Iš Baltijos jūros dugno iškeltas Lietuvos karinių oro pajėgų (KOP) sraigtasparnis "Mi-8", kurio katastrofoje trečiadienio vakarą žuvo du karo lakūnai. Kaip BNS pranešė Krašto apsaugos ministro atstovė spaudai Rita Grumadaitė, sraigtasparnį pavyko iškelti penktadienį šeštą valandą ryto.
Avariją patyręs orlaivis bus saugomas Karinėse jūrų pajėgose. Specialios tyrimo komisijos atstovai tirs sraigtasparnio “juodąsias dėžes” – skrydžio duomenis užfiksavusius prietaisus, bandydami nustatyti katastrofos priežastis.
Trečiadienį vėlai vakare į Baltijos jūrą netoli Palangos nukritus KOP gelbėjimo sraigtasparniui "Mi-8T", žuvo du aviatoriai - įgulos vadas majoras 32 metų Alvidas Brazlauskas ir 41 metų borto technikas viršila Edmantas Vizbaras. Jų kūnai iš nuskendusio sraigtasparnio buvo iškelti ketvirtadienį, apie 11 valandą.
Avarijos metu sraigtasparniu iš viso skrido šeši kariškiai, iš kurių keturi buvo išgelbėti. Ministro įsakymu sudaryta speciali komisija, kuri tiria avarijos priežastis ir aplinkybes. Komisijai vadovauja buvęs KOP vadas, ministro patarėjas pulkininkas Zenonas Vegelevičius.
Kaip pranešė KAM, žuvę karo lakūnai bus palaidoti už krašto apsaugos lėšas. Tarnybos metu žuvusių lakūnų šeimoms pagal Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymą bus išmokėtos kompensacijos už dešimtį tarnybos metų. Užuojautas žuvusiųjų šeimoms pareiškė valstybės vadovai ir kariuomenės vadovybė.
Gelbėjimo sraigtasparnis "Mi-8" į jūrą nukrito per gelbėjimo pratybas, kuriose dalyvavo kartu su uosto paieškos ir gelbėjimo laivu "Šakiai". Orlaivis nuskendo maždaug už 9 kilometrų nuo kranto į pietus nuo Palangos. Avarija įvyko ties Nemirsetos gyvenviete, kurioje yra dislokuotas Paieškos ir gelbėjimo darbų postas.
Nelaimė įvyko beveik ramiu oru, vakar vėjo stiprumas siekė tik 7 metrus per sekundę, pūtė nedidelis pietų vėjas, bangų aukštis jūroje siekė apie 70 centimetrų.Lietuvos KOP iki šiol turėjo 10 sraigtasparnių "Mi-8". Visi jie pagaminti Rusijoje 1991-1993 metais. Anot KAM atstovų, sraigtasparniai nuolat prižiūrimi ir remontuojami.
Sraigtasparniai "Mi-8" (NATO pavadinimas "Hip") sukurti buvusioje Sovietų Sąjungoje M.Milio konstruktorių biure. Po pirmojo skrydžio 1961 metais pagaminta daugiau kaip 12 tūkstančių šio tipo įvairių modifikacijų orlaivių, kurie naudojami maždaug 60-yje šalių.
Kaip pranešė KAM, nukritęs sraigtasparnis pagamintas 1991 metų birželį. Tokio tipo sraigtasparniai gali skraidyti 25 metus nuo pagaminimo arba 17 tūkst. valandų. Orlaivių kapitalinis remontas atliekamas kas 7 metai arba praskridus 1500 valandų.
Pasak pranešimo, trečiadienį katastrofą patyręs sraigtasparnis pastarąjį kartą buvo remontuotas 1999 metų birželį. Nuo tada šis sraigtasparnis skraidė 418 valandų. Periodiniai darbai - sraigtasparnio techninis aptarnavimas - atliekami kas 6-7 mėnesius. Pastarąjį kartą tai buvo padaryta 2002 metų spalio 16 dieną.
Sraigtasparnio varikliai kapitaliai suremontuoti 1999 metais Rusijoje, gamykloje kur buvo pagaminti. Jiems suteikta 10 metų arba 1500 skrydžio valandų garantija.KOP sraigtasparnių kapitalinį remontą atlieka konkursą laimėjusi Lietuvos bendrovė "Helisota".
Sraigto mentės buvo pagamintos 2002-jų pradžioje, o pradėtos eksploatuoti 2002 m. kovą. Mentės gali būti eksploatuojamos 7 metus arba 2000 valandų. Iki sraigtasparnio avarijos mentės buvo eksploatuotos 179 valandas.
BNS