Sigitas STASAITIS
Provincialios mūsų Lietuvos provincijoje Šiauliuose kino teatre parodžius meninį filmą "Greiti ir įsiutę", jauni Šiaulių vairuotojai liko sužavėti. Jiems itin patiko epizodai, kuriuose buvo rodomi miestų gatvėse poromis lenktyniaujantys automobiliai. Nuobodžiaujantys šiauliečiai sumanė ir patys panašiai pasivaržyti. Vienas pirmųjų tokių nelegalių lenktynių šiemet lapkritį nutraukė... švietimo ministras A. Monkevičius. Iš sostinės tėviškėn riedėdamas valdininkas Šiaulių aplinkkelyje pamatė sustojusius keliasdešimt lengvųjų automobilių ir mobiliojo ryšio telefonu paskambino į policiją. Šiaulių policijos vadovybė pastaruoju metu skundžiasi, jog katastrofiškai trūksta degalų - 8 valandų patruliavimui automobiliu teskiriami 3-5 litrai benzino. Tačiau paskambinęs A. Monkevčius neužmiršo prisistatyti, tad į lenktynių vietą skubiai buvo išsiųsti net penki policijos automobiliai! Pamatę, jog maždaug pusšimtis jaunų šiauliečių, atriedėjusių maždaug trisdešimčia automobilių, ruošiasi ne tarpusavyje muštis ar šaudytis, o tik lenktyniauti, policininkai vairuotojus įspėjo, jog tai draudžia Kelių eismo taisyklės, ir liepė išsiskirstyti.
Greiti ir neįsiutę (taip juokais save vadina) jauni šiauliečiai perspėjimo neišsigando - susitarė kitas lenktynes rengti nuošalioje Šiaulių Aerouosto gatvėje. Mirusiame Zoknių oro uoste milijonus litų palaidoję bukagalviai Šiaulių valdininkai dar kelis šimtus tūkstančių sukišo nutiesę oro uostan vedančią gatvę. Ši plati, lygi, vakarais absoliučiai tuščia gatvė ir buvo pasirinkta naująja lenktynių trasa. Iki šiol varžybos vykdavo ketvirtadieniais, 21 valandą. Lenktyniaujama labai primityviai: į starto vietą sustoja du tos pačios markės ar bent panašaus galingumo automobiliai. Bičiuliui davus signalą, pora tiesia gatve bėgėjasi maždaug puskilometrį, kur nugalėtoją nustato stebėtojas. "Gatvinių" lenktynių nugalėtoju pripažintas sportiškasis "Mitsubishi 3000". Beje, tokiomis mašinomis prieš dešimtmetį puikavosi Šiaulių "princai". O šiandien dešimties metų "Mitsubishi 3000" toli gražu nebėra prestižinė mašina. Kita vertus, kiti lenktynininkai varžosi su dar prastesnėmis mašinomis. Kai kurie jaunuoliai atrieda net tėvo automobiliu, ne vieno aistruolio mašinos užpakalinį langą puošia lipdukas - kelio ženklas "70", nedviprasmiškai kalbantis apie lenktynininko patirtį.
Šiaulių policijos patrulinės tarnybos bataliono komisaras V. Urbonavičius vienam respublikiniam dienraščiui pripasakojo, jog gatvėje lenktyniauti labai pavojinga, todėl policija, sužinojusi apie naująją lenktynių trasą, rengia pasalas. Pasak V. Urbonavičiaus, štai gruodžio 6-ąją vienas Kelių policijos ekipažas ne tik sužlugdė lenktynes Aerouosto gatvėje, bet dar ir nubaudė penkis "šumacherius". Baigdamas moralą komisaras neužmiršo perspėti apie katastrofą, kuri įvyktų sugedus lenktyniaujančių mašinų stabdžiams.
Gal kam ir keista, tačiau Šiauliuose jau įvyko keliolika gatvių lenktynių, tačiau per jas ne tik neįvyko nė viena katastrofa, bet nebuvo ir mašinų susidūrimų, nors gatvėse lenktyniaujama bet kokiu oru. O štai patys Šiaulių policininkai, pasirinkę kitą ekstremalų automobilių sportą, gerokai pralinksmino visą Lietuvą.
Nežinia, ar Šiaulių pareigūnai kino filmų nemėgsta, ar bodisi primityviu lakstymu gatvėmis, nes pamėgo figūrinį vairavimą ant ledo. Praėjusį savaitgalį Beržtvų kaimo gyventojai (Šiaulių raj.) turėjo progos pasigrožėti baltu visureigiu "Nissan Terrano", sukusiu ratus ant Pakumulšių (netoli Kuršėnų) tvenkinio ledo. Pasak vietinių, šia mašina draskėsi įkaušusi kompanija, prie visureigio galo prisirišę virvę vyrai ledu dar tampė kažkokį čiuožėją. Tvenkinio ledas skirtingas - nuo 20 iki vos 6 centimetrų storio, tad nieko keista, jog geras dvi tonas sveriančiam visureigiui atburzgus į tvenkinio vidurį, pasigirdo garsus triokšt. Laimei, kol mašina skendo, iš jos visi lenktynininkai spėjo iššokti. Dar po minutės baltasis džipas gulėjo ant šono maždaug dvejų metrų gylyje.
Paskandintoji mašina priklauso Šiaulių miesto VPK Organizuoto nusikalstamumo tyrimo skyriaus inspektoriui Vasilijui Mazurui (28 m.). Jis "Akistatos" korespondentui tvirtino, kad tądien prie tvenkinio buvo atvažiavęs vienas, pavairuoti ant ledo leidęs kažkokiam vyrui. Lūžį ant Pakumulšių matę vietiniai tai prisimena kiek kitaip.
- Negana to, jog vasarą Šiaulių policininkai prie mūsų tvenkinio nuolat girtauja, brakonieriauja, o dabar ir žiemą ramybės nebėra, - kalbėjo vietinis, prašęs neminėti jo pavardės. - Kokio girtumo turėtų būti vairuotojas, jei ant ledo važiuoja nepatikrinęs jo storio? Ten, kur policininkai įlūžo, ką tik gulbė plaukiojo. Neseniai tvenkinys įžuvintas, tai dabar galėsime ne karpius, o pareigūnų automobilius meškerioti.
Nuogąstauta be reikalo automobilis jau kitą dieną buvo sužvejotas. Tuo užsiėmė Šiaulių ugniagesiai gelbėtojai. Kol V. Mazuro "organizuoti" kolegos organizuotai benzininiais pjūklais pjovė ledą ir darė nuskendėlei taką, panėręs ugniagesys naras prie jos buferio prikabino plieninį lyną. Atversti automobilį ant ratų buvo nesunku. Jei ne V. Mazuro draugai policininkai, ugniagesių sunkvežimis visureigį būtų ištraukęs per kelias minutes, tačiau būtų buvęs sumaitotas mašinos stogas, nes tempiama tvenkinio dugnu buvo nuriedėjusi į šoną nuo lede jai prakirsto tako. Narui teko ilgokai nardyti, o vyrams ant ledo prisiėjo virvėmis nemažai koreguoti dugnu riedančio automobilio eigą. Baltasis japoniškas skenduolis į krantą išvilktas tik sutemus. Vietiniai labai džiaugėsi nemokama atrakcija, keli jauni vyrai, stebėdami šią gelbėjimo operaciją, gaivinosi pilstuku. Jie tiek pralinksmėjo, jog nedaug trūko, kad ir juos būtų tekę gelbėti iš ekečių.
S. Stasaičio nuotr.
Figūrinio važiavimo ant ledo mėgėjas V. Mazuras (kairėje) ugniagesiui narui rodo, kurioje vietoje baigėsi pasivažinėjimas ant plono ledo
(Iluzo1.jpg)
Policininko visureigiui lede buvo išpjautas takas, pačią mašiną tempė ugniagesių sunkvežimis.
(Iluzo2.jpg)