Nacionalinė pagalbos nukentėjusiesiems avarijose asociacija ragina Lietuvos gyventojus dalyvauti pilietinėje akcijoje "Uždek žvakelę - padėk gyviesiems". Akcijos tikslas - atkreipti visuomenės dėmesį į katastrofišką padėtį mūsų šalies keliuose. Asociacija nori paskatinti vairuotojus ir pėsčiuosius nepamiršti eismo saugumo reikalavimų ir pagaliau - sveiko proto.
Lietuva pagal žuvusiųjų automobilių avarijose skaičių milijonui gyventojų jau aplenkė Latviją ir iš priešpaskutinės vietos nusirito į paskutiniąją tarp Europos šalių. Kasmet eismo nelaimės Lietuvos keliuose nusineša daugiau kaip 750 gyvybių, o beveik 8,5 tūkst. žmonių, tarp kurių daug vaikų, sužalojami. Per 16 nepriklausomybės metų įvykusiose autokatastrofose šalis prarado tiek gyventojų, kiek gyvena vidutiniame rajoniniame mieste.
Pasak asociacijos valdybos pirmininko Algirdo Poškaus, tai, kas vyksta šalies keliuose, primena karo padėtį. Akivaizdu, kad vien policinėmis priemonėmis situaciją pakeisti nepavyksta ir, atrodo, kad artimiausiu metu nepavyks. Nors kasmet valstybė skiria dideles lėšas saugaus eismo propagandai, tačiau švietėjiškos idėjos pasiekia ne visų Lietuvos vairuotojų sąmonę, arba pasiekia nepakankamai.
Gyventojus, kurių artimieji, draugai ar bendradarbiai žuvo eismo įvykiuose, asociacija ragina iki lapkričio pirmosios aplankyti jų žūties vietas ir uždegti jose atminimo žvakeles. "Gal jų tragiška šviesa privers susimąstyti pro šalį lekiančius gyvuosius ir primins vairuotojams: keliuose negalima beatodairiškai rizikuoti ir viršyti leistiną greitį. Tad kol degs Lietuvos pakelėse žvakelės, gal nors tuo metu mūsų keliuose bus saugiau?", - mano Nacionalinė pagalbos nukentėjusiems avarijose asociacija.
Artėjant Mirusiųjų pagerbimo dienai, keičiasi orai, blogėja meteorologinės eismo sąlygos, vairuotojams dažniau tenka vairuoti sutemose. Juodoji statistika nuolat liudija, kad šiuo metu kasmet daugėja eismo įvykių. Beje, daugiausiai žmonių automobilių avarijose ir žūsta būtent lapkričio mėnesį.
Nacionalinė pagalbos nukentėjusiesiems avarijose asociacija ragina ir šalies kelininkus nelikti nuošalyje ir įsijungti į akciją. Jau ne vieneri metai skelbiamas "juodųjų dėmių" - avaringiausių šalies kelių vietų žemėlapis. Kelininkai padarytų didelę paslaugą šalies visuomenei, jei "juodųjų dėmių" zonose šiuo tamsiuoju metų laiku atsirastų apie pavojų perspėjantys užrašai.
Kovoti su žūtimis keliuose išsirengė ir Seimo nariai
Parlamentaras Vytautas Čepas vadovauja praėjusią savaitę sukurtai specialiai darbo grupei, kuri rengs naujos redakcijos Eismo saugumo automobilių keliais įstatymą.
Anot V.Čepo, eismo saugumui būtina suteikti nacionalinės problemos statusą. Atitinkamai papildant Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymą, būtina taisyti ir Administracinių teisės pažeidimų, Baudžiamąjį kodeksus.
"Labai klysta tie, kurie mano, kad užtektų smarkiai padidinti baudas už įvairius nusižengimus ir padėtis pagerėtų, - "Lietuvos rytui" sakė Seimo narys. - Būtina aiški, visapusė valstybės politika - nuo švietimo darželiuose bei mokyklose ir policininkų kvalifikacijos programų iki automobilių parko atnaujinimo. Be to, už mažus prasižengimus bausmes reikia mažinti, o už didelius ir sunkius - smarkiai didinti.
Reikėtų naikinti vadinamąsias žirkles. Pavyzdžiui, jei nesustojai prieš "Stop" ženklą pervažoje, dabar gali gauti nuo 400 iki 800 litų baudą. Nesąmonė. Siūlysime, kad ši bauda būtų aiški bei fiksuota - 400 litų.
Kitaip reikia kovoti ir su greičio viršijimu. Dabar policija lygiai taip pat gali "dusinti" ir keliais kilometrais greitį viršijusią moteriškę, ir lyg be galvos lakstančius vyrukus. Reikėtų įvesti tokią baudą: pirmą kartą viršijai greitį 50 kilometrų - 8 baudos taškai ir 7 paros arešto.
Sunkiausius pažeidimus ir nusikaltimus padaro neblaivūs vairuotojai. Reikėtų bausti taip: pakartotinai pagautas prie vairo girtas - iki gyvos galvos atimamas vairuotojo pažymėjimas, skiriama 5 tūkstančių litų bauda ir konfiskuojama mašina. Jei vėl pagaunamas - aišku, be vairuotojo pažymėjimo - kalėjimas iki 3 metų".