Lietuvos vartojimo kredito asociacija (LVKA) įspėja vartotojus lengvabūdiškai nepasiduoti „greituosius“ kreditus teikiančių įmonių rinkodaros akcijoms, o nusprendusiems jomis pasinaudoti, pataria pirmiausiai gerai išsiaiškinti visas kreditų teikimo sąlygas.
LVKA nuomone, norėdami įgyti pranašumo prieš konkurentus ir pritraukti kuo daugiau klientų, tokie „greitųjų“ kreditų rinkos dalyviai kaip „SMS credit“ ir „Minibank“ piktnaudžiauja vartotojų pasitikėjimu, jų nesugebėjimu realiai įvertinti savo galimybių skolintis ir pažeidžia atsakingo skolinimo principus. Tiesa, vardan skaidrumo čia reikia paminėti, kad LVKA steigėjai yra „General Financing“ („Kreditas 123“), „Moment Credit“, „MCB Finance“ („Credit24“).
„Suviliotas akcijų ir nusprendęs skolintis vartotojas išties gali pakliūti į nesaikingo skolinimosi spąstus. Mažesnę sumą ir dar be palūkanų, jis gal ir bus pajėgus grąžinti laiku. Bet didesnė suma kartu su palūkanomis jam gali tapti per sunkia finansine našta, nes vartotojas bus nepasiruošęs įvertinti savo skolinimosi galimybių. Todėl toks vartotojų skatinimas skolintis kuo dažniau ir kuo daugiau, nemokant jokių palūkanų ir mokesčių pirmas dienas ar visą laikotarpį, neatitinka atsakingo kreditavimo principų”, - sako Lietuvos vartojimo kredito asociacijos direktorius Pranciškus Gerulis.
Jo teigimu, „SMS credit“ rinkodaros kampanija, kurios metu pirmiausia siūloma paslaugą išbandyti nemokamai, o vėliau skolintis su palūkanomis, kurių dydis nenurodomas, bei „Minibank“ akcija, kai siūloma skolintis pirmas penkias dienas nemokant palūkanų, gali prisidėti prie didėjančio pradelstų gyventojų skolų skaičiaus.
Vis dėlto nusprendus imti vartojimo kreditą, naudojantis tokiomis akcijomis, LVKA pataria labai tiksliai išsiaiškinti, kokiomis sąlygomis bus teikiama paskola, kokie reikalavimai ir įsipareigojimai numatyti, ar nereikės mokėti papildomų mokesčių.
„SMS credit“ reklamoje teigiama, kad paskolą grąžinant laiku, pagal pasirinktą terminą, jokių palūkanų ar kitų mokesčių mokėti nereikia. Tačiau kaip tuomet, jei kreditą paėmusiam žmogui nepavyks atsiskaityti laiku? Kas tokiu atveju jo laukia? Deja, rinkodaros akcijos sąlygose ši įmonė to neskelbia. Tuo tarpu „Minibank“ nurodo, kad mokestis už pasiimtą vartojimo kreditą bus sumažintas tik tuomet, jei vartotojas laiku grąžins kreditą. O jei grąžinimo terminas bus praleistas, akcijos sąlygos nebegalios. Ekonominei situacijai negerėjant, ne kiekvienas gali būti tikras, kad galės laiku grąžinti pasiskolintus pinigus“, - sako LVKA direktorius.
Ypač, anot LVKA, reikėtų atkreipti dėmesį į delspinigius, kurie taikomi už laiku negrąžintą kreditą, kitas išlaidas, kurias kredito davėjas gali pareikalauti padengti (pvz., išlaidas, susijusias su sutarties netesybomis ar skolos išieškojimu, kompensacijas už pašto išlaidas). Kuo daugiau vartotojas turės informacijos, tuo saugiau jis galės jaustis ir atsakingiau priimti sprendimą.
„Išsamus vartotojų informavimas – vienas atsakingo skolinimų principų. Profesionaliai ir skaidriai savo paslaugas teikiančios vartojimo kreditų įmonės privalo užtikrinti vartotojo teisę gauti visapusišką bei tikslią informaciją apie finansinių paslaugų teikėją ir finansinę paslaugą“, - sako P. Gerulis.
LVKA nariai, laikydamiesi vartojimo kreditų teikėjų Etikos kodekso, skatina ir kitus vartojimo kreditų rinkos dalyvius savo veikloje taikyti etiško elgesio standartus, nesinaudoti žmonių nežinojimu ar klaidomis, laikytis sąžiningos konkurencijos, atsakingai ir sąžiningai teikti finansines paslaugas, siekiant didesnio visuomenės pasitikėjimo vartojimo kreditų rinka, rūpinantis vartotojų interesais.