Mūsų kino platintojai galėjo ir šį kartą anglakalbiam filmui suteikti lietuvišką pavadinimą. “Džeko užpakalis” būtų gerai tikęs. Tačiau neketinu čia daug rašyti apie kiną. “Jackass” vainikuoja ilgą anarchizmo tradiciją, paversdamas šią kadaise politinę teoriją tuo, kuo kapitalizmas paverčia bet ką - preke. Kas galėjo pagalvoti, jog iš anarchizmo bus galima uždirbti gražaus pinigo!
Ar MTV, pagimdžiusi “Jackass”, turi bent lašą anarchizmo? Kur jau ten! Ar MTV yra subversyvus, alternatyvus, arba bent juokingas kanalas? Kažin. Bet šiandieninis vaizdas slepia ilgą istoriją. Apie ką yra “Jackass”, manau, jūs puikiai žinote. MTV laida, ištęsta iki pusantros valandos. Laidos ir filmo kūrėjai nuoširdžiai šypsosi ir tikina mus, jog vienintelis dalykas, kurio jie trokšta - tai juokinti žmones. Tačiau filmo atsiradimą lengvai paaiškina buvusios laidos reitingai - tai buvo vienas populiariausių MTV projektų.
Kur pradėti? Gal ten, kur šis filmas tęsia “Slaptos kameros” tradiciją. Arba ten, kur “Jackass” įsiterpia į ilgą situacijų komedijos istoriją? Juk filmas atitinka geros situacijų komedijos reikalavimus - čia nėra painaus siužeto, meilės linijos ar prasmės. Tokioje komedijoje reikia tik situacijų, kurios mums atrodytų velniškai juokingos.
“Jackass” tokių situacijų negaili. Tačiau nuo tipiškos komedijos jos skiriasi - mat yra įgyvendintos iš tikro! Čia nėra vaidybos, kaskadininkų ir dublerių. Jeigu veikėjas tėškiasi veidu į asfaltą - mes žinome, kad jis iš tikro nusibalnojo nosį. Mėlynės ir žaizdos tikros: turėtume suvokti, kad jei triukas nepavyks, krokodilas “aktoriui” nukąs koją. Nes tiek koja, tiek krokodilas yra tikri.
Beje, “Jackass” veikėjai ne šiaip sau linksminasi. Dauguma pokštų agresyviai atakuoja šiandieninės visuomenės normas. Jie elgiasi taip, kaip doras pilietis elgtis neturėtų. Mat jei visi pamėgtume panašiai leisti laiką, Vakarų civilizacija žlugtų. Mūsų politikai tokią padėtį mėgsta pavadinti anarchija. Juk dėl to baigėsi “Jackass” epopėja MTV: pernelyg daug tuščiagalvių ėmė mėgdžioti savo herojus iš TV ekrano.
“Jackass” personažams lengviau - už jų sudaužytus daiktus sumoka prodiuseriai. Jie žino, kad jų nepasodins į cypę. Netgi tėvai nesibars - juk sūnūs šitiek uždirba! O jei milijonus moka už išmatų valgymą, tai kodėl gi to nepadarius prieš kamerą? (Priminkit man, kaip vadinasi tas lytinis iškrypimas, kurio turinys yra toks pats?)
Kai prieš gerus 15 metų pasaulio verslas suvokė, jog jaunimas yra tobula tikslinė auditorija, kostiumuoti rinkodaros specialistai pasiuntė šnipus į mokyklas, universitetus ir gatves. Šie rinko informaciją ir ieškojo apibrėžimų nuolat kintančiam žodžiui cool. Už įstatymo ribų esančios subkultūros tapo nauju įkvėpimo šaltiniu.
Paaiškėjo, kad net radikaliausios subkultūros yra komerciškos. Daugelis jų turi aiškias stiliaus sistemas, kurias belieka supakuoti ir parduoti tiems patiems subkultūrininkams. MTV šiose lenktynėse užima garbingą vietą. Muzikos kanalui, įkurtam “Warner Communications” ir “American Express”, nebuvo keliama užduotis tiesiogiai transliuoti rėmėjų reklamą. MTV turėjo tapti idėja, visų pirma reklamuojančia save. Dėl to ir sakoma: “Žiūriu MTV”, o ne “Žiūriu X laidą MTV kanalu”.
MTV jau seniai yra ta vieta, kur ne tik greičiausiai pasirodo subkultūrų komercinis veidas. Kanalas ir pats aktyviai veikia savo šaltinį - jaunimo gatvės madą. Ar gali verslas norėti ko nors daugiau? Juk gaunama proga ne tik pristatyti savo prekę, bet ir sukurti erdvę, kurioje ši prekę taptų trokštama.
Subkultūros pritaikymas verslui visuomet eina tuo pačiu keliu. Subkultūra jau pagal apibrėžimą yra marginalinis reiškinys. Kitaip tariant, jos mėgėjų nėra daug, o šie aplinkinį pasaulį suvokia kaip didžiausią priešą. Mano minėti šnipai suranda subkultūrą, kuri turi potencijos sudominti gausesnę auditoriją. Tuomet surenkami antropologiniai duomenys ir darbą pradeda rinkodaros bei reklamos specialistai. Galų gale gaunamas masiniam vartotojui adaptuotas subkultūros variantas.
Dažniausiai subkultūros ideologija numato panieką visuomenės priimtoms normoms: religinėms, estetinėms, moralinėms, politinėms. Tokias subkultūras paversdama preke, kapitalistinė visuomenė nuo jų ginasi. Tvarką griaunantys reiškiniai tampa neutralia mada. Kai pakvimpa pinigais, idealai keliauja į šiukšlių konteinerį.
Subkultūros komercinio neutralizavimo teorija sena ir nuobodi. Šiandien yra daug įdomiau galvoti apie tai, kad net pati agresyviausia subkultūra gali tapti puikiu verslo planu. “Jackass” kūrėjai tą suprato. Jų planas buvo paprastas: jei visuomenės normas pažeidinėsi pripažinto TV kanalo eteryje - niekas tavęs už tai nebaus. O kadangi visiems smagu matyti, kaip trypiami kiekvienos valstybės himne užkonservuoti idealai, šis virtualus visuomeninės santvarkos griovimas netgi bus pelningas. Šiandien tikrovę ir virtualias vizijas supainiojusiems atlėpausiams toks entertainment pats skaniausias: juk tikras šūdas kaitina kraują labiau nei tobuliausias 3D jo atvaizdas!
Revoliucijų laikai pasibaigė, draugai. Tačiau nenusiminkite - “Jackass” jums sugrąžins pergalės viltį! Reikia nedaug - 12-16 Lt vienam statistiniam Lietuvos piliečiui ir minkštoje kino teatro kėdėje jis galės susipažinti su “Jackass vadovu po šiuolaikinio anarchizmo vandenis”. Juokas, garantuotas įkvėpimas (taip ir reikia elgtis su ta išprotėjusia visuomene!) ir jokio pavojaus! Bent jau kino žiūrovui.
Belieka laukti kito realybės šou virsmo į kino filmą. Stebint MTV reitingus, dabar filmu turėtų tapti nukvakusio rokerio Ozzy Osbourno šeimyninio gyvenimo serialas.
“Jackass: The Movie”, JAV, 2002.Trukmė: 1 val. 25 min.Režisierius: Jeff TremaineVaidina: Johnny Knoxville ir jo draugai iš to paties pavadinimo MTV laidos