Astronomai aptiko labai neįprastą į širdies ritmą panašų radijo signalą, skleidžiamą tolimoje galaktikoje, kuris juos nustebino, nes buvo toks pastovus.

Astronomai pirmą kartą aptiko ilgalaikius radijo signalus, primenančius „širdies plakimą“, kurie skleidžiami tolimoje galaktikoje.

Jis klasifikuojamas kaip greitas radijo bangų protrūkis (RBT) – stiprus nežinomos astrofizinės kilmės radijo bangų protrūkis, paprastai trunkantis ne ilgiau kaip kelias milisekundes.

Tačiau šis naujas signalas, kitaip negu kiti, tęsiasi iki trijų sekundžių, o tai, pasak tyrinėtojų, 1000 kartų viršija vidutinį RBT, rašo mirror.co.uk.

Komanda aptiko radijo bangų protrūkius, kurie kartojasi kas 0,2 sekundės šiame lange, kas yra aiškiai periodiška

Masačusetso technologijos instituto (MIT) Kavli astrofizikos ir kosmoso tyrimų instituto postdoktorantas Daniele Michilli sakė:

„Visatoje nėra daug dalykų, skleidžiančių griežtai periodinius signalus. Savo galaktikoje mes žinome tokius pavyzdžius kaip radijo impulsai ir magnetarai, kurie sukasi ir skleidžia spinduliuotę, panašią į švyturį. Mes manome, kad šis naujas signalas gali būti magnetaras arba labai galingas pulsaras.”

Šiuo metu signalas, vadinamas FRB 20191221A, yra ilgiausiai veikiantis RBT, turintis aiškiausią iki šiol aptiktą periodinį modelį.

Jo šaltinis – tolima galaktika, už kelių milijardų šviesmečių nuo Žemės

Tačiau tikslus žinojimas, kas gali būti tas šaltinis, tebėra paslaptis, nors astronomai įtaria, kad signalas gali sklisti arba iš radijo impulso, arba iš magnetaro.

Tai abiejų tipų neutronų žvaigždės – itin tankios, greitai besisukančios milžiniškų žvaigždžių šerdys. Komanda tikisi iš šio šaltinio aptikti daugiau pasikartojančių signalų, kurie vėliau galėtų būti naudojami kaip astrofizinis laikrodis.

Pavyzdžiui, sprogimų dažnumas ir tai, kaip jie keičiasi šaltiniui tolstant nuo Žemės, galėtų būti naudojami matuoti, kokiu greičiu visata plečiasi.

2019 m. gruodžio mėn. Kanados vandenilio intensyvumo žemėlapių sudarymo eksperimentas (Chime) atskleidė galimo RBT signalą, kuris iškart atkreipė D. Michilli, skenuojančio gaunamus duomenis, dėmesį.

Jis pasakė: „Tai buvo neįprasta. Jis buvo ne tik labai ilgas, nes truko apie tris sekundes, bet ir turėjo nuolatines viršūnes, kurios buvo itin tikslios ir skleidėsi kiekvieną sekundės dalį, tarsi širdies ritmas. Tai pirmas kartas, kai pats signalas yra periodinis.”

Atradimą, apie kurį rašoma žurnale „Nature”, rado „Chime/FRB Collaboration” nariai, įskaitant MIT tyrėjus.