Pareiškėjams ir paramos gavėjams, gaunantiems paramą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 m. programos (KPP) priemones, vis rečiau tenka apsilankyti Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) skyriuose. To priežastis –nuolatos tobulinamas NMA informacinis portalas. Čia galima teikti paraiškas paramai pagal kai kurias KPP priemones gauti, mokėjimo prašymus, stebėti paraiškos būseną, keisti kontaktinius duomenis bei sąskaitos banke numerį, iš karto sužinoti apie paraiškoje rastus neatitikimus ir atlikti kitus veiksmus net nepakilus nuo kompiuterio.
„Siekdama taupyti klientų laiką, NMA nuolatos plečia siūlomų elektroninių paslaugų spektrą. Džiaugiamės, kad pareiškėjai jomis naudojasi vis intensyviau – NMA informaciniu portalu bent kartą pasinaudojo daugiau nei 85 tūkstančiai žmonių. Prieš 7 metus, kai portalas buvo sukurtas, šis skaičius siekė tik 6,5 tūkstančio. Taigi lankytojų augimas akivaizdus“, – teigė NMA Komunikacijos skyriaus vedėja Vaiva Paršiukaitė. Pasak vedėjos, NMA klientai informaciniame portale dažniausiai apsilanko norėdami pasitikrinti savo paraiškos būseną, sužinoti tam tikrą finansinę informaciją ar atnaujinti dokumentuose ankščiau pateiktus kontaktinius duomenis ar sąskaitos banke numerį. „Pareiškėjai informaciniame portale lengvai gali pasitikrinti, kokia bus paramos suma, ar ji jau patvirtinta, kada išmokėta. Kai tik prasidėjo tiesioginių išmokų už deklaruotus plotus mokėjimo periodas, informaciniame portale pareiškėjai dažnai atnaujina savo bankų sąskaitų numerius, kitus kontaktinius duomenis“, – pasakojo V. Paršiukaitė.
Paprasta koreguoti duomenis ir sužinoti finansinę informaciją
Anot V. Paršiukaitės, NMA informaciniu portalu naudotis saugu ir paprasta, jame visur pateikiamos išsamios instrukcijos, paaiškinimai. Tačiau kartais NMA dar sulaukia klausimų apie šio portalo galimybes. Pareiškėjai ir paramos gavėjai dažnai klausia, ar NMA informaciniame portale galima keisti duomenis. „Prie informacinio portalo prisijungę naudotojai atnaujinti kontaktinius duomenis bei sąskaitos banke numerį gali operatyviai ir paprastai. Sistemos vartotojai turi galimybę bet kada pakeisti ar pridėti savo (ir jų atstovaujamų pareiškėjų) paraiškų kontaktinius duomenis bei sąskaitos banke numerį, taip pat – peržiūrėti paraiškos duomenų keitimo istoriją. Daugeliu atveju duomenys bus atnaujinami iš karto arba per klientui rodomame pranešime nurodytą laikotarpį. Priemonių, kurių duomenų keitimus turi patvirtinti NMA darbuotojai, sąrašą galima rasti informaciniame portale,“ – pasakojo V. Paršiukaitė. Anot jos, portalo vartotojams vertėtų atkreipti dėmesį ir į portale pateikiamą finansinę informaciją. Pareiškėjams ir paramos gavėjams nebereikia vykti ar skambinti į seniūniją arba NMA ir klausti, ar jų lėšos užsakytos, išmokėtas, kokia tiksli suma juos pasieks, visą šią informaciją galima rasti portale. NMA klientai taip pat dažnai klausia, ar informaciniu portalu gali naudotis jų įgalioti atstovai. „Pareiškėjų ir paramos gavėjų paraiškas informaciniame portale gali peržiūrėti ir jų įgalioti atstovai. Jie naudodamiesi elektroninės bankininkystės paslaugomis taip pat gali keisti paraiškos kontaktinius duomenis bei sąskaitos banke numerį. Tokiu atveju pareiškėjas ar paramos gavėjas privalo pateikti NMA parašu patvirtintą prašymą, prie kurio būtų pridėtas notaro (fiziniam asmeniui) ar įmonės vadovo patvirtintas įgaliojimas“, – pasakojo V. Paršiukaitė.
Teikiant paraiškas lengviau išvengti klaidų
Šiais metais pareiškėjams pirmą kartą buvo suteikta galimybė elektroniniu būdu teikti paraiškas pagal priemones „Pirmas žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“, „Pirmas ne žemės ūkio paskirties ir apleistos žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“ ir „Naudojimasis konsultavimo paslaugomis“. Pareiškėjai šią galimybę įvertino. NMA, atlikusi portalo vartotojų apklausą, sulaukė daug teigiamų atsiliepimų. „Patiko, kad pildant paraišką elektroniniu būdu, tikrinama, ar įvesta teisinga informacija, pavyzdžiui, sąskaitos numeris, ar prisegti visi reikalingi dokumentai“, – teigė vienas iš apklausos dalyvių. Vartotojai įvertino ir tai, kad paraišką pildant nebe pirmą kartą, kai kurių laukelių pildyti nebereikia, informacinėje sistemoje išsaugomi vartotojo kontaktiniai duomenys ir banko rekvizitai, taupomas pareiškėjų laikas. „Lengva pateikti dokumentus, išvengiau pasirašinėjimo ant daugybės lapų. Labai smagu, kad galima neeikvoti darbo laiko ir laisvadienių kelionėms į NMA skyrių“,– teigė NMA portalo vartotojas.
Galima teikti ir mokėjimo prašymus
Be to, paramos gavėjai per NMA informacinį portalą jau gali pateikti ir elektroninius mokėjimo prašymus. Šia paslauga gali pasinaudoti pareiškėjai, dalyvaujantys KPP ir teikiantys avansinius prašymus pagal priemonės „Profesinio mokymo ir informavimo veikla“ abi veiklos sritis: „Asmenų, susijusių su žemės ir miškų ūkio veikla, mokymas ir informavimas“ bei „Žemės ir miškų ūkio veiklos ir žemės ūkio produktų perdirbimo ūkyje mokslo žinių ir inovacinės praktikos sklaida“. Taip pat pagal priemones: „Kaimo atnaujinimas ir plėtra“ (įgyvendinant planavimo ir LEADER metodu) ir „Vietos plėtros strategijų įgyvendinimas“.
Tarpinį mokėjimo prašymą elektroniniu būdu galima teikti pagal KPP priemonę „Naudojimasis konsultavimo paslaugomis“. Norėdamas elektroniniu būdu pateikti mokėjimo prašymus pagal paminėtas priemones, pareiškėjas turi prisijungti prie NMA informacinio portalo ir pasirinkti skiltį „Dokumentų pildymas elektroniniu būdu“.
Spartesnė komunikacija
Kita itin tarp klientų populiari informacinio portalo paslauga – elektroninių pranešimų sistema. Ji yra pati sparčiausia komunikacijos su NMA specialistais forma. Vartotojas, prisijungęs prie informacinio portalo, iš karto gali pamatyti nuorodą, informuojančią apie NMA jiems siųstus naujus pranešimus. Prisijungę prie elektroninio portalo ir atidarę nuorodas „Jums išsiųsti pranešimai” ir „Iš Jūsų gauti pranešimai”, klientai gali pamatyti susirašinėjimo su NMA specialistais istoriją. Taip pat jie gali patikrinti, ar NMA specialistai jų laišką gavo, net jei jį siuntė ne elektroniniu, o tradiciniu paštu. Paramą administruojantys NMA darbuotojai skaitmenizuoja išsiunčiamus ir iš pareiškėjo gaunamus dokumentus: gauti laiškai yra užregistruojami dokumentų valdymo sistemoje ir perkeliami į elektroninę sistemą.
Prisideda prie skaidrumo
NMA portale naudingos informacijos ras ne tik paramos gavėjai, bet ir neužsiregistravę sistemos naudotojai. Informaciniame portale, atsidarius nuorodas „Informacija apie pareiškėjus ir paramos gavėjus“ bei „Informacija apie išmokėtą paramą“, galima rasti fizinių ir juridinių asmenų, teikusių paraiškas paramai gauti (pagal KPP programas, nacionalinėmis lėšomis finansuojamas priemones, Lietuvos žuvininkystės sektoriaus programą ir kt.), informaciją, kurios nedraudžia viešinti teisės aktai. „Skaidrumas – viena pagrindinių NMA vertybių. „Farmsubsidy“ – elektroninė platforma, kurioje yra publikuojama informacija apie ES žemės ūkio subsidijų gavėjus – Lietuvai skyrė 4-ąją vietą žemės ūkio finansinės paramos skirstymo skaidrumo lentelėje. Manau, kad NMA informacinis portalas stipriai prisidėjo prie šio įvertinimo. Jame mes pateikiame ne tik pareiškėjų sąrašus, bet ir individualių paraiškų būseną, skirtas sumas ir kitą informaciją, kurios skelbti nedraudžia teisės aktai“, – pažymėjo NMA Komunikacijos skyriaus vedėja. V. Paršiukaitė pabrėžė, kad NMA elektroninių paslaugų spektrą numato plėsti ir ateityje.
Užs. nr. 4114