Jūs prašote savo vaiko nusirinkti nuo stalo dažus ir albumą, nes norite padengti stalą pietums. Ir ką Jūs matote? Jis arba ji ir toliau užsiėmęs savo reikalais. Jūs pakeltu tonu pakartojate savo prašymą, vaikutis sako – „gerai“ ir toliau sau piešia kaip niekur nieko...
Kodėl jis Jus ignoruoja? Kodėl nekreipia į Jūsų prašymą jokio dėmesio? Tam yra paaiškinimas.
Jūsų vaikas dabar yra tokio amžiaus, kada jis pradeda priimti sprendimus savarankiškai ir visur turi savo nuomonę. Nuo penkerių metų vaikas jau pilnai suvokia savo asmenybę. Tai normalu, kad jis ima priešgyniauti Jūsų autoritetui. Vaikas jau nebe kaprizai pasiekia savo, o pasirenka kitą taktiką. Jis ar ji gali apsimesti, kad Jūsų negirdi arba delsia su atsakymu kaip galima ilgiau.
Neimkite to labai giliai į širdį: manipuliavimas tėvais – labiausiai mėgstamas darželinukų ir pradinukų užsiėmimas, nukreiptas į pageidaujamų dalykų gavimą. Tėvų užduotis šiame etape – priversti vaiką bendradarbiauti, neapribojant jo laisvių individualumui pasireikšti. Kaip susidoroti su šia problema? Pirmiausia, vaikams iškelkite tik visiškai aiškiai suformuluotus ir įgyvendinamus tikslus. Jei Jūs sakote „susitvarkyk kambarį“, tai toks tikslas labai jau bendro pobūdžio, ir vaikas gali, pavyzdžiui, šiek tiek sumažinti iki tol vyravusią betvarkę savo kambaryje. Bet, jei Jūs paprašysite – „Sudėk žaislus į spintą, o rūbus ant lentynos“, tai tikrai nebekils klausimų, ką gi reikia konkrečiai padaryti.
Antra, kiek įmanoma supaprastinkite savo prašymus. Vaikas gali Jus ignoruoti vien todėl, kad jis paprasčiausiai nesupranta, ko Jūs iš jo norite. Neprašykite jo padėti Jums apsikuopti virtuvėje. Paprasčiausiai pasakykite: „Padėk man išplauti lėkštes, aš parodysiu tau, kaip tai reikia padaryti“.
Jūsų prašymai neturi būti ilgesni, nei 3-4 žingsniai. Pavyzdžiui: „Nueik į vonią, paieškok spintelės stalčiuje po kriaukle binto ir atnešk man“.
Trečia. Būkite tvirti iki galo. Jei norite, kad Jūsų vaikas pats susiruoštų į lauką, į svečius ar į kelionę, skatinkite mažiausius jo veiksmus ta kryptimi ir kaip galima anksčiau. Kol vaikas dar mažas ir atsisako pats apsiauti, pvz., batus – galima paprasčiausiai nunešti jį į mašiną ir paduoti batelius į rankas. Jei neturite mašinos, tada išneškite jį kartu su batais į koridorių, ir atidarykite lauko duris. Jei laukia šilta , o Jūs gyvenate už miesto ar nuosavame name, galite išeiti į lauką, pasodinti vaiką ant suoliuko ir palikti jam batus. Žinoma, reikia įvertinti, ar prieš tai Jūs išmokėte vaiką užsirišti ar užsisegti batelius ir ar jis prisimena, kaip tai yra daroma. Motyvuokite vaiką. Reikalas tame, kad mes visi labai mėgstame komanduoti. Visada yra pagunda pasakyti „Reikia daryti taip ir taip, kadangi aš taip nusprendžiau“. Kai tik toks noras pasireiškia, pagalvokite – ar Jūs norite, kad Jūsų vaikas išpildytų Jūsų prašymą iš baimės ar savo noru? Vaikai (ir ne tik) labai mėgsta, kai juos giria, todėl paskatinimai ir pagyrimai padės Jums greičiau pasiekti norimo rezultato. „Aš taip džiaugiuosi, kad tau pavyko taip gražiai susidėti visus daiktus į lentynas“ ir t.t.
Jūs taip pat galite motyvuoti vaiką, pranešdami jam, koks jo laukia paskatinimas po to. Pvz.: „Kai Kotrina susitvarkys savo žaislus, mes eisime su ja į atrakcionų parką“. Tik nenaudokite vietoje „kai“ žodelio „jeigu“. J Vaikai labai gerai priima tokio tipo stimulus, parašytus ant popieriaus ir kur nors priklijuotus.
Galima netgi palikti tokius pranešimus „kontrakto“ formoje: „Kotrina kiekvieną rytą dės savo pižamą po pagalve. Kada ji taip sugebės padaryti tris dienas iš eilės, mama ją nuves į kiną“. Pasirašykite „kontraktą“, duokite jį pasirašyti vaikui, jis jį pagražinti piešinukais ir pasikabinti matomoje vietoje. Tokiu būdu vaikas ne tik pasijus įtrauktas į procesą, bet ir jausis atsakingas už patikėtą jam užduotį.
Plačiai naudokite žodžio „Ne“ pakaitalus. Vietoje to, kad pasakyti „Nežaisk su kamuoliu kambaryje“, ištarkite -„Pažaisk su kamuoliu kieme“ arba „Einam pažaisime su kamuoliu į kiemą“. Vietoje to, kad pasakyti „Ne“ ir tokiu būdu užgniaužti vaiko iniciatyvą arba norą ką nors padaryti, pabandykite sudominti jį panašiu užsiėmimu. Negesinkite jo intereso, o atvirkščiai – dar labiau jį uždekite. Pvz., jei vaikas nori pastatyti katei, šuniukui ar paukšteliui namą, pasakykite: „Žinoma, tu gali pabandyti, o tėtis (brolis, senelis) tau padės. Netgi, jei Jūsų pirma mintis buvo ištarti - „Ne, tu susižeisi“.
Stenkitės suteikti vaikui kaip galima didesnę pasirinkimo laisvę. Pvz., „Tu nori pasilikti žaisti su Vladu ar eisi su manimi į turgų?“
Juk gyvenime ir taip be galo daug situacijų, kur iš tiesų niekaip negalia apsieiti be žodžio „Ne“, pvz.., kada vaikas nori sugriauti šeimos tradicijas arba žaisti kompiuteriu per naktį. Būkite supratingi tėvai. Pasistenkite įsivaizduoti patys save tokioje situacijoje: Jūs skaitote knygą ar žiūrite be galo įdomų filmą, staiga prie Jūsų kažkas atplasnoja ir ima kažko skubiai reikalauti, kažkur tempti...
Kaip Jums tai patiktų? Būtent taip jaučiasi ir Jūsų vaikas, kai Jūs nutraukiate jo žaidimą ir kažko reikalaujate.
Mes, žinoma, ne visada turime laiko iš anksto perspėti vaiką apie tai, kad jam laikas gultis, arba kad už dešimties minučių Jūs išeinate. Bet vis dėlto, stenkitės nepamiršti to daryti, nes tada vaikui liks pakankamai laiko pabaigti savo reikalus. Visa tai įgyvendinti praktikoje iš tiesų nėra labai paprasta.
Kad viskas taip ir vyktų reikia įdėti nemažai nuoširdžių pastangų. Bet, rezultatai tikrai būna fantastiški. Mes savo vaikų Dienos stovykloje „Vasarėlė“ taip pat stengiamės padėt tėvams - įvairių metodikų pagalba vaikams skiepijame teisingus įgūdžius, bandome ištaisyti kai kurias akivaizdžias tėvų klaidas.
Taip kad, po pamainos kitos intensyvaus darbo pas mus, Jūsų vaikai gali neatpažįstamai pasikeisti J. Tada bendrauti su jais bus vienas malonumas! Pabandykite, patys įsitikinsite.
Vytautas Kokšta
Smagiosvestuves.lt inf.