Redakcija nuolat gauna laiškų iš skaitytojų, kurie klausia, ką daryti nusipirkus nekokybišką prekę, kur kreiptis, kad ji būtų pakeista arba ką daryti, jei pardavėjas nesutinka tos prekės pakeisti. Primename visiems, kad vartotojų, pirkėjų teises gina Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Savo skyrius ji turi visose apskrityse, o ten dirbantys darbuotojai operatyviai nagrinėja vartotojų problemas, apgina pažeistas teises. Tad skundus geriausia ir pateikti šiai organizacijai arba kitoms vartotojų teises ginančioms asociacijoms.
Šiame puslapyje spausdiname atsakymus į dažniausiai pateikiamus klausimus. Jis paruoštas pagal Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos tinklalapį.
Klausiate - atsakome
Ką daryti kilus nesutarimams tarp pirkėjo ir pardavėjo dėl prekės kokybės?
Kilus nesutarimams tarp pirkėjo ir pardavėjo dėl prekės kokybės, pirkėjas savo reikalavimus turi pateikti pardavėjui raštu, o šis, gavęs raštišką pirkėjo kreipimąsi, privalo ne vėliau kaip per 3 darbo dienas raštu kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją prie Ūkio ministerijos dėl prekės kokybės įvertinimo, ir, gavęs iš jos raštu pateiktas išvadas, nedelsdamas informuoti pirkėją. Prekės kokybės įvertinimo išlaidos apmokamos teisės aktų nustatyta tvarka.
Jeigu pardavėjas nevykdo teisėtų pirkėjo reikalavimų, pirkėjas dėl prekių kokybės įvertinimo gali kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją, o gavęs iš jos raštu pateiktas išvadas, apie tai pranešti pardavėjui.
Dėl pažeistų vartotojų teisių gynimo pirkėjas taip pat gali kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą arba į teismą.
Kokį dokumentą pardavėjas ar paslaugų teikėjas turi įteikti vartotojui, įsigijusiam daiktą ar paslaugą ne prekybai skirtose patalpose?
Daiktų pardavimą ne prekybai skirtose patalpose reglamentuoja Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.357 straipsnis ir Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2001 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 226 (Žin., 2001, Nr. 61-2193) patvirtintos Daiktų pardavimo ne prekybai skirtose patalpose taisyklės (toliau - Taisyklės).
Taisyklių 6 punkte nurodyta, kad pardavėjas ar paslaugų teikėjas, parduodami daiktus ir teikdami paslaugas ne prekybai ir ne paslaugų teikimui skirtose patalpose, turi įteikti pirkėjui (vartotojui) dokumentą, kuriame turi būti nurodyta: 1) dokumento įteikimo pirkėjui (vartotojui) data; 2) daikto ar paslaugos pavadinimas; 3) daikto ar paslaugos kaina, įskaitant visus mokesčius; 4) pardavėjo ar paslaugų teikėjo pavadinimas, adresas bei vieta, kurioje keičiami ar grąžinami netinkamos kokybės daiktai arba daiktai, kurių pirkėjui (vartotojui) nepatinka forma, dydis, spalva, modelis ar komplektiškumas, išskyrus ūkio ministro patvirtintose Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklėse nurodytus daiktus; 5) asmens, kurio vardu sutarties atsisakęs pirkėjas (vartotojas) gali adresuoti savo atsisakymą ar kreiptis dėl netinkamos kokybės daiktų arba daiktų, kurių pirkėjui nepatinka forma, dydis, spalva, modelis ar komplektiškumas, keitimo ar grąžinimo, išskyrus ūkio ministro patvirtintose Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklėse nurodytus daiktus, pavadinimas (vardas, pavardė); 6) pirkėjo (vartotojo) teisė nutraukti sutartį Taisyklėse nustatyta tvarka.
Atkreiptinas dėmesys į Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.357 straipsnio 5 dalį, kurioje nustatyta, kad pareiga įrodyti, jog dokumentas buvo įteiktas vartotojui, tenka pardavėjui.
Kokias teises turi vartotojas įsigijęs išsimokėtinai nekokybišką prekę?
Vartotojų teises reglamentuoja Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo 3 straipsnis. Viena jų - vartotojai turi teisę įsigyti saugias, tinkamos kokybės prekes ar paslaugas. Pardavėjo teikiama kokybės garantija negali varžyti vartotojų teisių, kurias, įsigijus netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, jiems nustato teisės aktai.
Daiktai, įsigyti išsimokėtinai, keičiami ir grąžinami vadovaujantis Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2001 m. birželio 29 d. įsakymu patvirtintomis Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklėmis, pagal kurias, jeigu pirkėjui buvo parduota netinkamos kokybės ne maisto prekė ir pardavėjas su pirkėju neaptarė jos trūkumų, pirkėjas turi teisę savo pasirinkimu iš pardavėjo reikalauti: 1) pakeisti netinkamos kokybės prekę tinkamos kokybės preke; 2) atitinkamai sumažinti prekės kainą; 3) per protingą terminą neatlygintinai pašalinti prekės trūkumus; 4) atlyginti prekės trūkumų pašalinimo išlaidas, jeigu pardavėjui per protingą terminą jų nepašalinus trūkumus pašalino vartotojas pats ar trečiųjų asmenų padedamas; 5) vienašališkai nutraukti pirkimo-pardavimo sutartį ir pareikalauti grąžinti už prekę sumokėtus pinigus.
Jeigu vartotojo teisės buvo pažeistos, jis turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą arba į teismą.
Ar galima grąžinti turguje pirktą nekokybišką ne maisto prekę?
Nekokybiškos prekės grąžinamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2001 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 217 patvirtintomis Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklėmis. Jos taikomos visiems pardavėjams, taip pat ir fiziniams asmenims, įsigijusiems verslo liudijimus ir prekiaujantiems turgavietėse. Šiose taisyklėse nustatytos prekių grąžinimo pardavėjui ir keitimo sąlygos, kai prekė yra nekokybiška arba kitais atvejais.
Jeigu pirkėjui buvo parduota netinkamos kokybės ne maisto prekė ir pardavėjas su pirkėju neaptarė jos trūkumų, pirkėjas turi teisę savo pasirinkimu iš pardavėjo reikalauti: - pakeisti netinkamos kokybės prekę tinkamos kokybės preke; - atitinkamai sumažinti prekės kainą; - per protingą terminą neatlygintinai pašalinti prekės trūkumus; - atlyginti prekės trūkumų pašalinimo išlaidas, jeigu pardavėjui per protingą terminą jų nepašalinus trūkumus pašalino vartotojas pats ar trečiųjų asmenų padedamas; - vienašališkai nutraukti pirkimo-pardavimo sutartį ir pareikalauti grąžinti už prekę sumokėtus pinigus.
Kad pirkėjas galėtų grąžinti nekokybišką prekę arba reikalauti ją pakeisti kokybiška preke, jis privalo turėti prekės įsigijimą patvirtinantį dokumentą - kasos aparato kvitą ar pirkimo-pardavimo kvitą, arba kitą prekės pirkimą-pardavimą iš šio pardavėjo patvirtinantį dokumentą. Jeigu pirkėjas nepateikia prekės įsigijimą patvirtinančio dokumento, prekė keičiama arba vykdomi kiti pirkėjo nurodyti ir anksčiau išvardyti reikalavimai tik pardavėjui sutikus.
Kas atsakingas už didelių ir sunkių (daugiau kaip 10 kg svorio) netinkamos kokybės ne maisto prekių transportavimą norint jas keisti, taisyti ar grąžinti?
Dideles ir sunkias (daugiau kaip 10 kg svorio) netinkamos kokybės ne maisto prekes kokybei įvertinti, keisti, taisyti ar grąžinti veža pardavėjas, jeigu pirkimo-pardavimo sutartyje nenustatyta kitaip. Tokių prekių kokybė gali būti įvertinta ir pirkėjo namuose.
Kokių prekių pirkėjas negali reikalauti pakeisti?
Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2001 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 217 patvirtintų "Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklių" 14 punktas nustato, jog jeigu pirkėjui nepatinka nusipirktos prekės forma, dydis, spalva, modelis ar komplektiškumas, jis turi teisę per 14 dienų nuo ne maisto prekių pardavimo dienos, jeigu pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio termino, pakeisti ją analogiška preke.
Pirkėjas negali reikalauti pakeisti ar reikalauti sugrąžinti sumokėtus pinigus:
* parfumerijos ir kosmetikos preparatus, * fotografijos ir kinematografijos prekes, spausdintas knygas, reprodukcijas ir kitus poligrafijos pramonės dirbinius, * audinius, kilimines grindų dangas, išskyrus kilimus ir kilimėlius, * apatinius drabužius, kūdikių drabužėlius, * perlus, brangakmenius, tauriuosius metalus bei jų dirbinius, išskyrus dirbtinę bižuteriją, * mašinas ir mechaninius įrenginius, elektros mašinas ir įrenginius, * garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatus, antžeminio transporto priemones, * laivus, valtis ir plaukiojančius įrenginius, * optikos, fotografijos, kinematografijos, matavimo, kontrolės, medicinos arba chirurgijos prietaisus ir aparatus, * laikrodžius, muzikos instrumentus, * ginklus ir šaudmenis, * baldus, * patalynės reikmenis, * šviestuvus, * žaislus, žaidimus, išskyrus sporto ir meškeriojimo reikmenis.
Ar galima reikalauti pakeisti kokybišką, tačiau atidžiau pasižiūrėjus, nepatinkantį daiktą?
Kokybišką, tačiau nepatinkantį daiktą galima reikalauti pakeisti, jeigu daiktas nebuvo naudojamas, nesugadintas ir nepraradęs prekinės išvaizdos. (Prekės ar jos pakuotės išvaizdos pakeitimų, kurie buvo būtini norint apžiūrėti prekę, negalima laikyti esminiais prekės išvaizdos pakeitimais). Pirkėjas per 14 dienų nuo daikto pardavimo jam dienos, turėdamas įrodymus, kad daiktą pirko iš to pardavėjo, turi teisę pareikalauti pakeisti nusipirktą daiktą analogišku, kitos formos, dydžio, spalvos, modelio ar komplektiškumo daiktu.
Jei pardavėjas neturi pakeitimui tinkamos prekės, pirkėjas per 14 dienų turi teisę grąžinti prekę pardavėjui ir atgauti už ją sumokėtus pinigus.
Ar galima reikalauti, kad prekė būtų pakeista ar kitaip ginami teisėti vartotojo interesai, jei pirkėjas nepateikia kasos aparato kvito arba kito nustatyta tvarka išduodamo prekės pirkimą ir pardavimą iš šio pardavėjo patvirtinančio dokumento?
Jei pirkėjas nepateikia kasos aparato kvito arba kito nustatyta tvarka išduodamo prekės pirkimą ir pardavimą iš šio pardavėjo patvirtinančio dokumento, prekė keičiama ar kiti teisėti pirkėjo reikalavimai vykdomi tik pardavėjui sutikus.
Kur prekės keičiamos ar grąžinamos?
Prekės keičiamos ar grąžinamos prekės pirkimo vietoje ar kitoje pardavėjo nurodytoje, pirkėjui patogioje vietoje.
Kokius dokumentus pirkėjas turi pateikti pardavėjui, norėdamas pakeisti ar grąžinti prekę?
Norėdamas pakeisti ar grąžinti prekę, pirkėjas pardavėjui pateikia raštišką prašymą, kuriame nurodo prekės trūkumus ir pasirinktą vieną teisėtą reikalavimą. Prie prašymo pridedamas kasos aparato kvitas ar pirkimo-pardavimo kvitas, arba kitas prekės pirkimą-pardavimą iš šio pardavėjo patvirtinantis dokumentas ir garantinis dokumentas (jeigu parduotai prekei nustatytas kokybės garantijos terminas).
Kaip elgtis įsigijus netinkamos kokybės prekę?
Įsigijus netinkamos kokybės prekę vartotojas turi teisę savo pasirinkimu iš pardavėjo reikalauti netinkamos kokybės prekę pakeisti tinkamos kokybes preke arba atitinkamai sumažinti prekės kainą, per protingą terminą neatlygintinai pašalinti daikto trūkumus ar atlyginti vartotojo išlaidas prekės trūkumams pašalinti, jeigu to neatliko pardavėjas. Vartotojas taip pat turi teisę vienašališkai nutraukti pirkimo-pardavimo sutartį ir pareikalauti grąžinti už prekę sumokėtus pinigus.