Remigijus RAINYS
Nuo kitų metų sausio 1-osios pasikeis siekiančiųjų įsigyti vairuotojų pažymėjimus teorinių žinių ir praktinio vairavimo vertinimo tvarka. Šių metų rugsėjo 3 dienos Vidaus reikalų ministro įsakymu "Dėl vairuotojų egzaminavimo ir Valstybinės įmonės "Regitra" įstatų pakeitimo ir papildymo" Kelių policija neberengs egzaminų norintiesiems įsigyti vairuotojo pažymėjimą. Šios funkcijos pavestos "Regitros" įmonei, kurios bazei pertvarkyti prireiks septynženkliu skaičiumi įvardijamos litų sumos. Darbai virte verda ir įmonės vadovai neabejoja, kad viskas bus paruošta dar prieš Naujuosius metus.
Kandidatai į vairuotojus savo prašymus galės įteikti tiek policijoje, tiek "Regitroje", tačiau visus kitus dokumentus privalės pateikti atitinkamam pastarosios filialui. Filialai įsikūrę visuose dešimtyje apskričių centrų, todėl didelio nepatogumo būsimieji vairuotojai nepajus, nes ir iki šiol reikėdavo važinėti egzaminų laikyti į apskričių Kelių policijos tarnybas. Naujovė tik ta, kad nebebus leidžiama praktinio vairavimo egzaminų laikyti nei nuosavais, nei vairavimo mokyklų mokomaisiais ar tėvelių bei mamyčių automobiliais. "Regitra" praktinio vairavimo sugebėjimams patikrinti nuomos 30-40 lengvųjų automobilių ir po kelias sunkiasvores mašinas bei autobusus kiekvienam filialui. Nebus leidžiama vienu metu laikyti egzaminų vairavimo mokyklų grupėms ar "laidoms". Kiekvienas pretendentas į vairuotojo pažymėjimą privalės kreiptis asmeniškai ar paskambinti telefonu ir susitarti dėl jam patogaus egzaminų laiko. Praktinio vairavimo egzamine (Europos šalių pavyzdžiu) įvedama naujovė - egzaminuojamasis privalės teisingai atsakyti į vieną ar kelis klausimus apie automobilio būklės įvertinimą ar techninį aptarnavimą. Pasak "Regitros" vyresniojo specialisto Algimanto Tarabildos, tai bus tikrai elementarūs klausimai, pavyzdžiui, apie tai, koks turi būti padangos protektoriaus gylis arba kaip išmatuoti tepalo lygį variklyje. Be tokių minimalių žinių automobiliu negalima leistis net į menkiausią kelionę.
Tačiau prieš sėdantis prie vairo šalia instruktoriaus būsimiesiems vairuotojams teks išlaikyti teorinį Kelių eismo taisyklių egzaminą. Šiuo metu visuose "Regitros" filialuose skubos tvarka ruošiamas teorinio egzamino laikymo klasės, montuojami kompiuteriai. Žvilgtelėjus į statistinius duomenis nesunku pastebėti, kad pastaraisiais metais norinčiųjų tapti vairuotojais šiek tiek mažėja, tačiau vien Vilniaus apskrityje pernai kasdien teorijos egzaminą vidutiniškai laikė apie 395, o praktinio vairavimo - apie 260 žmonių. Vis dėlto tikimasi, jog "Regitros" egzaminavimo klasėse ir įrengiamuose praktinio vairavimo aikštelėse didelės spūsties nebus, tačiau jei reikės, valstybinės įmonės darbuotojai pasiryžę dirbti ne tik šeštadieniais, bet ir pirmadieniais (Kelių policijos Egzaminų poskyriuose poilsio dienos būdavo sekmadieniai ir pirmadieniai). Vis dėlto sudarinėjant egzaminų grafikus, kandidatams į vairuotojus egzamino gali tekti laukti ne ilgiau kaip savaitę.
Kažkodėl dauguma būsimųjų vairuotojų vienintele metodine literatūra laiko "Egzaminų bilietų rinkinius" ir dažnai skundžiasi, jog vairavimo mokyklose nusipirko "neteisingus" ar "pasenusius". Nuo sausio 1-osios jokių bilietų nebebus, nes 30 ar 35 klausimus iš kiekvieno teorinio egzamino užduočių masyvo skyriaus atsitiktine tvarka egzaminuojamajam parinks kompiuteris. "Regitros" metodinio skyriaus darbuotojai nesiruošia užduočių masyvo paskelbti "valstybine paslaptimi", tačiau užduotis jie nuolat peržiūrės ir tobulins. Norintiesiems gauti "A" ir "B" kategorijų vairuotojų pažymėjimus reikės atsakinėti daugiau į bendruosius klausimus, o "C", "D" ir aukštesnių kategorijų vairuotojams bus pateikiama daugiau specifinių klausimų.
Ypatingi reikalavimai keliami ir patiems egzaminuotojams. Šiems pareigūnams suteikiamos nemažos galios, todėl jie turi būti nepriklausomi. "Regitra" neketina priimti į šias pareigas nė vieno kurios nors vairavimo mokyklos instruktoriaus, kad niekam nebūtų suteikta privilegijų. Kandidatai į egzaminuotojus privalo turėti aukštąjį techninį (pageidautina, susijusį su automobilizmu) išsilavinimą. Su Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilizmo katedra šiomis dienomis bus pasirašyta bendradarbiavimo sutartis dėl specialių kursų būsimiesiems specialistams. Juos turės sėkmingai baigti ir teorinio, ir praktinio vairavimo egzaminuotojai. Numatoma, kad pradinio parengimo mokymas truks 80-100 valandų.
Tačiau valstybinė įmonė "Regitra" vairuotojo pažymėjimų neišdavinės. Jos funkcijos - tik patikrinti ir įvertinti būsimųjų vairuotojų žinias, o išduoti pažymėjimą ar ne, spręs policijos pareigūnai, mat duomenis apie egzaminų įvertinimą drauge su prašymu išduoti vairuotojo pažymėjimą ir kitais tam būtinais dokumentais "Regitra" persiųs atitinkamam policijos komisariatui, kurio pareigūnai, nusprendę, jog įvykdytos visos sąlygos vairuotojo pažymėjimui gauti, perduos reikiamus dokumentus Asmens dokumentų išrašymo centrui, kuris jau ruošiasi pildyti ne tik naujo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimus, bet ir netrukus mūsų pasus pakeisiančias asmens korteles bei naujuosius užsienio pasus. Iš Asmens dokumentų išrašymo centro vairuotojų pažymėjimai bus persiunčiami į policijos komisariatus pagal naujųjų vairuotojų gyvenamąją, darbo ar mokymosi vietą. Ten jie ir galės pasiimti teisę sėstis prie vairo suteikiančius dokumentus. "Regitros" specialistų apskaičiavimu, nuo egzaminų išlaikymo iki vairuotojo pažymėjimo gavimo praeis ne mažiau kaip dvi ar trys savaitės, o tai visiškai atitinka užsienio valstybių praktiką, tačiau jau svarstoma galimybė vairuotojo pažymėjimą (kaip dabar pasą) gauti skubos tvarka, atitinkamai sumokėjus gerokai didesnę sumą. Kantrybe apsišarvavusiems vairuotojams egzaminų ir vairuotojo pažymėjimo išdavimo mokesčiai padidės nežymiai.
Reikia priminti, kad "Regitra" vairuotojus tik egzaminuos, o visus kitus klausimus, pavyzdžiui, dėl vairuotojo pažymėjimo praradimo, pametimo ar pasenusio pavyzdžio pažymėjimo pakeitimo į naują ir toliau spręs policija. Nors "Regitra" visą egzaminavimo bazę kuria nuo nulio, tačiau tai nereiškia, kad "gudručiai", kurių vairuotojų pažymėjimai "ilsisi" teisėtvarkos pareigūnų seifuose, galės tuo pasinaudoti ir laikyti egzaminus iš naujo arba kad iki Naujųjų metų Kelių policijoje teorinį egzaminą išlaikę, tačiau nesuspėję išlaikyti praktinio vairavimo egzamino kandidatai į vairuotojus turės viską pradėti iš naujo. Valstybinė įmonė gaus visus duomenis iš policijos ir pakartotinai egzaminų laikyti tikrai nereikės.
Taigi nuo Naujųjų metų norintieji tapti vairuotojais savo teorines žinias ir praktinio vairavimo įgūdžius privalės įrodyti valstybinės įmonės "Regitra" specialistams. Kreipiantis privalu turėti asmens dokumentą, atitinkamos formos medicininę pažymą, medicininės pagalbos kursų baigimo pažymėjimą, vairuotojų ruošimo kursų baigimo liudijimą ir dvi nuotraukas.