• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Virginija GRIGALIŪNIENĖ

Pastabesni skaitytojai, o ypač tie, kurie išgyvena dėl kiekvieno antsvorio kilogramo, neseniai viename respublikiniame žurnale galėjo perskaityti reklaminį straipsnį tiesiog amą atimančiu pavadinimu "Aš taip greit sulieknėjau, jog gydytojas man pasakė: Užteks, liaukitės!" Šiame straipsnyje, pavadintame kažkokios Klaudijos L. atviru laišku, informuojama apie neva patį naujausią lieknėjimo būdą, kurio metodikos laikantis (vartojant "Slimintegra" preparatą) esą įmanoma greitu laiku atsikratyti nereikalingų kilogramų. Girdi, priklausomai nuo to, už kokią sumą šio stebuklingojo preparato įsigysi, atitinkamai numesi mažiau kaip 10 kg, mažiau kaip 20 kg arba mažiau kaip 30 kg.

REKLAMA
REKLAMA

Tikroviškumo įspūdžiui sustiprinti šalia šio straipsnio pateikiamos ir Klaudijos L. nuotraukos, neva darytos prieš pradedant naudoti stebuklingąjį svorio metimo metodą, lieknėjimo "pusiaukelėje" ir maždaug po dviejų mėnesių nuo lieknėjimo pradžios. Pirmojoje nuotraukoje užfiksuota "gelbėjimosi ratais apsikarsčiusi" rubuilė trečiojoje nuotraukoje primena dailią figūrą turinčią manekenę! Paprasčiau tariant, tame straipsnyje pranešama, jog viešai skelbti savo nuotraukas sutikusiai Klaudijai L. per nepilnus du mėnesius pavyko atsikratyti net 24 kilogramų! Ir nė žodelio - apie ponios (ar panelės) Klaudijos dietą ar lieknėjimo laikotarpiu padidintą fizinį aktyvumą...

REKLAMA

Vienu šūviu - du zuikiai

Ne paslaptis, į antsvorį linkusiems žmonėms didžiausia kančia - laikytis griežtų dietų ir reguliariai sportuoti (tai du svarbiausi kriterijai, kuriuos norintiesiems sulieknėti dažniausiai pasiūlo gydytojai dietologai). Tad sužinojusi apie efektyvų lieknėjimo būdą, kurio pagrindas - ne skrupulingas kalorijų skaičiavimas ir ne prakaitavimas sporto klube, ne viena tautietė (ko gero, ne išimtis ir per didelį pagurklį užsiauginęs vyras) greičiausiai ėmė šokinėti iš džiaugsmo ir skubiai užpildė čia pat pateikiamą to "stebuklingojo" preparato užsakymo kuponą... Juk reikia naudotis proga - tame pačiame straipsnyje nurodoma, esą kiekvienam užsakovui, pareiškusiam norą minėto preparato įsigyti iki rugsėjo 20-osios, bus suteikta net 50 procentų kainos nuolaida! Ten pat pateikti ir konkretūs įkainiai: už 15 dienų trukmės lieknėjimo kursą (jei pageidaujama numesti mažiau kaip 10 kg) reikia mokėti 49 litus, už 30 dienų (jei pageidaujama atsikratyti mažiau kaip 20 kg) - 87 litai, o už specialų sustiprintą kursą (jei reikia numesti mažiau kaip 30 kg) - 114 litų. Maža to, užsakymo kuponą užpildžius iki rugsėjo 20 dienos, preparatą platinanti bendrovė pažada atsiųsti ir dovaną - patarimų knygelę "1001 naminis vaistas"! Taip sakant, vienu šūviu - du zuikiai!

REKLAMA
REKLAMA

"Stebuklo" platintoja - liūdnai pagarsėjusi UAB "Porektus"

Viena patikli kaunietė jau spėjo prigauti vyrą (sumelavo, neva pusantro šimto litų reikėsią sumokėti už kokybišką danties plombą) ir puolė pildyti užsakymo kuponą, kaip teigiama reklaminiame straipsnyje, "kursui "Slimintegra" išbandyti ir išsvajotoms kūno linijoms atgauti"... Beieškodama firmos adreso, moterėlė perskaitė kažkur jau girdėtą stebuklingąjį lieknėjimo preparatą platinančios firmos pavadinimą - UAB "Porektus". Vaje, juk tai ta pati firma, kuri jau anksčiau gyrėsi pardavinėjanti efektyviuosius liekninančiuosius preparatus, ir kuri dėl klaidinančios reklamos buvo pakliuvusi į Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos specialistų akiratį! Naivuolės kaunietės svajonė staiga sulieknėti susprogo it muilo burbulas...

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Už klaidinančią reklamą mokėjo baudas

"Akistatos" žurnalistė pasikalbėjo su LR konkurencijos tarybos Vartojimo prekių skyriaus vyriausiąja specialiste Vida Vorobjova, kuri yra tyrusi anksčiau, taip pat ir šiuo metu tiria vartotojų skundus dėl UAB "Porektus" skleidžiamos vartotojus klaidinančios reklaminės informacijos.

REKLAMA

Pasak V. Vorobjovos, dar pernai, balandžio 29 dieną, Konkurencijos tarybos nutarimu UAB "Porektus" pripažinta skleidusi klaidinančią reklamą ir nubausta 30 000 litų bauda bei įpareigota viešai paneigti paskleistą klaidinančią informaciją. Nepraėjus nė metams ta pati UAB, vėl nusižengdama Reklamos įstatymo reikalavimams, paskelbė kitą reklaminį straipsnį apie liekninamuosius preparatus ir šių metų kovo 17 dieną Konkurencijos taryba pažeidėjai skyrė jau 45 000 litų baudą (abi šios baudos jau sumokėtos). Negana to, šiuo metu skyriaus vyriausioji specialistė V. Vorobjova atlieka trečią tyrimą - dėl UAB "Porektus" praėjusį pavasarį paštu išplatintos klaidinančios reklaminės informacijos apie naują liekninamąjį produktą - H.C.A. Taigi bendrovei vėl gresia nemenka piniginė bauda (maksimali bauda negali būti didesnė kaip 3 procentai bendrųjų metinių pajamų).

REKLAMA

O kokia tai buvo UAB "Porektus" platinta klaidinanti reklama? Kuo konkrečiai buvo nusižengta įstatymui?

Vyriausioji specialistė V. Vorobjova informavo, jog, kaip skelbiama Reklamos įstatymo atitinkamuose straipsniuose, sprendžiant apie tai, ar reklama yra klaidinanti, atsižvelgiama į jos teisingumo, išsamumo ir pateikimo kriterijus. Reklamoje pateikiami teiginiai yra laikomi neteisingais (klaidinančiais), jeigu reklamos davėjas negali pagrįsti šių teiginių teisingumo tos reklamos naudojimo metu.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kitaip sakant, reklaminiame straipsnyje buvo nurodoma, neva vartojant atitinkamus preparatus per tam tikrą laikotarpį žmogaus kūno masė sumažės atitinkamu kilogramų kiekiu. Tačiau šie teiginiai taip ir liko neįrodyti - nebuvo pagrįsti jokiais moksliniais tyrimais, gydytojų išvadomis ar panašiai (kad tikrai tokį preparatą vartojant įmanoma numesti tam tikrą kilogramų skaičių be jokių papildomų pastangų - tuo pat metu nesilaikant dietos ir nesportuojant). Kitu atveju, anot specialistės, vartotojai buvo klaidinami jiems siūlant įsigyti svorį neva mažinantį preparatą H.C.A., teigiant, kad svoris neaugs ir nutraukus šio preparato vartojimą (šis reklamos įstatymo pažeidimo tyrimas dar nebaigtas).

REKLAMA

O ar sprendžiant reklamos teisingumo klausimą gali turėti reikšmės tai, jog nurodomi konkretūs asmenys, kurie patvirtina vartoję tą ar kitą lieknėjimo preparatą ir svorio metimo rezultatais likę patenkinti?

Pasak V. Vorobjovos, įstatyme yra nurodyta, jog pateikiamų teiginių teisingumą pagrindžiančiais duomenimis nepripažįstami liudijimai ir rekomendacijos asmenų, kurių kompetencija nėra susijusi su pateikiamos informacijos turiniu.

REKLAMA

- Nepakanka, kad kokia "Maryte iš Vilkaviškio" prisistačiusi moteriškė patvirtintų, jog per tam tikrą laiką sulieknėjo 10 ar 20 kilogramų, - paaiškino Konkurencijos tarybos Vartojimo prekių skyriaus vyriausioji specialistė V. Vorobjova, beje, prisiminusi, jog tokių "liudytojų" UAB "Porektus" buvo atsivežusi ne vieną. - Būtina, kad tai patvirtintų šios srities specialistas, pavyzdžiui, gydytojas dietologas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Iš klaidų mokomasi...

Parūpo sužinoti, ar LR konkurencijos taryba nesiruošia imtis kokių nors veiksmų ir dėl paskutiniojo reklaminio UAB "Porektus" straipsnio, išspausdinto respublikiniame žurnale. Pasirodo, žurnalistės aprašytąjį Klaudijos L. "atvirą laišką" vyriausioji specialistė V. Vorobjova jau yra perskaičiusi ir... neturi jokių priekaištų! Esą puikiai žinodami, už kokias nuodėmes sumokėjo dideles baudas, šįkart bendrovės atstovai ištaisė anksčiau darytas klaidas ir reklaminį straipsnį pateikė be jokių "kabliukų". Štai įsiskaitykime: "...jeigu turiu numesti mažiau nei 10 kilogramų...", "...jeigu turiu numesti mažiau nei 20 kilogramų..." ir t. t. Ką reiškia šis "nekaltas" žodelis "mažiau"? Ogi tai, jog per ilgą ir nepigų lieknėjimo kursą atsikračius vos 100 gramų, niekas negalės paneigti, kad preparato vartotojas buvo suklaidintas (100 g yra mažiau nei 10, 20 ar 30 kg!).

REKLAMA

Negana to, reklaminio straipsnio gale mažytėmis raidelėmis esą informuojama, jog aprašytasis Klaudijos L. žaibiško sulieknėjimo pavyzdys yra tik vienas iš daugelio, o "kiekvieno žmogaus rezultatas gali būti skirtingas". Be to, pabrėžiama, jog norint pasiekti maksimalų rezultatą, kartu su "Slimintegra" rekomenduojama laikytis dietos, kontroliuojančios kalorijų kiekį, ir po truputį sportuoti.

REKLAMA

Apsvaigusi iš laimės storuliukė, žiūrėk, net nepastebės šių ypač reikšmingų dviejų pastarųjų patarimų, o staigaus sulieknėjimo rezultatų taip ir nesulaukusi bei pareikalavusi lyg į balą išmestus pinigus sugrąžinti (straipsnyje nurodoma, jog tais atvejais, kai lieknėjimo rezultatai netenkina, už preparatą išleisti pinigai sugrąžinami), greičiausiai liks kvailės vietoje (kaip minėta, reklaminis straipsnis paruoštas laikantis Reklamos įstatymo reikalavimų). Maža to, nuostolių apturėjusi pilietė net negalės išlieti pykčio, melagius iškoneveikdama telefonu ar atvykusi į bendrovės buveinę, mat jokioje informacinėje tarnyboje nėra UAB "Porektus" telefono nei tikslaus adreso - tik mįslingoji pašto dėžutė... Kita vertus, kaip tokia pilietė įrodys, jog lieknėjimo kurso metu laikėsi dietos ir reguliariai sportavo - juk reklaminio straipsnio gale pabrėžiama, kad šių dviejų rekomendacijų reikėtų laikytis! Pagaliau kiek atsiras tokių, kurie nusispjaus į patirtus nuostolius ir pasistengs viską greičiau pamiršti?..

REKLAMA
REKLAMA

- Ką gi, jei žmonės turi per daug pinigų, tegu ir toliau tiki "stebuklais", - šyptelėjo LR Konkurencijos tarnybos Vartojimo prekių skyriaus vyriausioji specialistė Vida Vorobjova, užsiminusi, jog neseniai stebukladare pasiskelbusi esanti "būrėja Esmeralda" irgi atstovauja tai pačiai UAB "Porektus"...

Naivuolių netrūksta

"Akistatos" žurnalistei vargais negalais pavyko sužinoti ne tik UAB "Porektus" tikslų buveinės adresą, bet ir direktorės Beatos Rakštytės darbo telefoną.

- O kad paskutinysis mūsų reklaminis straipsnis nėra klaidinantis, - išdidžiai pareiškė direktorė. - Jį skaitė ir Konkurencijos tarybos atstovai - nerado prie ko prikibti! Taip taip, rašant šį tekstą tiesiog buvo atsižvelgta į Konkurencijos tarybos ankstesnes pastabas, tai yra į tai, už ką jie gali nubausti, taigi ankstesnės klaidos ištaisytos...

Tuomet žurnalistė pasiteiravo, kaip atrodo pačiai direktorei - ar tai išties tiksli ir teisinga informacija, ar ji pati patikėtų tokiais vos ne "savaiminio lieknėjimo" stebuklais?

- Bet juk... galų gale... kaip kitaip galima pritraukti žmones? - su nemenkomis pauzėmis klausimu į klausimą atsakė UAB "Porektus" direktorė. - O kreipiasi jų gana nemažai...

REKLAMA

Vis dėlto gal direktorė išliktų iki galo atvira ir pripažintų, jog kartais sulaukianti ir piktų laiškų?

- Visko pasitaiko, - buvo atsakyta.

Akimirką patylėjusi Beata Rakštytė pareiškė, esą bendrovės siūlomų lieknėjimo produktų vartotojams nelabai yra už ką pykti. Mat tuo atveju, kai preparatas nepadeda sulieknėti, išleisti pinigai pirkėjui esą yra sugrąžinami. Tačiau kaip įrodyti, kad vartotas preparatas nepadėjo? Štai dabar ir prisiminkime, ką skelbia mažytėmis raidelėmis parašytas tekstas: "...kartu su "Slimintegra" rekomenduojama laikytis dietos, kontroliuojančios kalorijų kiekį, ir po truputį sportuoti." Taigi įrodyk, kad gudri, jog nepadauginai kalorijų, jog intensyviai sportavai - kas tavo tvirtinimais patikės? Juk tai tas pat, kas išplėtus akis liudyti, jog numetei "dvigubą normą"!

Kalbantis su UAB "Porektus" direktore kilo dar vienas klausimėlis: o kur preparatas "Slimintegra" gaminamas, kokį šalutinį poveikį jis gali turėti? Nejau minėtą preparatą galima vartoti visiems be išimties - ir vaikams, ir nėščiosioms, ir lėtinėmis ligomis sergantiems senyvo amžiaus storuliams?

- Reklaminį skelbimą dėjome jau prieš pusę metų, o nė vienas vartotojas apie šį preparatą blogai neatsiliepė, - paaiškino Beata Rakštytė. - Dažniausiai jis neturi jokio pašalinio poveikio... Ne, neturėtų pakenkt... Be to, ir vaistinėse parduodamų liekninamųjų preparatų šalutinis poveikis ne visada nurodomas... Aišku, geriausia būtų pasitarti su savo gydytoju... O gaminamas tai Europos Sąjungoje, yra tokia prancūzų laboratorija, tokia farmacijos kampanija, dabar negaliu pasakyt...

REKLAMA

Pašnekovė pridūrė, jog reklaminio straipsnio pabaigoje yra nurodyta, kam nepatariama šio preparato vartoti (tai asmenims iki 18 metų, maitinančioms motinoms bei žmonėms, alergiškiems fuksijai).

Medicininėmis žiniomis nenustebinusi UAB "Porektus" direktorė, išgirdusi žurnalistės klausimą, kokia veikla, be liekninamųjų preparatų platinimo, UAB "Porektus" dar užsiima, pasiteiravo, kokiu tikslu žurnalistė šią informaciją renkanti. Ir labai nustebo išgirdusi, jog ketinama rašyti straipsnį.

- Šiaip tai... (ilga pauzė)... aš kaip ir galėčiau neteikt jums jokios informacijos išvis... - ėmė mykti pašnekovė, galiausiai pripažinusi, jog "būrėja Esmeralda" - jos kolegė. - Bet vien iš geranoriškumo... Apie mus buvo tiek prirašyta... Ir gero, ir blogo... Tai, ką jūs parašysite, nei pakenks, nei padės... Užteks tiek, kiek pasakiau...

P. S. Ruošiant šį straipsnį žurnalistei paaiškėjo tik tiek, jog XXI amžiuje stebuklų nebūna, o lydeka norus išpildo tik vaikiškose pasakose...

Dar kartą P. S. Sekite "Akistatą" ir netrukus turėsite progos paskaityti, ką storuliams pataria kvalifikuoti specialistai - gydytojai dietologai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų