Naujienų portalo tv3.lt skaitytojas Petras (vardas pakeistas) pasidalijo, kad laukė siuntos iš Ispanijos, tačiau galiausiai siuntinys tiesiog pradingo.
Vyras pasakojo, kad siuntos negalėjo priimti, kadangi nebuvo namuose, todėl sutarė, kad ji bus įdėta į paštomatą.
„Siuntai atvykus į Lietuvą, sulaukiau Lietuvos pašto (LP) kurjerio skambučio dėl siuntos pristatymo. Kadangi tai buvo darbo metu, aš nebuvau namuose, todėl LP kurjeris pasiūlė palikti siuntą paštomate, aš sutikau“, – dalijosi vyras.
Praėjo kelios dienos, tačiau Petras negavo jokių žinių apie siuntą, todėl nusprendė paskambinti į LP ir išsiaiškinti, kodėl jam nebuvo atsiųstas joks siuntos atsiėmimo kodas.
Vyras į LP kreipėsi tris kartus, tačiau negavo jokio atsakymo ir galiausiai užpildė pretenziją.
„LP teisininkė atrašė šeštadienį ir antrą laišką atsiuntė sekmadienį apgailestaudama, kad siunta dingo. Svarbu, kad savaitgaliais sandėliai nedirba, todėl ji net netikrino, o tiesiog automatiškai parašė atsiprašymą.
Kreipiausi į Valstybinę vartotojų teisių tarnybą, jie nukreipė į Ryšių reguliavimo tarnybą“, – pasakojo Petras.
Po kelių dienų jis sulaukė paaiškinimo, kad siuntėjas Ispanijoje turi kreiptis į paštą dėl kompensacijos už siuntimo paslaugas.
Petras teigia turintis visas siuntos nuotraukas, o jos vertė siekė apie 800 eurų. Visgi už patirtą žalą niekas atlyginti nesiruošia.
Skaitytojui daugiausiai klausimų kėlė pati situacija, kaip įmanoma, kad siuntinys, kurį kurjeris jau ruošėsi pristatyti, ėmė ir pradingo.
„Kurjeris turėdamas mano siuntą atvažiuoja iki namų, man jos neįteikia ir siunta dingsta.
Kurjerio telefono numeris irgi pateiktas LP, bet jie net nesivargina ieškoti, tiesiog sako, kad draudimas kompensuos už siuntimo Išlaidas
Viduryje dienos buvau apvogtas ir jokių veiksmų imtis nebegaliu, nebent rašyti pareiškimą į policiją“, – dalijosi Petras.
Nenurodė siuntinio vertės
Siekiant išsiaiškinti situaciją naujienų portalas tv3.lt susiekė su LP.
LP atstovas ryšiams su visuomene Lukas Zadarackas atsakė, kad apgailestauja dėl šios situacijos. Anot jo, siunta pradingo dėl pakartotinio siuntos pristatymo metu įsivėlusios žmogiškosios klaidos.
Tiesa, L. Zadarackas pabrėžė, kad sugrąžinti tik pinigus už siuntimo išlaidas buvo pasiūlyta todėl, nes siuntėjas neįvertino siuntos.
Tai reiškia, kad siunčiat ypač vertingą siuntinį yra itin svarbu nurodyti vertę, kadangi siuntos dingimo atveju kompensacija bus skaičiuojama būtent pagal deklaruotą vertę.
Jei vertė – nenurodyta, grąžinamos tik minimalios siuntimo išlaidos, nepriklausomai nuo to, kiek iš tikrųjų kainavo siunta.
Pasak LP atstovo, atvejai, kai dėl įvairių priežasčių prarandamos siuntos, yra itin reti.
Pavyzdžiui, praėjusiais metais per „LP Express“ paštomatų ir kurjerių tinklą buvo pristatyta apie 12 milijonų siuntų, o siuntų praradimo atvejų fiksuota tik apie 200.
Be to, anot L. Zadaracko, LP nuolat tobulina logistikos procesus ir diegia pažangius stebėsenos sprendimus, kad siuntos būtų sekamos kuo tiksliau ir patikimiau viso jų kelio metu. Taip siekiama maksimaliai sumažinti atvejus, kuomet siunta nepasiekia savo gavėjo.
Kada žala atlyginama, o kada – ne?
LP informuoja, kad dėl prarastos, apgadintos ar neišsamios siuntos žalos atlyginimo siuntėjas turi teisę teikti pretenziją per 6 mėnesius nuo siuntinio išsiuntimo datos, nepriklausomai nuo to, kurioje šalyje įvyko incidentas.
Jei problema kilo siunčiant Lietuvoje, sprendimas dėl žalos atlyginimo turi būti pateiktas per 30 kalendorinių dienų nuo pretenzijos pateikimo. O tarptautinių siuntų atveju šis terminas gali trukti iki 90 dienų.
Svarbu žinoti, kad kompensuojama tik ta suma, kuri numatyta teisės aktuose – netiesioginiai nuostoliai, prarastos pajamos ar moralinė žala nėra atlyginami.
LP nurodo, kad žala neatlyginama, jeigu:
- Siunta – įteikta ir tai patvirtina užsienio šalies operatorius.
- Nėra patvirtinimo apie dingusią siuntą iš gavimo šalies operatoriaus ir pateikdamas tarptautinės siuntos paieškos formą, siuntėjas nepateikė gavėjo pretenzijos.
- Prarasti draudžiami pašto siuntose siųsti daiktai (prekės).
- Siunčiant pašto siuntas atsirado nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybės, dėl kurių dingo pašto siunta, jeigu siuntoje trūksta daiktų ar jie sugadinti, negalima nustatyti, kas atsitiko su pašto siunta, nes sunaikinti įrodymams reikalingi dokumentai, o pašto paslaugos teikėjo kaltė kitaip neįrodoma.
- Žala atsirado dėl siuntėjo kaltės, nes jis pažeidė pašto paslaugos teikėjo reikalavimus dėl daiktų pakuotės ar dėl ypatingų siunčiamojo daikto (prekės) savybių.
- Pašto siunta, joje siunčiami daiktai (prekės) ar jų dalis konfiskuoti išsiuntimo ar gavimo šalies įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka.
- Įteikiant pasirašytinai registruotąją ir įvertintąją pašto siuntą ar pašto siuntinį, pakuotė, lipdukas su specialiu spaudu, lipnioji juosta, plomba ar perrišimo virvutė yra nepažeisti ir pašto siuntos ar siuntinio svoris atitinka nurodytąjį.Gavėjas priėmė pašto siuntą ir pasirašė, kad ją gavo.
- Pašto siunta negauta dėl asmens, kurį gavėjas įgaliojo ją paimti, kaltės.
- Pašto siunta dingo ar buvo sugadinta valstybėje, kurioje už tai nenumatytas žalos atlyginimas.
- Siunčiamos sekogramos, karo belaisvių ir internuotų civilių asmenų korespondencijos siuntos.
- Įvertintoji pašto siunta įvertinta suma, viršijančia tikrąją siunčiamų daiktų vertę.
- Siuntėjas, pareikalavus pašto paslaugos teikėjui, nepagrindžia įvertintosios pašto siuntos turinio ar jo dalies vertės arba atsisako ją pagrįsti.
- Siuntėjas nustatytais atvejais nepagrindžia reikalaujamos atlyginti žalos.
- Įtariama, kad siuntėjas sukčiavo, siekdamas gauti kompensaciją už įteiktas, visiškai ar dalinai prarastas, sugadintas pašto siuntas.
- Praleidus nustatytą 6 mėnesių nuo pašto siuntos išsiuntimo dienos terminą pretenzijai pateikti.
- Siunčiamos sekamosios korespondencijos arba paprastosios (be sekimo) siuntos.
- Tarptautinėje siuntoje yra kolekcinės ar kitos monetos (nepriklausomai nuo to ar siunta yra įvertintoji).
- Pareikštas reikalavimas netiesioginiams nuostoliams, negautoms pajamoms, neturtinei žalai atlyginti.
Kaip teisingai adresuoti siuntas?
Adresuojant pašto siuntas, svarbu laikytis aiškios struktūros, kad siunta pasiektų gavėją greitai ir be nesklandumų.
Siunčiant Lietuvoje ant siuntos pakuotės ar voko gavėjo duomenys rašomi dešinės pusės apačioje, o siuntėjo – kairėje pusėje viršuje.
Gavėjo vardas ir pavardė (arba įstaigos pavadinimas) turi būti rašomi naudininko linksniu, pavyzdžiui: Vardeniui Pavardeniui arba akcinei bendrovei LP.
Tuo metu siuntėjo vardas ir pavardė (ar įstaigos pavadinimas) rašomi vardininko linksniu: Vardenis Pavardenis arba Vilniaus „Žemynos“ gimnazija.
Toliau nurodomas gatvės pavadinimas su santrumpa (pvz., „g.“ – gatvė, „pr.“ – prospektas), namo ir buto numeris, gyvenvietė, pašto kodas ir miesto arba rajono pavadinimas.
Jeigu siunta siunčiama iki pareikalavimo, po pavardės būtina nurodyti žodžius „Iki pareikalavimo“.
Jei siunčiama į pašto dėžutę, nurodomas P. d. numeris.
Siunčiant siuntą asmeniui įstaigos adresu, po asmenvardžio rašomas įstaigos pavadinimas vardininko linksniu.
Jei siunta skirta konkrečiam įstaigos darbuotojui, pirmiausia rašomas įstaigos pavadinimas kilmininko linksniu, o tuomet – darbuotojo pareigos ir vardas naudininko linksniu.
Pavyzdžiui, Susisiekimo ministerijos Ekonominės analizės skyriaus vedėjui Vardeniui Pavardeniui.
Adresuojant pašto siuntą, siunčiamą į užsienį, gavėjo duomenys taip pat rašomi dešinėje siuntos pusėje apačioje, o siuntėjo – viršuje kairėje.
Siuntėjo adrese, prieš pašto kodą, turi būti nurodytas valstybės kodas „LT“, jungiamas brūkšneliu su pašto kodo skaitmenimis (pvz., LT–XXXXX), o valstybės pavadinimas rašomas anglų arba prancūzų kalba didžiosiomis raidėmis, pavyzdžiui, Lithuania.
Gavėjo vardas, pavardė ar įstaigos pavadinimas, gatvės pavadinimas, namo ir buto numeris, pašto kodas, miesto pavadinimas bei šalies pavadinimas turi būti aiškiai ir įskaitomai užrašyti lotyniškais rašmenimis ir arabiškais skaitmenimis.
Valstybės pavadinimas taip pat rašomas anglų arba prancūzų kalba didžiosiomis raidėmis, pavyzdžiui: France, Germany, Spain ar pan.
Jei siunta siunčiama iki pareikalavimo, turi būti nurodytas gavėjo vardas ir pavardė, paštas, kuriame bus atsiimta siunta, o žodžiai „Poste restante“ turi būti paryškinti. Toliau rašomas pašto kodas, miesto pavadinimas, šalies pavadinimas anglų ar prancūzų kalba bei kontaktiniai duomenys.
Siunčiant tiek Lietuvoje, tiek užsienyje, žemiau pagrindinio adreso visada rekomenduojama nurodyti mobiliojo telefono numerį ir (ar) el. pašto adresą, kurie padeda kurjeriui ar paštui susisiekti su gavėju dėl pristatymo.
Šie kontaktai naudojami tik siuntos pristatymo tikslais – reklaminiai ar komerciniai pranešimai nebus siunčiami, nebent gavėjas pats tam išreiškė sutikimą.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!