Rašyti komentarą...
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kinijai sunkiai sekasi suvaldyti Covid-19 protrūkį Šanchajuje, nepaisant 17 dienų trukusio karantino, dėl kurio dauguma iš 25 mln. Šanchajaus gyventojų liko namuose, rašo CNN.

Kinijai sunkiai sekasi suvaldyti Covid-19 protrūkį Šanchajuje, nepaisant 17 dienų trukusio karantino, dėl kurio dauguma iš 25 mln. Šanchajaus gyventojų liko namuose, rašo CNN.

REKLAMA

Kinijos rytinėje pakrantėje esantis Šanchajus yra didžiausias ir turtingiausias šalies miestas bei vienas didžiausių pasaulio metropolių. Kartu su kaimyniniu Kunšano miestu, kuris buvo uždarytas anksčiau šį mėnesį, jis vaidina svarbų vaidmenį pasaulio ekonomikoje.

Nėra jokių ženklų, kad Kinijos vyriausybė ketintų netrukus švelninti apribojimus, todėl didėja susirūpinimas dėl daromos ekonominės žalos ir šoko bangos, kurią užsitęsęs miesto uždarymas sukeltų visame pasaulyje.

Šanchajus yra dabartinio Covid-19  protrūkio epicentras, tačiau jis nėra vienintelis – „Nomura“ analitikai apskaičiavo, kad visiškas uždarymas arba daliniai draudimai galioja 45 Kinijos miestuose, o tai daro poveikį ketvirtadaliui gyventojų ir apie 40 proc. šalies ekonomikos. 

REKLAMA

Premjeras Li Keqiangas praėjusią savaitę  trečią kartą per savaitę įspėjo apie grėsmę, kurią Kinijos ekonomikai kelia Covid-19 protrūkis. Štai trys priežastys, kodėl ir likęs pasaulis turėtų atidžiai stebėti situaciją Šanchajuje. 

Verslas ir finansai 

Šanchajus turi didžiausią BVP iš visų Kinijos miestų – 4,32 trilijono juanių (624 mlrd. eurų), ši akcijų rinka yra trečia iš didžiausių pasaulyje pagal joje prekiaujančių įmonių vertę, o milijardierių skaičius – penktas pagal dydį pasaulyje.

REKLAMA
REKLAMA

Šanchajus taip pat yra patraukliausia vieta tarptautiniam verslui, norinčiam įsitvirtinti žemyninėje Kinijoje.

Miesto valdžios institucijų duomenimis, iki 2021 m. pabaigos Šanchajuje regionines arba šalies būstines buvo įkūrę daugiau kaip 800 tarptautinių korporacijų. 

Iš jų – 121 „Fortune Global 500“ sąrašo įmonės, įskaitant „Apple“ (AAPL), „Qualcomm“ (QCOM), „General Motors“ (GM), „Pepsico“ (PEP) ir „Tyson Foods“ (TSN).

Remiantis Japonijos vyriausybės duomenimis, daugiau nei 70 000 užsienio kapitalo įmonių šiame mieste turi biurus, iš jų daugiau nei 24 000 – Japonijos įmonės.

Šanchajaus vertybinių popierių birža, kurios bendra rinkos kapitalizacija siekia 7,3 trilijono JAV dolerių (6,7 trilijono eurų), savo verte nusileidžia tik Niujorkui ir Londonui. Prekyba tęsiama nepaisant draudimų, tačiau kai kurie bankai ir investicinės įmonės prašė darbuotojų miegoti prie savo stalų, taip mėginant rinką išlaikyti funkcionuojančią.

Šanchajaus biržoje esančių bendrovių sąraše daugiausia didelių valstybinių įmonių, kurioms tenka pagrindinis vaidmuo Kinijos ekonomikoje. Tarp jų yra vertingiausia pasaulyje alkoholinių gėrimų gamintoja „Kweichow Moutai“, tokios bankininkystės ir draudimo milžinės kaip ICBC ir „China Life Insurance“ (LFC) bei valstybinė naftos bendrovė „PetroChina“ (PCCYF).

REKLAMA
REKLAMA

Šanchajaus biržoje taip pat veikia Kinijos „Nasdaq“ atitikmuo – „Star Market“. 

Prekyba ir logistika

Šanchajus sukuria 3,8 proc. Kinijos BVP. Tačiau, remiantis oficialiais praėjusių metų statistiniais duomenimis, jam tenka daug didesnė Kinijos prekybos su likusiu pasauliu dalis – 10,4 proc. Šanchajaus uostas yra judriausias pasaulyje konteinerių gabenimo atžvilgiu. Jame 2021 m. pervežta 47 mln. 20 pėdų ekvivalento krovinių vienetų – keturis kartus daugiau nei Los Andželo uoste. Šis skaičius sudarė 16,7 proc. visų praėjusiais metais Kinijoje gabentų konteinerių krovinių.

Šanchajus taip pat yra pagrindinis aviacijos centras Azijoje. Miesto oro uostai – Pudongo tarptautinis oro uostas ir Hongqiao oro uostas – 2019 m. aptarnavo 122 mln. keleivių, šis miestas yra ketvirtas judriausių oro uostų pasaulyje sąraše, po Londono, Niujorko ir Tokijo. Tačiau dėl kovido protrūkio dar labiau paaštrėjo oro uostų vėlavimai, jie buvo priversti sustabdyti daugelį keleivinių skrydžių, dėl to išaugo krovinių gabenimo oru kainos ir dar labiau padidėjo spaudimas pasaulinėms tiekimo grandinėms. 

REKLAMA
REKLAMA

Šanchajaus jūrų uostas tebeveikia, tačiau kovo pabaigoje paskelbti pramonės duomenys parodė, kad laivų, laukiančių pakrovimo ar iškrovimo, skaičius išaugo rekordiškai. Valstybės žiniasklaida taip pat pranešė, kad, dėl kelionių apribojimų, daug sunkvežimių vairuotojų susiduria su sunkumais laiku įvežant konteinerius į uostą ir juos išvežant.

Gamyba ir technologijos

Didysis Šanchajaus regionas, kuriam priklauso Kunšanas ir keli kiti rytiniai miestai, yra svarbus gamybos centras, kuriame veikia įvairūs pramonės sektoriai – nuo automobilių pramonės iki puslaidininkių.

Šanchajuje veikia „Volkswagen“ (VLKAF) ir „General Motors“ gamyklos, bendradarbiaujančios su valstybine automobilių gamintoja „SAIC Motor“. Šanchajuje taip pat veikia pirmasis „Tesla“ (TSLA) gigafabrikas Azijoje. Praėjusį mėnesį JAV elektromobilių gamintojas iš savo Šanchajaus gamyklos išgabeno daugiau kaip 65 000 automobilių ir tapo geriausiai parduodamu elektromobilių prekės ženklu Kinijoje.

REKLAMA
REKLAMA

Sausį „Ford“ Šanchajuje atidarė šeštąjį pasaulinį dizaino centrą, pabrėždama miesto gyvybingumą ir didėjantį jaunų Kinijos dizainerių, pasižyminčių „šviežiu mąstymu, vietinėmis žiniomis ir pasauliniu požiūriu“, skaičių. 

TSMC (TSM), didžiausia pasaulyje užsakomųjų mikroschemų gamintoja, valdo didelę puslaidininkių gamyklą Songdziango priemiestyje. Didžiausi Kinijos lustų gamintojai SMIC (SMICY) ir „Hua Hong Semiconductor“ turi gamyklas Pudonge, miesto rytuose. 

Tačiau dėl Covid-19 apribojimų, daugelis gamyklų buvo priverstos sustabdyti veiklą Šanchajuje ir Kunšane, todėl kyla grėsmė, kad gali sutrikti pagrindinės automobilių ir elektronikos tiekimo grandinės.

Šanchajuje jau kelias savaites nedirba „Volkswagen“ ir „Tesla“ gamyklos. Kinijos elektrinių transporto priemonių gamintoja „Nio“ taip pat buvo priversta stabdyti gamybą dėl su Covid susijusių sutrikimų Šanchajuje ir kituose Kinijos miestuose.

Pagrindinė „Apple“ (AAPL) tiekėja „Pegatron“ sustabdė gamybą savo Šanchajaus ir Kunšano gamyklose iki atskiro pranešimo. Be to, šio mėnesio pradžioje gamybą savo gamyklose Kunšane sustabdė Taivano įmonė „Unimicron Technology“, „Apple“ tiekėja, ir „Eson Precision“ – „iPhone“ tiekėjo „Foxconn“ filialas, kuris taip pat tiekia komponentus „Telsa“.

REKLAMA
REKLAMA

„Kadangi Šanchajus turi svarbių prekybos ryšių su Rytų Azija, tai gali turėti šalutinį poveikį regioninėms tiekimo grandinėms“, – praėjusios savaitės pabaigoje paskelbtame pranešime teigė „Citi“ analitikai.

„Manome, kad Korėja, Taivanas, Vietnamas ir, mažesniu mastu, Japonija (transporto priemonių rinkoje) yra gana jautrios [sutrikimams]“, – sakė jie.

Kitos pramonės šakos apima ir farmacijos pramonę. Spalio mėn. bendrovė „AstraZeneca“ (AZN) Šanchajuje atidarė pasaulinį mokslinių tyrimų ir plėtros centrą.  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų