Ar galima Brailio rašto išmokti žaidžiant? Be abejo, tikina „Lego“ kaladėlių gamintojai

Skaityk lengvai

Nuo 1958 metų, kai danų kompanija „Lego“ sukūrė pirmąsias kaladėles, ištisos vaikų kartos užaugo valandų valandas su jomis žaisdamos ir taip lavindamos vaizduotę. „Lego“ pavadinimas kilo iš danų kalbos žodžių leg godt – „žaisk gerai“. Bėgant metams „Lego“ kaladėlių gamintojai suprato, kad su kaladėlėmis galima ne tik žaisti, jos vaikams gali padėti mokytis. 

Kompanijos „Lego“ kaladėlės padės mokytis Brailio rašto. Kompanijos „Lego“ nuotr.

2019 metų pavasarį Paryžiuje vykusioje Tvarių prekės ženklų konferencijoje buvo pristatytas „Lego“ kaladėlių su Brailio raštu projektas, kurio tikslas – padėti akliesiems ir silpnaregiams mokytis Brailio rašto ir taip įkvėpti įgyvendinti savo svajones ir planus. 

REKLAMA

Pirmieji kaladėlių rinkiniai regos negalią turinčius vaikus turėjo pasiekti dar šiais metais, bet neseniai „Lego“ fondas pranešė, kad projektui įgyvendinti prireiks daugiau laiko, nes kaladėlės su Brailio raštu – visiškai nauja iniciatyva, reikalaujanti daugybės bandymų. Tikimasi, kad pirmieji „Lego“ kaladėlių su Brailio raštu rinkiniai bus išleisti 2021 metais. 

Kompanijos „Lego“ kaladėlės padės mokytis Brailio rašto. Kompanijos „Lego“ nuotr.

Kaladėlių rinkinį sudarys apie 250 kaladėlių, ant kurių bus pavaizduoti Brailio abėcėlės simboliai, skaičiai nuo 0 iki 9 ir matematikos simboliai. Tiesa, žaislų parduotuvėse šių kaladėlių ieškoti neverta, jų rinkiniai bus nemokamai dalijami tik organizacijoms, mokykloms ir pedagogams, dirbantiems su regos negalią turinčiais vaikais. 

Šiuo metu testuojamos kaladėlės su Brailio raštu anglų, danų, norvegų ir portugalų kalbomis. Vėliau planuojami prototipų prancūzų, ispanų ir vokiečių kalbomis bandymai. „Lego“ fondas skelbia vis dar ieškantis nacionalinių partnerių bandymams pasirinktose šalyse. Gamintojai tikina, kad „Lego“ kaladėlės bus gaminamos ir su kitų šalių Brailio rašto simboliais. Įdomu, kada atsiras skirtos Lietuvos vaikams? 

Kompanijos „Lego“ kaladėlės padės mokytis Brailio rašto. Kompanijos „Lego“ nuotr.

Geniali idėja 

„Lego“ kaladėlių su Brailio raštu idėja prieš daugiau kaip 10 metų kilo Danijos aklųjų asociacijoje. 2011 m. asociacija ją pristatė „Lego“ fondui. 2017 m. su panašia idėja į fondą kreipėsi Brazilijoje veikiantis Dorinos Nowill aklųjų fondas. Idėja genialiai paprasta – Brailio rašto abėcėlė naudoja taškų modelį: kiekviena Brailio rašto raidė yra šešių taškų kombinacija. Šis principas labai primena „Lego“ kaladėlių jungčių principą, tad mokytis Brailio rašto galima jungiant kaladėles, o taip mokytis nematantiems vaikams daug įdomiau. 

REKLAMA

„Lego“ fondas ir bendrovė „Lego Group“ ėmėsi šio projekto, bendradarbiaudami su Danijos ir Brazilijos organizacijomis, taip pat kaladėlių prototipams bandyti pasitelkė Norvegijos ir Jungtinės Karalystės aklųjų ir silpnaregių asociacijas. 

Sakoma, kad išmokti skaityti Brailio raštą nėra taip sunku, kaip juo rašyti. Aklieji rašo specialiu rašikliu ar aklųjų rašomąja mašinėle specialiame popieriuje. Brailio raštu spausdinamos ir knygos. Viena iš „Lego“ fondo vadovių Diana Ringe Krogh sako, kad mokymasis žaidžiant vaikams suteiks didelio džiaugsmo – jie galės mokytis skaityti ir rašyti nepastebėdami, kad mokosi. 

Be to, rašant Brailio raštu negalima taisyti klaidų, nes specialia rašymo priemone popieriuje padarytų įspaudų negalima ištrinti. O štai kaladėlės su Brailio raštu surenkamos ant „Lego“ pagrindo plokštės, todėl klaidas ištaisyti labai paprasta – tereikia iš naujo sudėlioti raides ar skaičius. 

Kompanijos „Lego“ kaladėlės padės mokytis Brailio rašto. Kompanijos „Lego“ nuotr.

Padės mažinti atskirtį 

Ant kaladėlių šalia Brailio rašmenų bus atspausdintos ir reginčiųjų rašto raidės ir skaičiai, kad kartu su aklaisiais galėtų žaisti regintys mokytojai, mokiniai ir šeimos nariai. Tai kuria įtraukiojo mokymo galimybę – aklieji, silpnaregiai ir regintys vaikai žaisti, bendrauti ir mokytis galės kartu. Vaikams smagu ir tai, kad kaladėlėmis su Brailio raštu galima tiesiog žaisti, nes jų forma visiškai nesiskiria nuo įprastų „Lego“ kaladėlių. 

„Lego“ fondo generalinis direktorius Johnas Goodwinas sako, kad aklieji ir silpnaregiai vaikai turi tokių pat svajonių ir ateities siekių, kaip ir regintys: „Jie jaučia tokį patį poreikį tyrinėti pasaulį ir žaisdami socializuotis, bet dėl savo negalios dažnai susiduria su priverstine izoliacija ir atskirtimi. Mes tikime, kad vaikai žaisdami ne tik mokosi, bet ir ugdo kūrybiškumą, mokosi bendrauti ir bendradarbiauti.“ Jis tikisi, kad naujasis projektas bus sėkmingas, ir nekantraudamas laukia rezultatų. 

REKLAMA

Projekto konsultantas yra „Lego Group“ vyresnysis meno vadovas Mortenas Bonde, sergantis genetine akių liga, dėl kurios gali palaipsniui apakti. Jis sako, kad patirtis dirbant su neregiais vaikais ir jų mokytojais kuriant „Lego“ kaladėles ir jam suteikė vilties – jis suprato, kad vieninteliai apribojimai, su kuriais jam gali tekti susidurti netekus regėjimo, yra tie, kuriuos susikuri savo galvoje. Jis įsitikino, kad regos negalią turintys vaikai nori būti nepriklausomi ir vienodomis sąlygomis įtraukti į visuomenę. M. Bonde tiki, kad kaladėlės su Brailio raštu jau nuo mažų dienų gali didinti aklųjų ir silpnaregių vaikų pasitikėjimą savo jėgomis ir smalsumą. 

Kas labiausiai padėtų mažinti pandemijos pasekmes psichikos sveikatai?
Prašome pasirinkti atsakymą!
Didesnis profesionalios psichologinės pagalbos prieinamumas.
Daugiau galimybių psichologinę pagalbą gauti telefonu ir internetu.
Mobiliosios specialistų komandos.
BALSUOTI
REZULTATAI
Kas labiausiai padėtų mažinti pandemijos pasekmes psichikos sveikatai?
Didesnis profesionalios psichologinės pagalbos prieinamumas.
64.7%
Daugiau galimybių psichologinę pagalbą gauti telefonu ir internetu.
21.3%
Mobiliosios specialistų komandos.
14%

REKLAMA

Brailio raštingumo krizė 

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, 19 mln. pasaulio vaikų turi regėjimo negalią, maždaug 1,4 mln. iš jų yra visiškai akli. Europos aklųjų sąjunga tikisi, kad „Lego“ kaladėlės skatins regos negalią turinčių vaikų visame pasaulyje susidomėjimą aklųjų raštu ir norą jo mokytis. Šiandien didžiulis audioknygų ir kompiuterinių programų pasirinkimas, todėl vis mažiau vaikų mokosi Brailio rašto. Vis dėlto specialistai teigia, kad visos šios programos ir garsiniai įrašai neišmoko svarbių rašybos ir gramatikos įgūdžių, jau nekalbant apie sudėtingus matematikos veiksmus. „Garsas gali suteikti informacijos, bet negali jums suteikti raštingumo“, – tvirtina JAV nacionalinės aklųjų federacijos atstovas Chrisas Danielsenas. 

Europos negalios forumas ir Europos aklųjų sąjunga skelbia, kad maždaug 75 proc. regos negalią turinčių suaugusių europiečių yra bedarbiai. Nedarbas yra glaudžiai susijęs su diskriminacija, skurdu ir socialine atskirtimi. Žinoma, kad mokantys Brailio raštą dažniau įgyja aukštesnį išsilavinimą ir turi geresnes karjeros galimybes. Anglų kompanijos „Leonard Cheshire Disability“ pagalbinių technologijų direktorius Stevas Tyleris tvirtina, kad tarp Brailio raštingumo ir tikimybės gauti darbą yra tiesioginis ryšys – jei esi raštingas, jei moki skaityti ir rašyti, gali tikėtis gauti geresnį darbą. 

JAV šiuo metu išgyvena tikrą Brailio raštingumo krizę – JAV nacionalinės aklųjų federacijos ataskaitoje pateiktais duomenimis, tik 10 proc. amerikiečių vaikų mokosi Brailio rašto, nors prieš 50 metų jo mokėsi daugiau nei pusė nereginčių vaikų. 

REKLAMA

Amerikietei Annai Walker dabar 18 metų. Vaikystėje ji turėjo sveikatos problemų, dėl kurių neteko beveik viso regėjimo. Annos mama norėjo, kad dukra mokytųsi Brailio rašto. Kai apie savo norą papasakojo dukters mokytojai, ji nustebo – juk Anna gali skaityti padidintu šriftu. Iš tikrųjų ji galėjo skaityti 72 dydžio raidėmis, pritraukusi knygą prie pat veido. Į mamos klausimą, kaip dukra skaitys, kai mokysis vidurinėje mokykloje, kaip ji galės skaitys Dikensą, mokytoja atkirto – Anna galės klausytis garso įrašų. 

Tada aktyvi mama ėmė pati dukrą mokyti Brailio rašto. Ji nusipirko naudotų vaikiškų knygų, šalia teksto įspaudavo raides Brailio raštu ir taip išmokė mergaitę skaityti. Anna ir jos mama sako, kad jei tuo metu būtų buvusios „Lego“ kaladėlės, viskas būtų buvę daug paprasčiau. 

Anna prisimena ir skaudų atsitikimą pradinėje mokykloje, kai ji pasijuto kitokia. Klasės draugai atsivertė jos knygą ir norėjo rankomis apčiuopti Brailio raštą. Tada mokytoja juos sudraudė sakydama, kad negalima liesti Annos knygų. Mergina sako, kad ant „Lego“ kaladėlių atspaustos Brailio rašto ir reginčiųjų raidės padės vaikui nesijausti kitokiam, taip pat į mokymąsi žaidžiant įtrauks reginčius artimuosius, ir taip bus ištiestas tiltas tarp reginčiųjų ir aklųjų.

Straipsnio autorė: Sigita Inčiūrienė.


Rašyti komentarą...
SKAITYTI KOMENTARUS (0)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų