Naują CD apsaugos būdą “Fade” sukūrusi bendrovė “Codemasters” originaliai išsprendė dvi labai svarbias verslo problemas: kaip apsaugoti savo žaidimus nuo piratų ir kartu padidinti jų pardavimus. Sėkmės receptas pagrįstas ir technologija, ir psichologija.
Jei ne sykį žaistas lenktynių žaidimas, šaudyklė ar futbolo imitatorius netikėtai ima elgtis keistai - automobiliai nustoja klausę vairo, šautuvo neįmanoma nutaikyti į priešininką ar kažkodėl baigiasi kulkos, į vartus paspirtas kamuolys nulekia Dievui į langus - diagnozė labai paprasta. Jūs - piratas. Žaidimus kurianti D. Britanijos bendrovė “Codemasters” (www.codemasters.com) tuo neabejoja: jos sukurta žaidimų apsaugos technologija “Fade” moka atskirti legalius CD nuo piratinių.
“Fade” turi didelių galimybių pakeisti kompiuterinių žaidimų, o gal ir visos programinės įrangos pramonės produkcijos apsaugos strategiją. Užuot draudusi nelegaliems vartotojams naudotis naujais žaidimais, “Fade” stengiasi pakabinti juos ant kabliuko - piratinis CD veiks normaliai. Tačiau tik iki to laiko, kol žaidėjas “užkais”, pajus azartą. Tada (pasak kai kurių šaltinių, kiaulystės prasideda po to, kai pirmą kartą išsaugomas įveiktas žaidimo etapas) prasideda jau minėtos keistenybės - nevaldomi automobiliai, neužsitaisantys automatai ir t.t.
Kaip sako ir pats pavadinimas, “Fade” technologija priverčia CD turinį laikui bėgant “blukti” ar “degraduoti” Ji pagrįsta klaidų taisymo sistema, kuri naudojama įbrėžtiems CD ar DVD atkurti. Į “Fade” saugomą programinę įrangą įterpiami ardomojo kodo fragmentai, kurie sukurti taip, kad atrodytų tarsi disko pažeidimai. Jų kaskart ieško žaidimo programa, o suradusi leidžia žaisti, kaip įprasta. Tačiau jei kas nors bando persirašyti originalų CD į CD-R/RW, DVD ar nusikopijuoti į kietąjį diską, standartinės klaidų taisymo priemonės stengiasi ištaisyti aptiktą “broką”. Kai nukopijuotas diskas paleidžiamas iš naujo, žaidimo programa, neradusi įterpto kodo, supranta, kad žaidimas tapo piratinis. Štai tada ir pradedamas vykdyti žaidėjo siutinimo scenarijus. Pirmieji su tuo susidūrė “Codemasters” šaudyklės “Operation Flashpoint” piratinių kopijų vartotojai, pačiame kovos įkarštyje nebepajėgę nutaikyti “išprotėjusių” šautuvų. Tiems, kurie jau pajuto žaidimo skonį, belieka viena galimybė - lėkti į parduotuvę ir jį nusipirkti.
Pasak “Codemasters” atstovo Bruce’o Everisso, visas “Fade” sprendimo žavesys yra tas, kad degraduojanti žaidimo kopija tampa efektyvia rinkodaros priemone, padedančia didinti pardavimus. Panašu, kad su užrašu “Original discs don’t FADE”, kuris pasirodo ekrane, kai naudojama nelegali “Operation Flashpoint” versija, teks susidurti vis dažniau. Garsi skaitmeninio turinio apsaugos technologijų kūrėja JAV bendrovė “Macrovision” (www.macrovision.com) įtraukė “Fade” į savąją gamintojams skirtą “SafeDisc” antipiratinę sistemą, o kitais metais ketina pateikti rinkai ir DVD skirtą “Fade” variantą, kuris nutrauks piratinio filmo rodymą pačioje įdomiausioje vietoje.
Vis dėlto vartotojų erzinimas didina ne tik žaidimų gamintojų pardavimus, bet ir skatina atsakomuosius programuotojų veiksmus. Juk jeigu kažkam pavyko kažką užrakinti, būtinai atsiras, kas anksčiau ar vėliau tai atrakins. Antai žaidimų “deginimui” skirta svetainė “Gameburnworld.com” (http://www.gameburnworld.com), kuri su visokiais kopijavimo apribojimais kovoja, žinoma, tik dėl kiekvienam vartotojui švento dalyko - galimybės pasidaryti atsarginę legalaus žaidimo kopiją, aiškina (http://www.gameburnworld.com/protections_fade.htm), kad ir “Fade” nėra didelė kliūtis, jei bus naudojamos “Daemon Tools” (http://www.gameburnworld.com/cdprotectionutilities.htm) ar “Alcohol 120%” (http://www.gameburnworld.com/cdburningsoftware.htm) CD įrašymo priemonės. Tinka ir kai kurios kitos programos, tačiau reikia atsižvelgti į įrašančiojo įrenginio tipą, įrašymo spartą ir kitus niuansus. Be to, “Fade” paprastai “viena nevaikšto”, ji integruojama į kitus CD apsaugos sprendimus, tad norint žaisti žaidimą nesierzinant dėl gamintojų įkyrumo teks šiek tiek paplušėti. Nemokantys ar pritingintys gali didinti pardavimus.