Petras IVANAUSKAS
Kovo-balandžio mėnesiais daugumai vairuotojų teks susitikti su draudėjais. Kaip tik šiuo metu baigiasi privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo sutartys. Tas susitikimas nebus malonus, nes draudimo kompanijos smarkiai didina privalomojo civilinės atsakomybės draudimo tarifus. Tai blogoji naujiena vairuotojams. Tačiau yra ir gerų žinių. Štai "ERGO Lietuva" draudimo bendrovė net trečdaliu pigiau ėmė drausti naujus automobilius KASKO draudimu. Apie KASKO draudimo atpiginimą prakalbo ir kitos bendrovės. O tie, kurie draudžia automobilius KASKO draudimu (atlyginama žala, kurią transporto priemonė patyrė per avariją dėl jūsų kaltės, žala patirtas per stichines nelaimes, o taip pat pavogus automobilį) puikiai žino, kad ši draudimo rūšis gerokai brangesnė nei privalomasis civilinės atsakomybės draudimas. Jei civilinis draudimas kainuoja apie 300 litų, tai už KASKO tenka mokėti tūkstančius. Tad kodėl atsirado galimybė mažinti draudimo kainą?
Pasirodo, draudimo kompanijos peštynėse dėl vairuotojų, draudžiančių automobilius privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, taip sumažino polisų kainas, kad vien pernai patyrė beveik 40 mln. litų nuostolį. O naujų automobilių KASKO draudimo nuostolingumas sumažėjo trečdaliu. Trečdaliu sumažėjo ir automobilių vagysčių. Tai dar viena gera žinia automobilių savininkams.
Vagys emigravo į užsienį
Pavartykime policijos parengtas ataskaitas apie praėjusių metų automobilių vagystes. Iš viso pernai buvo pavogtos 5 824 transporto priemonės. Didžiąją jų dalį (71 proc.) sudaro lengvieji automobiliai. Neramiausiai turėtų miegoti Vilniaus gyventojas laikantis kieme be signalizacijos 15 metų senumo "Volkswagen" markės automobilį. Vien dėl to, kad daugiausia mašinų pavagiama sostinėje, o "Volkswagenai" tarp vagių yra populiariausi. Beje, jų Lietuvoje ir užregistruota daugiausia. Į dažniausiai vagiamų automobilių dešimtuką patenka "Audi" (pernai pavogti 869), "Mercedes Benz" (348), BMW (343), "Mazda" (167), "Opel" (161), "Ford" (145), "Nissan" (98), "Renault" (83) ir "Honda" (78). Užtat beveik visiškai nevagiamos "Chevrolet", "Kia", "Rover", "Lexus", "Dodge", Škodos" markės mašinos. Vagis stabdo bent kokia automobilyje įrengta signalizacija ar kitokia apsaugos priemonė. Nors profesionalūs vagys sugeba "nulaužti" bet kokią elektroninę ar mechaninę apsaugos priemonę, tačiau dažnai renkasi lengvesnį kelią - pernai pavogti tik 1 038 automobiliai, kuriuose buvo įrengta elektroninė ar mechaninė apsauga.
Policijos ataskaitoje taip pat rašoma, kad šalyje surandama 49 proc. pagrobtųjų automobilių. Pačių policininkų teigimu, automobilių vagysčių sumažėjimą lėmė tai, kad daug vagių emigravo į užsienį, naujus automobilius labiau saugo modernesnės apsaugos priemonės ir profesionaliau pradėjo dirbti automobilių vagysčių tyrėjai.
Dar viena banda už grotų
Iš visų šalies policijos įstaigų tik Alytaus miesto ir rajono policijos komisariatas pernai neištyrė nė vienos automobilių vagystės. Daugiausia automobilių suranda Šilutės, Šakių ir Telšių policininkai. Šiomis dienomis atpildo sulaukė mašinvagių gauja Kaune. Teisėsaugininkai nustatė, kad organizuotos nusikaltėlių gaujos nariai nuo 2001-ųjų metų pavogė kelias dešimtis lengvųjų automobilių bei mikroautobusų. Visi jie buvo vagiami siekiant gauti išpirką. Vagys buvo pasiskirstę pareigomis: vieni ieškodavo tinkamų automobilių, kiti - atidarydavo duris, išjungdavo signalizaciją ir nuvarydavo, treti - derėdavosi su nukentėjusiaisiais. Mašinų vagys buvo neblogi psichologai, nes dažnai vogdavo tuos automobilius, kurie būdavo šeimos pragyvenimo šaltinis. Todėl nukentėjusieji tuoj pat derėdavosi ir mokėdavo išpirką, kad patirtų mažesnius nuostolius. Tiesa, buvo atvejų, kai transporto priemonių savininkai atsisakydavo bendradarbiauti su vagimis. Tuomet mašinos buvo išardomos ir pardavinėjamos dalimis.
Kauno apygardos teismo nuosprendžiu Vytautas Bajarūnas (34 m.), pravarde "Ciklopas", už grotų praleis 4,5 metų, Tomas Liatukas (23 m.) ir Marius Abramavičius (25 m.) - po 6-erius metus, Andrius Guoga (25 m.), pravarde "Pinčiukas", - 5-erius metus ir 2 mėnesius, Marius Jasinskas (28 m.) - 5-erius metus ir 4 mėnesius. Ilgiausiai teks pasėdėti Sauliui Jakaičiui (28 m.), kadangi teismas prie bausmės už automobilių vagystes pridėjo anksčiau paskirtus 9-erius metus laisvės atėmimo už įvykdytą žmogžudystę. Iš viso jis turėtų kalėti 10 metų.
Pastaraisiais metais Kaune - ne pirma gauja, nuteista už automobilių vagystes. Policininkams įkliuvo Aleksandras, Žanas ir Romanas Šestakovai, Tomas Gaidanka, "Romaniukų" gauja, tačiau, kaip juokauja kriminalistai, "šventa vieta tuščia nebūna".
Vogė ir vogs
Šis "vesternas" įvyko vasario antroje pusėje Kaune. Vieną naktį dirbę patruliai per racijas išgirdo budėtojo pranešimą: "Panemunėje iš Gailutės gatvės pavogtas "Audi"". Patrulių rinktinės kinologas Rolandas Eidininkas ir vyresnysis patrulis Nerijus Baseckas (patrulių automobilyje buvo ir rotveileris Runas) važiuodami tiltu pastebėjo į priešingą pusę velkamą "Audi A6". Kol patruliai apsisuko, dvi audinės (vagys irgi važiavo "Audi" markės automobiliu), didindamos greitį, bandė mėtyti pėdsakus, bet, nutrūkus virvei, viena liko stovėti kelkraštyje. Už vairo sėdėjęs jaunuolis nėrė į kiemus. Dingti sugebėjo ir kitas "Audi" ekipažas, bet po kiek laiko patruliai jį pastebėjo Kranto alėjoje. Pareigūnai pabandė suieškoti automobilio savininką, bet durų jiems niekas neatidarė. Pabeldus dar kelis kartus, pro prasivėrusias duris išlėkė agresyvus šuo. Laimė, kad patruliai turėjo mokytą rotveilerį, kuris juos išgelbėjo nuo apkandžiojimo. Tik tada buvo sulaikyti Tomas Majauskas (25 m.) ir Dainius Sakalauskas (24 m.). Jie įtariami pavogę "Audi A6" markės automobilį.
Po kelių dienų, irgi Kaune, vagys žaibiškai pavogė BMW. Panašiai kaip Holivudo kino juostoje "Dingti per 60 sekundžių", Kaune, iš saugomos įmonės teritorijos, septintos klasės BMW buvo pavogtas per 1 minutę ir 20 sekundžių. Visa tai užfiksavo vaizdo kameros, pagal kurias ir buvo atsekta, kad atidarydami dureles kvalifikuoti vagys sugaišo 10 sekundžių, o dar per 70 sekundžių buvo užvestas variklis ir išvažiuota iš teritorijos. Tuoj pat buvo pareikalauta ir išpirkos - 12 tūkst. eurų. Šį kartą vagims teko nusivilti, tačiau išpirka Kaune - įprastas dalykas. Dažniausiai ji siekia pusę automobilio vertės.
Dar įžūlesnė vagystė įvykdyta Palangoje. Vagys, išlaužę pirmojo aukšto langą, įlindo į kotedžą ir, paėmę nuo stalo mašinos raktelius, iš kiemo išvairavo metų senumo "Mazda 6". Tuo metu šeimininkė su naujagimiu miegojo trečiajame aukšte esančiame miegamajame ir nieko negirdėjo. Mašiną ji buvo įsigijusi prieš kelias dienas. Pernai ši palangiškė panašiai neteko "Toyotos".
Tad nors ir jaučiamas vagysčių atoslūgis, tačiau vagys vogė ir vogs, nes, policininkų teigimu, nusikalstamo pasaulio atstovai kasmet vien iš automobilių grobimų turi apie 7 mln. litų pelno. Iš tikro šie skaičiai gerokai didesni, nes nemaža dalis nukentėjusiųjų į policiją net nesikreipia, o patys mėgina susigrąžinti pavogtą automobilį. Dar daugiau pelno gaunama už pavogtus Vakarų valstybėse ir nugabentus į Rytus naujus automobilius.