Garsiausias Lietuvos pilotas Jurgis Kairys atvirai prabilo apie aviacijos funkcionierių girtavimus, niokojamą turtą ir nevertinamų sportininkų išgyvenimus. Pokalbį su žymiuoju pilotu išspausdino "Kauno diena".
54 metų pilotas Jurgis Kairys tris dešimtmečius garsina Lietuvą, tačiau retai būna įvertintas. Vis dėlto asmeninės nuoskaudos - ne vienintelė problema.
Sekmadienį Japonijoje pasibaigusiose akrobatinio skraidymo FAI Pasaulio (GP) taurės varžybose Lietuvos pilotas Jurgis Kairys, skraidęs lėktuvu SU-26, surinko 10 230 taškų ir iškovojo įtikinamą pergalę. "Vargu ar Lietuvoje tai kas nors pastebėjo", - po skrydžio apgailestavo aviacijos virtuozas. Bet šį sykį jis klydo. Daugelis žmonių piloto atstovaujamoje šalyje neliko abejingi jo atsiųstiems laiškams, kuriuose aviacijos asas neslepia nusivylimo "bambukų valstybe". "Nenoriu įžeisti žmonių. Kalbu apie nesusipratėlius, kuriems nerūpi Lietuvos vardo garsinimas", - pilotas patikslina savo žodžius.
"Pernai nusprendžiau nieko nesakyti, - prisimena lakūnas, tuomet tapęs ne tik pasaulio taurės laimėtoju, bet ir pripažintas geriausiu pastarojo dešimtmečio pasaulio solo lakūnu-akrobatu. - To niekas nepastebėjo. Nei federacija, nei Lietuvos aeroklubas, nei kiti sporto funkcionieriai. Nurijau karčią piliulę".
Klesti netvarka
Lietuvos aeroklube Jurgis Kairys nelaukiamas jau kelerius metus. "Būtų juokinga, jei nebūtų graudu. Federacija nepopuliarina tos šakos, kurioje pasiekiami aukšti rezultatai, - atvirai kalba J.Kairys. - Niekam nelendu į akis, nesu akiplėša ar nesusipratėlis. Nieko iš jų neprašiau, bet esu nepageidaujamas".
Kodėl susiklostė tokia situacija, aviacijos virtuozas sako žinąs, bet nelinkęs apie tai kalbėti garsiai. Tvirtu ir kovingu charakteriu išsiskiriantis lakūnas randa tik vieną atsakymą. "Gal jie pyksta dėl to, kad viską galiu padaryti vienas? - svarsto pilotas. - Jiems priklauso buvęs valstybės aviacinis turtas. Turėjo lėktuvų, tačiau jie sunyksta. Turimų nereikalingų lėktuvų nesugeba pakeisti į sportui būtinus lėktuvus". Lietuvos aeroklubo vadovams, anot piloto, trūksta kompetencijos. "Viską galėčiau praleisti pro akis, tačiau ne kiekvienas gali taip gyventi", - sako pilotas.
Nuolatiniai girtavimai, anot J.Kairio, - neatsiejama kai kurių federacijos žmonių gyvenimo dalis. "Nesuprantu, kaip išvakarėse galima gerti, o iš ryto dalyvauti varžybose. Prieš kelerius metus Vilniuje, pasitarę su Onute Motiejūnaite, nutraukėme varžybas, nes kai kurie pilotai nebuvo išsiblaivę", - J.Kairys atvirai kalba apie federaciją graužiantį vėžį.
Prieš kelerius metus problemos bandytos spręsti federacijos posėdžiuose, tačiau garsaus lakūno žodžiai atsimušė į sieną. "Kai kurie siūlė gerti kartu, esą tuomet vieni kitus geriau suprastume. Paklausiau, ar girti geriau supranta vieni kitus?" - garsus lakūnas sunkiai slėpė emocijas. "Gal dėl nuolatinių girtavimų jie sudaužė kai kuriuos geriausius lėktuvus? Sako, kad lakūnai pakliuvo į oro duobes, bet man atrodo, kad duobės buvo paruoštos iš vakaro", - sakė J.Kairys ir tikino, kad tokie paaiškinimai gali įtikinti diletantą, bet ne patyrusį aviatorių.
Akrobatinio skraidymo federacijos prezidentas Algimantas Žentelis J.Kairio kaltinimus pavadino gandais.
Šou rengia visame pasaulyje
Pilotas labiausiai išgarsėjo nutrūktgalviškais skrydžiais po Vilniaus ir Kauno tiltais. Paskutinį kartą, 2000-ųjų spalį, jis po Kaune esančiu Karaliaus Mindaugo tiltu praskrido apvertęs savo lėktuvą aukštyn ratais. Dabar retai pasirodo Lietuvoje vykstančiuose masiniuose renginiuose. "Tokie šou - mano kasdienis darbas, iš to užsidirbu pragyvenimui. Naujausi triukai, kuriuos demonstruoju JAV, - gerokai ekstremalesni", - sakė pilotas. Šiais metais jis pasirodė keliolikoje pasaulio šalių. Dėl to retai būna namuose.
"Mano gyvenimas - labai įdomus, - nesiskundžia lakūnas. - Turiu galimybę keliauti. Šiuos metus vadinu auksiniais, pasiekiau gerokai aukštesnį lygį". J.Kairys gali atlikti pačius ekstremaliausius triukus. Kai kurie jų ypač pavojingi. "Visą gyvenimą tobulinau techniką, kad lėktuve jausčiausi saugus", - nesureikšmina lakūnas.
Vyrui pakilus į dangų, pagreitėja žmonos kvėpavimas. Ji pasitiki vyru, tačiau danguje ne viskas priklauso nuo jo - kartais genda technika. Ne kartą ponia Birutė tai matė savo akimis.
Birutės akyse neišnyksta vaizdai, kai aviašou Pietų Korėjoje metu į oro erdvę išsilakstė Jurgio lėktuvo propelerio mentės. Lakūnas tąkart išbandė iki tol nenaudotą amerikiečių įrenginį. "Stovėjau ir meldžiausi", - nerimo akimirkų nepamiršta moteris. Jos sutuoktinis tuomet neprarado racionalaus mąstymo, nepasidavė emocijoms. "Supratau, kad lėktuvas gali veikti sklandytuvo principu, - tąkart nesijuokė, bet dabar šypsosi J.Kairys. - Visi langai buvo aplieti alyva, nieko nemačiau, bet nutūpiau. Matyt, esu laimingas žmogus. Po tokių incidentų svarbu išsiaiškinti priežastis ir padaryti, kad tai nepasikartotų".
Kartą trūko J.Kairio pilotuojamų lėktuvų rėmai, ore kilo kitų nesusipratimų, tačiau patyręs pilotas niekada nepagalvojo, kad visam laikui galėtų nutūpti ant žemės. Patekęs į didįjį sportą Jurgis visuomet buvo tikras, kad yra ten, kur ir norėjo.
"Aviacija - gyvenimo būdas, kasdienis nuotykis", - Jurgis Kairys žada skraidyti tol, kol norės.