Remigijus RAINYS
Nors laivybos sezonas Kauno mariose, Nemune nuo Kauno iki Uostadvario ir Nidos šiemet prasidėjo net dviem savaitėmis anksčiau nei praėjusiais metais, maršrutinių keleivinių laivų vidaus vandenyse kol kas nematyti.
Vis dar neįgyvendinama svajone lieka greitaeige "Raketa" pasiekti Nidos kurortą, nes šalyje nebeliko nei vieno tokio tipo laivo su povandeniniais sparnais, o šį maršrutą ketinę eksploatuoti Gdansko verslininkai savo sumanymo atsisakė. Atrodo, jog lenkų nesuviliojo net žinia apie baigiamas statyti ir restauruoti stacionarias ir mobilias prieplaukas Nemune, prie kurių galėtų švartuotis ne tik "Raketos", bet ir mažesni pramoginiai laiveliai.
Pagal laivybos atgaivinimo vidaus vandenyse entuziastų sumanymus netrukus 12 mobilių ir 6 stacionarios prieplaukos turėtų būti pasiruošusios priimti keleivius ne tik Nemuno pakrantėse Kaune, Jurbarke, Šakiuose, Prienuose, Birštone ir Druskininkuose, bet ir prie keleto kitų upių. Europos Sąjungos PHARE fondas prieplaukoms įrengti ir sutvarkyti skyrė 9,3 milijono litų.
Tačiau Valstybinis turizmo departamentas atsako tik už prieplaukų statybą. Jo vadovai tvirtina, kad įrengti stovyklavietes, privažiavimo kelius ir sutvarkyti krantinių aplinką bei užtikrinti saugią laivybą turi vietos savivaldybės, o jau dabar aiškėja, kad kai kurioms iš jų tai labai sunki našta.
Vidaus vandenų kelių direkcija dar prieš navigacijos sezono pradžią Nemune iš naujo pažymėjo laivybos kelių gylius ir pastatė navigacinius ženklus. Laivybos trasas Kauno mariose prižiūri šios direkcijos laivas "Skalas", ties Kaunu ir Nemuno vidurupyje - "Vytis" bei "Skalvis", o nuo Jurbarko iki Uostadvario bei Kuršių mariose laivybos maršrutų gyliais, navigacijos ženklais rūpinasi laivai "Delfinas" bei "Natangas".
Nemunu dabar plaukioja daugiausia krovininiai laivai, nes privataus kapitalo turistinės laivybos maršrutų organizatorių vis dar neatsiranda. Pati Vidaus vandenų kelių direkcija turi keliolika keleivinių laivų, kuriais gali plukdyti nuo kelių žmonių iki šimto keleivių, tačiau jie naudojami tik pavieniams užsakomiesiems reisams aptarnauti, nes pati direkcija jokių pramoginių ar maršrutinių pasiplaukiojimų neorganizuoja.
Kol kas beveik jokių laivybos atsigavimo ženklų nematyti keleivinių laivų Nemuno prieplaukoje Kaune, Vilijampolėje, o šalia jos kadaise specialiai Nemuno laivininkystei statytame pastate šiuo metu karaliauja pramogų klubas "Combo". Klubas savo valdas nuo upės atsitvėrė tvora, tad į prieplauką taip lengvai nebepateksi. Šiemet restauruojamoje prieplaukoje turi būti įrengtas slipas nedidelių laivų nuleidimui į vandenį ar iškėlimui, atvesta elektra bei vandentiekis, taip pat įrengtas vamzdynas besišvartuojančių laivų aptarnavimui. Juo iš atplaukusių laivų turėtų būti šalinamos fekalijos ir tepaluoti vandenys. Tačiau kur glausis šiuos įrenginius aptarnausiantis personalas, jei prieplaukoje nėra ne tik jokios pašiūrės, bet net ir skėčio nuo saulės. O juk žinia net vasaros įkarštyje ne visos dienos būna saulėtos ir sausos. Tad gal ir neblogai, kad prieplaukoje kol kas karaliauja tik Nemuno aukšles viliojantys žvejai, o retkarčiais čia pasirodantys pavieniai privačių katerių šeimininkai savo laivelius į upę nuleidžia užkabinę juos keliamųjų kranų stropais, be jokių ten slipų.