Nuo praėjusio lapkričio galioja tvarka, kai priduodant seną taršų automobilį ir įsigyjant mažau taršų galima gauti 1 tūkst. eurų subsidiją. Jau artimiausiu metu planuojama ją išplėsti. Žmonės subsidiją gautų ir pirkdami elektrinius paspirtukus, dviračius ar viešojo transporto bilietus. O perkantys elektromobilius galėtų gauti ir 5 tūkst. eurų vertės paskatą.

Neseniai viešėdamas portalo tv3.lt studijoje apie tai kalėjo aplinkos ministras Kęstutis Mažeika. Anot jo, subsidijos mokėjimas perkant paspirtukus, dviračius ar viešojo transporto bilietus galėtų būti pradėtas jau šį pavasarį, elektromobiliams – iki liepos vidurio.

Paskatinti pirkti mažiau taršias transporto priemones turėjo ir dabar taikoma subsidija. Tačiau iš tam skirtų 5 mln. eurų kol kas išdalyta tik 300 tūkst. eurų.

Keli šimtai už juos pirktų mažiau taršių automobilių yra tik lašas jūroje Lietuvos automobilių parke, kur vien dyzelinių lengvųjų automobilių yra per 1 mln.

Naujienų portalas tv3.lt pasidomėjo, ar galiojančios priemonės išplėtimas paskatins lietuvius pereiti prie mažiau taršaus transporto.

REKLAMA

Gal geriau dovanų čekiai?

„Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas gana skeptiškai vertina naujausią Aplinkos ministerijos sumanymą.

„Galėtų iš karto išplėsti ir duoti kokio prekybos centro dovanų čekį? Kodėl ne? Jeigu paspirtuką perki, tai, matyt, iš prekybos centro kažkokio turbūt. Internetu turbūt neparsisiųsi. Gali paspirtuką ir kaimynui nupirkti, draugui“, – ironizavo pašnekovas.

Jo teigimu, tokios ar panašios iniciatyvos dažniausiai vykdomos norint paskatinti pardavimus ekonominės kriziniais laikotarpiais.

„Na, kai grąžini gamintojui seną automobilį ir pirkdamas naują gauni kažkokią priemoką. Vokietija yra tai taikiusi, taip pat kitos automobilius gaminančios arba labai pasiturinčios valstybės. Tokias priemones jos sugalvoja norėdamos palenkti į savo pusę rinkėjus. Vis tiek duoti – tai ne atimti.

Lietuvos atveju tai būtų labai keistas sprendimas. Viena vertus, pinigų lyg ir trūksta. Kita vertus, mes dar net neturime ir taršos mokesčio. Jo neturime, o subsidijas jau dalijame. Apskritai šios iniciatyvos lygtys nesusieina“, – komentavo ekonomistas.

Jis svarstė, kad tokia paramos priemonė galėtų būti kaip dalis kažkokio automobilių taršos mokesčio.

„Jei dalijame tūkstančius eurų, tai arba mes esame labai turtinti, arba labai norime paskatinti paspirtukų pardavimus, arba kažką darome ne taip.

Manau, kad čia labai keistas sprendimas. Jis nepadės nei taršos mažinti, nei padidis skaidrumą, kaip valdžios aparato skaidrumo, ir gali sudaryti labai neigiamą žmonių nuomonę apie valdžios prioritetus taškant jų pinigus“, – kalbėjo Ž. Mauricas.

REKLAMA

Jo teigimu, skatindami savo produkcijos pardavimą, paprastai tokias priemones taiko gamintojai ar pardavėjai. Pvz., televizorių ar išmaniųjų telefonų gamintojai.

„Naujos iniciatyvos paaiškinimas paprastas – tai nenoras įvesti taršos mokesčio ir bandymas apsimesti, kad kažkas daroma. Kaip minėjau, nei ji padidins skaidrumą dėl mokesčių mokėtojų pinigų leidimo, nei sumažins taršą ilguoju laikotarpiu, nes tokia akcija yra trumpalaikė, ji truks geriausiu atveju kelerius metus. Ar tai iš esmės pakeis žmonių elgseną? Nemanau“, – apibendrino ekonomistas.

Jo nuomone, kaip tik nauja priemonė gali paskatinti žmones ilgiau laikyti „chlamą“ ir skųstis, kad kiemuose stovinčias senienas nori išvežti savivaldybės tarnybos ir „atimti“ tūkstančius eurų.

„Aišku, yra bandymas įtraukti ir viešąjį transportą. Bet jis aktualus tik didmiesčių gyventojams. Kokia iš to nauda kokiame nors Kupiškyje, kur tik kartą per mėnesį žmogus nuvažiuoja į Panevėžį?“ – retoriškai klausė pašnekovas.

Neaišku, kas bus toliau po rinkimų

Automanas.lt projekto vadovas Ramūnas Žilionis pusiau rimtai, pusiau juokais sakė, kad nauja iniciatyva jam primena tarybinius laikus, kai už priduodamą makulatūrą buvo galima gauti tualetinio popieriaus.

„O jei rimtai, čia yra keli niuansai. Pirma, pats automobilio pridavimo procesas. Nėra taip, kad pridavei mašiną ir tau iš karto pinigus duoda. Pardavei, tada ieškai kitos, tada surandi, nusiperki, priduodi popierius ir tik tada lauki kompensacijos. Galbūt po Naujųjų šitie dalykai kiek labiau pajudės.

REKLAMA

Kitas dalykas, ekologija. Nemanau, kad šia prasme net ir išplėtus paramą tokia iniciatyva ką nors galėtų iš esmės išspręsti. Sakyčiau, tai veikiau yra šiukšlių atsikratymo iniciatyva. Nei lietuvis, nei joks kitas sveiko proto žmogus neatiduos važiuojančios mašinos į sąvartyną. Ji turi būti visiškai nevažiuojanti ir tai iš jos išsiims kokių gerų detalių – pvz., veikiantį akumuliatorių“, – svarstė pašnekovas.

Anot jo, iš naujos iniciatyvos naudos bus minimaliai. Ir vargiai yra koks nors skirtumas, ką gauni už priduodamą šiukšlę – ar paspirtuką, ar tualetinio popieriaus:

„Proveržio tai nepadarys, daugiau automobilius priduodančių žmonių, kad gautų paspirtuką tikrai neatsiras.“

R. Žilionis taip pat abejojo, ar 5 tūkst. eurų išmoka perkant elektromobilį realiai padidins jų pardavimą Lietuvoje.

„Ką tokio galima nusipirkti už šią sumą? Be 15 tūkst. eurų tikrai nieko padoresnio nenusipirksi. O jei ir nusipirksi, tai toliau iš miesto neišvažiuosi.

Čia skirtumas tarp socialinių sluoksnių. Elektrinį automobilį dažniausia perka kaip antrą šeimos automobilį. Tie, kas priduoda į metalo laužą senas mašinas, varomo elektra tikrai nepirks. Jie kitomis problemomis gyvena. Atsiras tik vienetai pirkėjų. Taigi nauja tvarka būtų daugiau parodomoji“, – svarstė pašnekovas.

Jo teigimu, vienintelis jos teigiamas dalykas bent tas, kad daugiau kalbama apie taršą ir žmonės pratinami prie minties, kad ilgainiui veikiausia visiems teks mokėti automobilių mokesčius.

„Tačiau tokiai politikai trūksta nuoseklumo. Dabar duos pinigų paspirtukams ar dviračiams, o kas toliau? Planai pasibaigia ties šių metų rudeniu, naujais Seimo rinkimais“, – reziumavo R. Žilionis.

Tomas
2020-01-14 20:46:38
Atvirai visai žiniasklaidai ir taip pat “Lietuvai” valdžia pas mus galvoja ne kad žmonėms lengviau būtų gyventi o kad praščiau norisi atimti paskutinį centą,pafantazuokime!! kam jūs tas lenteles nuėmėt jos visiškai niekam netrukdė,dabar gražinate atgal ar jūs proto turite? mest nafik visa seimà ir darbint naujus protingus žmones nes kuo toliau tuo baisiau darosi gi visi emigruos ir ta Lietuvėlė išnyks bepročiai jūs ivedinėkit įstatymus tokius kurie neskriaustu žmonių.
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
As 2020-01-16 19:32:24
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Kas turi babkiu ant elektrinės mašinos, tiem visai px tie 5000.    ATSAKYTI
Zhmurki 2020-01-16 14:34:51
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
O kam man nauja plasmasine, gendanti masina kurios remontas kainuos kosmosa ir pastoviai ges? Turiu patikimiausia masina, kurios gedimai buna visi aiskus, lengvai ir nebrangiai sutaisomi. Atrodo daug geriau uz siuolaikines ateiviu isikunijimo hybridus. Taip pat maniske Masina saugesne uz siu laiku skarbonkes, laiko patikrinta ir isbandyta.    ATSAKYTI
Nesvarbu 2020-01-15 06:28:00
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Gaila kad lietuviai nevieningi senai tuos silpnapročius reikejo išnaikinti taip ir pabaiks tas debilu seimas sunaikinti lietuva   ATSAKYTI
Konkrečiau gal galima 2020-01-14 22:32:44
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Ar bus galima pirkt pvz du dviračius/paspirtukus po 500eu ir už abu gaut kompensacija? Pvz tevams noriu nupirkt.   ATSAKYTI
Paprastasis LR pilietis 2020-01-14 20:53:53
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Kai visi mauricai sugebės išgyventi su 100 EUR pajamų, tada turėtų teisę taip šaipytis ir šiukšlėmis nuosavybes išvadinti   ATSAKYTI
Tomas 2020-01-14 20:46:38
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Atvirai visai žiniasklaidai ir taip pat “Lietuvai” valdžia pas mus galvoja ne kad žmonėms lengviau būtų gyventi o kad praščiau norisi atimti paskutinį centą,pafantazuokime!! kam jūs tas lenteles nuėmėt jos visiškai niekam netrukdė,dabar gražinate atgal ar jūs proto turite? mest nafik visa seimà ir darbint naujus protingus žmones nes kuo toliau tuo baisiau darosi gi visi emigruos ir ta Lietuvėlė išnyks bepročiai jūs ivedinėkit įstatymus tokius kurie neskriaustu žmonių.   ATSAKYTI
Mikas 2020-01-17 20:53:03
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Savibledos kaltos nesugebejo sutvarkyt sviesaforu per 5 metus, nejuokinkit, merai ka veikia, suda mala ir pasekmes matom  

Top Video

Rusijoje pro langą – neįtikėtinas reginys: atrodė lyg sapnuotų
DABAR RODOMA
Rusijoje pro langą – neįtikėtinas reginys: atrodė lyg sapnuotų
DABAR RODOMA
Važiuojant kelyje bauginantis vaizdas iš dangaus sukėlė nerimą
DABAR RODOMA
Vairuotojai kelyje sutiko Eloną Muską: jo automobilis – priverčia išsižioti
DABAR RODOMA
NBA išplatino įrašą Kobe Bryanui atminti: griebia už širdies
DABAR RODOMA
Pamatykite: 10 Kobe Bryanto metimų, atnešusių komandai pergalę
DABAR RODOMA
40 įspūdingiausių Kobe Bryanto karjeros dėjimų
DABAR RODOMA
Bryanto karjeros kelias NBA
DABAR RODOMA
Tarasovai atvirai prabilo apie skyrybas: negailėjo kritikos strėlių
DABAR RODOMA
Neįtikėtina Algimantės kova: dvidešimtmetė net du kartus įveikė vėžį
DABAR RODOMA
Klientas nustėro: kartu su maistu – šokiruojantis radinys lėkštėje
REKLAMA
Elektroninė cigaretė
Vyriausybė trečiadienį pritarė griežtinti elektroninių cigarečių prieinamumą ir licencijuoti tokių cigarečių ir jų pildyklių gamybą bei prekybą. Šiuo metu šios konservatorių ...
(nuotr. bendrovės)
Lenkijoje plintant paukščių gripui, valstybės institucijos ruošiasi patikrinti Lietuvos paukštynuose įrengtas apsaugos priemones.  Pasak Valstybinės maisto ir ...
Dažnas lietuvis savo gyvenimo be automobilio neįsivaizduoja. Tačiau pernai gruodį įvestas naujasis automobilio mokestis, kuris įsigalios liepos mėnesį bei ekonomistų ...
Lietuvos paštas (nuotr. stop kadras)
Pasaulinė pašto sąjunga informuoja, kad, norėdamas užtikrinti maksimalią prevenciją koronaviruso plitimui, Kinijos paštas dezinfekuos visas per Uhano miestą keliaujančias ...
(nuotr. SCANPIX)
Sausio 31 dieną Jungtinė Karalystė (JK) oficialiai paliks Europos Sąjungą (ES). Nors ilgai trukusių derybų metu buvo ieškoma tinkamiausių sprendimų verslui ir gyventojams.
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų