„Šiuo metu didžiausias komercinio transporto parkas iš trijų Baltijos šalių yra Lietuvoje, tai patvirtina ir mūsų duomenys. Daugiau nei pusė (53 proc.) visų šių metų „Swedbank“ komercinio transporto lizingo sutarčių buvo sudarytos Lietuvoje, o likusios – Latvijoje ir Estijoje“, – sako „Swedbank“ Finansavimo paslaugų skyriaus lizingo srities vadovas Liudas Zajančkauskas.
Baltijos šalyse augimo tempai skirtingi
Naujo komercinio transporto įsigijimų rinka atskirose Baltijos šalyse skiriasi savo augimo tempais. Kaip rodo rinkos duomenys, per 8 šių metų mėnesius Lietuvos įmonės įsigijo apie 2 tūkst. arba beveik 6 proc. daugiau nei prieš metus naujo vidutinio ir sunkaus komercinio transporto priemonių. Komercinio transporto rinka Lietuvoje nuosekliai auga jau ne vienerius metus. „Atsigavimas Lietuvoje prasidėjo dar 2010 metais ir nuo to laiko augimą stebime kasmet. Praėjusiais metais visas šalies komercinio transporto parkas paaugo 5 procentais“, – teigia L. Zajančkauskas.
Pasak jo, per aštuonis šių metų mėnesius Latvijos bendrovės iš viso įsigijo apie 800 naujų vidutinio ir sunkaus komercinio transporto priemonių. „Nors šios šalies vežėjų investicijos buvo 15 proc. mažesnės nei pernai tuo pačiu metu, tačiau pastarųjų dvejų metų rinkos duomenys rodo, kad tarp visų Baltijos šalių naujo komercinio transporto pirkimų augimas Latvijoje buvo sparčiausias. 2011 metais, po ekonominės krizės, nauji komercinio transporto pardavimai Latvijoje augo net tris kartus ir pranoko tendencijas kitų Baltijos šalių rinkose, kuriose pardavimai augo po du kartus. Įmonės Latvijoje po krizės sparčiau suskubo atnaujinti komercinio transporto parkus, tad šiuo metu matome mažėjančias jų investicijas į komercinio transporto priemones“, – sako „Swedbank“ Finansavimo paslaugų skyriaus lizingo srities vadovas.
Remiantis rinkos duomenimis, per pirmuosius aštuonis šių metų mėnesius Estijos įmonės įsigijo daugiau nei 500 naujų vidutinio ir sunkaus komercinio transporto priemonių, ir tai yra trečdaliu daugiau nei tuo pačiu metu pernai. „Tokius augimo tempus galėjo paskatinti 2014 metais įsigaliosiantys nauji EURO 6 Europos Sąjungos taršos kontrolės standartai naujiems sunkvežimiams“, – teigia L. Zajančkauskas.
Pasak „Swedbank“ Finansavimo paslaugų skyriaus lizingo srities vadovo, komercinio transporto parkų atnaujinimą Lietuvoje, kaip ir Estijoje, iš dalies paskatino sunkiajam transportui griežtinami Europos Sąjungos taršos kontrolės standartai. Atitinkamai 2014 m. investicijų augimas į sunkiojo transporto parkus jau gali būti lėtesnis.
Šiuo metu Lietuvos komercinio transporto parką sudaro apie 50 tūkst. sunkvežimių, iš kurių beveik 52 proc. įmonės naudoja tarptautiniams pervežimams. Latvijos vidutinį ir sunkųjį komercinio transporto parką sudaro apie 35 tūkstančiai sunkvežimių, kurių pusė naudojami tarptautiniams pervežimams. Estijos komercinio transporto parke yra maždaug 30 tūkst. sunkvežimių, kurių trečdalis turi licencijas tarptautiniams kroviniams vežti.
Estijoje populiarėja veiklos nuoma
„Estijoje bendrovės vis dažniau renkasi veiklos nuomą – lizingo bendrovė įsigyja transporto priemonę ir leidžia ja įmonei naudotis iki nustatyto termino. Automobiliu besinaudojanti bendrovė moka nuomos įmokas, o pasibaigus sutarčiai gali pasirinkti grąžinti turtą lizingo bendrovei, pratęsti nuomos sutartį ar sudaryti naują sutartį. Nuomos įmokos įtraukiamos į įmonės sąnaudas. Tokias sutartis kasmet pasirenka apie 10 proc. Estijos įmonių. Lietuvoje šį pirkimo būdą bendrovės renkasi retai, dažniau tai daro didžiosios, tarptautinės bendrovės“, – teigia L. Zajančkauskas.
Per pirmuosius tris šių metų ketvirčius lizingo būdu banke „Swedbank“ Lietuvos įmonės dažniausiai įsigijo „Mercedes-Benz“ vilkikus, Latvijos bendrovės – DAF, Estijos – „Volvo“ markės vilkikus. Vidutinė „Swedbank“ lizingo sutarties trukmė visose Baltijos šalyse komerciniam transportui siekia apie 48 mėnesius. Lietuvoje ir Estijoje vidutinė vieno lizingo būdu finansuojamo vilkiko kaina yra apie 190 tūkstančių, Latvijoje – apie 160 tūkst. litų.