Aiškėja daugiau tragiškos lėktuvo katastrofos detalių

Aiškėja daugiau tragiškos lėktuvo katastrofos detalių

Dar sausį JAV aviacijos milžinė „Boeing“ prognozavo rekordiškai pelningus 2019-uosius ir buvo pasirengusi klientams per metus pristatyti kaip niekad daug orlaivių ir visų pirma atnaujinto perkamiausio modelio 737 MAX lėktuvų.

Tačiau dabar, praėjus mažiau nei dviem mėnesiams, gamintoja išgyvena vieną rimčiausių savo istorijoje krizių, kuri kilo sudužus dviem populiariojo modelio orlaiviams.

Po sekmadienį įvykusios Etiopijos oro linijų bendrovės „ Ethiopian Airlines“ lėktuvo „ Boeing 737 MAX 8“ katastrofos, per kurią žuvo visi 157 orlaiviu skridę žmonės, vis daugėja oro bendrovių ir šalių, kurios uždraudžia šio modelio lėktuvų skrydžius savo oro erdvėje ar stabdo jų skrydžius.

REKLAMA

Beje, „Ethiopian Airlines“ orlaivio katastrofa buvo jau antroji: pernai spalį nukrito bendrovei „Lion Air“ priklausęs „Boeing 737 MAX“ orlaivis ir ta nelaimė pareikalavo 189 gyvybių.

Kas yra „Boeing 737 MAX“?

2017 metų gegužę debiutavęs modelis „Boeing 737 MAX“ vadinamas „Boeing“ atsaku į „Airbus A320 NEO“, kuris Europos gamintojai leido pralenkti „Boeing“ vidutinio nuotolio skrydžiams skirtų orlaivių rinkoje.

Yra keturi šio modelio variantai – MAX 7, 8, 9 ir 10, kurie skiriasi pagal didžiausią skraidinamų keleivių skaičių.

MAX 8 katalogo kaina sudaro 121,6 mln. JAV dolerių ir 2018 metais šiam modeliui teko trečdalis „Boeing“ pelno.

Iki sausio pabaigos bendrovei buvo užsakyta pagaminti 4,661 tūkst. šio modelio lėktuvų ir tai sudarė maždaug 80 proc. viso „Boeing“ užsakymų portfelio.

Gamintoja kas mėnesį pagamina po 52 šiuos lėktuvus. Šiais metais jų gamybą planuojama padidinti iki 57 vienetų per mėnesį, kad būtų galima pasiekti tikslą per šiuos metus užsakovams pristatyti rekordiškai daug – nuo 895 iki 905 – orlaivių.

Šis modelis „yra turbūt svarbiausia „Boeing“ ir jos tiekėjų programa“, pareiškė banko „Canaccord“ analitikas Kenas Herbertas.

Kas pasikeitė po nelaimės?

Po bendrovės „Ethiopian Airlines“ lėktuvo katastrofos dauguma iš 350-ies „Boeing 737 MAX 8“ nutraukė skrydžius, o kai kurios šalys net uždraudė šio modelio lėktuvams kirsti jų oro erdves, neatsižvelgiant į tai, iš kur jie skristų.

REKLAMA

Jungtinės Valstijos ir toliau leidžia šio modelio lėktuvams skraidyti, tačiau reguliavimo institucijos bendrovės paprašė modifikuoti skrydžio valdymo priemones, įskaitant apsaugos nuo smukos sistemą, vadinamą MCAS.

Kas bus su užsakymais?

„Boeing 737 MAX“ užsakymų kol kas oficialiai neatšaukė nė viena oro bendrovė, tačiau žiniasklaidoje pranešama, jog „Lion Air“ turimus MAX 8 modelio lėktuvus nori pakeisti „Airbus“ orlaiviais.

„Boeing“ dabar tegali visus savo išteklius skirti bendradarbiavimui su tyrėjais ir <...> kartu su užsakovais toliau spręsti dėl MAX veikimo jiems kylančius klausimus“, – kalbėjo aviacijos rinkos analizės įmonės „Teal Group“ ekspertas Richardas Aboulafia (Ričardas Abulafija).

Koks yra finansinis poveikis?

„Boeing“ akcijų kursas nuo katastrofos dienos krito daugiau nei dešimtadaliu ir bendrovės rinkos kapitalizacija sumažėjo beveik 27 mlrd. JAV dolerių. Nors įvertinti finansinį poveikį yra nelengva, analitikai vertina įvairius scenarijus.

Jeigu bus nustatyta, kad „Ethiopian Airlines“ ir „Lion Air“ lėktuvų katastrofos įvyko dėl tos pačios priežasties, ekonominės pasekmės būtų minimalios, nes „Boeing“ tiesiog tektų atnaujinti skrydžių valdymo programinę įrangą ir skrydžių vadove pateiktą informaciją.

REKLAMA

K. Herberto skaičiavimais, tai atsieitų mažiau nei 1 mlrd. JAV dolerių, nes pakeitimų kaina sudarytų apie 2 mln. JAV dolerių vienam orlaiviui.

„Boeing“ yra užsibrėžusi tikslą šiemet pasiekti maždaug 15 mlrd. JAV dolerių grynųjų pinigų srautą.

O jeigu tyrėjai nustatys, kad paskutinės katastrofos priežastis yra kitokia, kaina, pasak R. Aboulafia, bus kur kas didesnė, nes orlaiviams greičiausiai bus ilgiau uždrausta vykdyti skrydžius, o dar teks apmokėti remontą ir išmokėti kompensacijas. Tuo tarpu oro bendrovės bus priverstos ieškoti alternatyvių orlaivių savo maršrutams.

Pagal tą scenarijų „Boeing“ taip pat liktų mažiau šansų pasiekti užsibrėžtą tikslą iki birželio pradėti gaminti po 57 orlaivius per mėnesį.

O kaip dėl „Boeing“ reputacijos?

Ši krizė suteršė savo šimtąjį jubiliejų 2016 metais atšventusios „Boeing“ įvaizdį, nes katastrofos visuomenėje pasėjo abejonių dėl bendrovės lėktuvų saugumo, pareiškė K. Herbertas.

Bendrovė, kuri taip pat gamina naikintuvus, degalų lėktuvus, kosminę įrangą ir orlaivius „ Air Force One“, kuriais skraido Jungtinių Valstijų prezidentas, yra Amerikos pramonės flagmanas.

Kas bus su tiekėjais?

Krizė pakenks ne tik pačiai „Boeing“ ir jos 150 tūkst. darbuotojų, bet greičiausiai ir daugeliui tiesioginių bei netiesioginių modelio „Boeing 737 MAX“ dalių tiekėjų, ypač jei bus atšaukti užsakymai.

Tai, be kita ko, būtų „General Electric“ ir „Safran“, kurių bendroji įmonė CFM gamina orlaivių variklius LEAP, taip pat JAV bendroves „United Technologies“, kuri gamina jutiklius, ir „Spirit AeroSystems“, kuri gamina fiuzeliažus ir pilotų kabinas.

 

Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!

Nėra komentarų. Būk pirmas - komentuok!

GAUK NEMOKAMĄ tv3.lt NAUJIENLAIŠKĮ Į SAVO PAŠTO DĖŽUTĘ:
UŽSISAKYTI

Top Video

Lazdijų rajono vandenyje rasta arseno
DABAR RODOMA
Lazdijų rajono vandenyje rasta arseno
DABAR RODOMA
Vitulskienė atskleidė, koks Merūno poelgis ją rimtai įsiutino
DABAR RODOMA
Pernavas pasakė, kokius nusikaltimus darė sulaikyta 22 asmenų grupuotė
DABAR RODOMA
Ekonomika auga, tačiau skurstančiųjų Lietuvoje nemažėja
DABAR RODOMA
Po avarijos kelyje Kaunas–Klaipėda vilkiko vairuotojas pateikė savo versiją
DABAR RODOMA
Rinkėjas priblokštas – komisija jį iškeikė
DABAR RODOMA
Pasirodė skandalingasis Rolando Skaisgirio vaizdo įrašas: panašumai su asmeniniu gyvenimu
DABAR RODOMA
Vilniaus daugiabutį užpuolė žiurkės: gyventojai panikuoja
DABAR RODOMA
Prasidėjo išankstiniai prezidento ir parlamento rinkimai
DABAR RODOMA
Saulio Prūsaičio daina „Modelis“
REKLAMA
„Panasonic“ (nuotr. SCANPIX) (nuotr. SCANPIX)
Kinijos telekomunikacijų įrangos milžinė „Huawei“ sulaukė naujo smūgio – Vašingtonui saugumo sumetimais iš esmės uždraudus JAV įmonėms tiekti „Huawei“ įrangos dalis, apie ...
Lėktuvas (nuotr. fotodiena/Justino Auškelio)
Kinija stiprina spaudimą JAV aviacijos milžinei „Boeing“ dėl kompensacijų už tai, kad buvo priversta nutupdyti amerikiečių gamybos orlaivius „MAX 737“ bei dėl „Boeing“ vaidmens ...
Baltarusija atšaukė naftos produktų eksporto draudimą. (nuotr. SCANPIX)
Baltarusija galutinai atšaukė naftos produktų eksporto draudimą, pareiškė valstybinio naftos koncerno „Belneftechim“ valdybos pirmininkas Andrejus Rybakovas. „[Naftos produktų] ...
Asociatyvi nuotr.
Amerikiečių greitojo maitinimo restoranų tinklas „Burger King“ Švedijoje ketina pasiūlyti „Impossible Whopper“ – vegetariškų mėsainių, sulaukusių daug dėmesio Jungtinėse ...
Eurai  (nuotr. Fotodiena.lt)
  Eurui šiuo metu yra iškilusi „kaip niekad didelė grėsmė“ – ne vien dėl JAV ir Kinijos prekybos karo, bet ir dėl Europoje iškilusių kraštutinių dešiniųjų pažiūrų lyderių, ...
REKLAMA

TELEVIZIJA

×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų