• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Bombonešis rėžėsi į dangoraižį

Rugsėjo 11-ąją lėktuvai, atsitrenkę į dangoraižius, nebuvo pirmieji. 1945 metų liepos 28 dieną lėktuvas pirmą kartą trenkėsi į aukščiausią tuo metu pasaulyje Niujorko dangoraižį "Empire State Building". Tada 200 000 kvadratinių metrų ploto ir 381 metro aukščio dangoraižis nesugriuvo. Šis 102 aukštų pastatas buvo baigtas statyti 1931 metų gegužės 1 dieną. Įprastą darbo dieną jame dirbdavo iki 15 000 žmonių. Avarija įvyko šeštadienio rytą, tad dauguma niujorkiečių nedirbo. Dangoraižio viršūnė skendėjo debesyse ir rūke, matomumas siekė vos kelis metrus, todėl pustuštės buvo ir turistams skirtos apžvalgos aikštelės, įrengtos 86-ajame ir 102-ajame aukštuose. "Bombonešis trenkėsi į "Empire State Building", sukėlė gaisrą 79-ajame aukšte; 13 žmonių žuvo, 26 sužeisti; smūgis sukrėtė didelę teritoriją", - taip vedamajame rašė specialus "The New York Times" numeris, išėjęs šeštadienį po pietų. 1945 metų liepos 28-osios susidūrimo negalima lyginti su tuo, kas atsitiko šiemet, rugsėjo 11-ąją, bet tada amerikiečiai irgi buvo sukrėsti. Du dangoraižio aukštai buvo sugriauti. Jau tada buvo keliamas klausimas, ar dangoraižis nesugrius. Plieninės konstrukcijos išlaikė susidūrimą su lėktuvu, nė viena vertikali sija nenukentėjo. Žmonės apsiramino. 1946 metų gegužės 20-ąją dar vienas lėktuvas, pasiklydęs rūke, trenkėsi į kito dangoraižio 58-ąjį aukštą. Tada žuvo tik 5 žmonės, buvę lėktuve. O kaip atsitiko, kad karinis lėktuvas atsidūrė virš Manheteno? Pabandėme surasti pirmosios aviakatastrofos smulkmenų.

REKLAMA
REKLAMA

Rūkas

Liepos 28-osios rytą tiršti debesys dengė Bedfordo karinę bazę Masačiusetse. Protarpiais lijo. Prityręs karo lakūnas 27 metų papulkininkis Viljamas F. Smitas ruošėsi skrydžiui dviejų variklių lėktuvu "B-25 Mitčell", priklausiusiu 457-ajai bombonešių eskadrilei. Papulkininkis buvo baigęs prestižinę Vest Pointo karo akademiją ir buvo labai patyręs lakūnas. Jis dalyvavo kare, virš Vokietijos buvo atlikęs per 100 kovinių skrydžių. Tik prieš mėnesį V. F. Smitas buvo sugrįžęs į tėvynę.

REKLAMA

Tiksliai pagal grafiką, 8 valandą 55 minutės, bombonešis pakyla į orą. Prie šturvalo sėdi pats papulkininkis, antrojo piloto kėdėje - seržantas Kristoferis S. Dometrovičius, mechanikas - Albertas G. Perna. Lėktuvas pasiekia reikiamą aukštį ir pasuka Niujorko link. Maždaug už valandos jis turi pasiekti Niuarko oro uostą.

REKLAMA
REKLAMA

9 valanda 45 minutės. Papulkininkis susisiekia su Niujorko "La Guardia" oro uosto dispečeriais ir klausia, koks oras virš Niuarko oro uosto. Tuo metu debesys virš Niuarko plaukė vos 180 metrų aukštyje, todėl V. F. Smitui siūloma leistis "La Guardia" oro uoste, tuo labiau kad dispečeriai jį jau matė savo ekranuose. Pamainos viršininkas Viktoras Bardenas perduoda V. F. Smitui informaciją apie nusileidimo taką, vėjo kryptį ir stiprumą, tačiau šis atsako, kad skris į Niuarką. V. Bardenas leidžia jam skristi, tačiau įspėja, kad matomumas labai blogas. Lyg tarp kitko dar pridūrė: "Dėl rūko mes net nematome "Empire State Buiding" viršūnės".

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Smūgis

Netrukus bombonešis dingsta iš "La Guardia" oro uosto dispečerių įtakos zonos, o jau po kelių minučių pakraupę niujorkiečiai mato jį nardantį tarp dangoraižių. Civilinių skrydžių taisyklės griežtai reglamentuoja skraidymą virš miestų. Virš Manheteno tuo metu minimalus leidžiamas aukštis buvo 600 metrų. V. F. Smitas skrido maždaug 300 metrų aukštyje, beveik 400 kilometrų per valandą greičiu, rūke manevruodamas tarp aukštų pastatų. Jis vos išvengė susidūrimo su Centrinio pašto pastatu, šiaip taip prasuko pro dangoraižį Penktojoje aveniu, bet susidūrimo su "Empire State Building" neišvengė. 9 valandą 49 minutės 11 tonų sveriantis bombonešis rėžėsi į 79-ąjį dangoraižio aukštą. 3 000 litrų aviacinio kuro po sprogimo užliejo 79-ojo aukšto kabinetus. Smūgis nuplėšė lėktuvo sparnus, o fiuzeliažas, kirtęs pastatą, pramušė kitą dangoraižio sieną ir iš 280 metrų aukščio nukrito į 34-ąją gatvę. Visi trys lakūnai žuvo. Dangoraižis nuo smūgio tik susvyravo, o 79-asis aukštas akimirksniu užsiliepsnojo. Degantis žibalas pasiekė net 75-ąjį aukštą. Ugnis vijosi spėjusius į laiptinę išbėgti žmones. Paulo Dyaringo sumaitotas kūnas buvo rastas ant 72-ojo aukšto atbrailos. Neaišku, ar į lauką jį išmetė sprogimo banga, ar jis pats degdamas šoko žemyn. Labiausiai nepasisekė tiems, kurie tuo metu buvo liftuose ir 75 - 102 aukštuose. Jie pateko į mirtiną pavojų. Vienas bombonešio variklis pataikė į septintojo lifto šachtą, nuplėšė kabiną ir nukrito į šachtos dugną dangoraižio rūsyje. Liftininkė Betė Olivjė kaip tik tuo momentu buvo sustabdžiusi liftą 75-ajame aukšte. Sprogimo banga išmetė moterį iš kabinos į koridorių. Ji, nors ir sužeista, liko gyva. Sužeistą Betę kitu liftu norėjo nuleisti žemyn, bet trūko pažeisti lifto lynai ir jis nugarmėjo žemyn. Įdomiausia tai, kad Betė Olivjė ir su ja nukritusiame lifte buvusi kita liftininkė, nors ir sunkiai sužeistos, liko gyvos. Nepaprastai gerai suveikė automatinė apsaugos sistema ir liftas, įstrigęs tarp sienų, sustojo.

REKLAMA

Gaisras

9 valandą 52 minutės nuaidėjo pirmoji gaisro pavojaus sirena. 41 mašina iš 23 gaisrinių pajudėjo dangoraižio link. Patriko Volšo vadovaujami gaisrininkai turėjo užgesinti patį aukščiausią gaisrą pasaulyje. Gaisrininkai liftu pasiekė 60-ąjį aukštą, o kitus 18 kopė laiptais. Uždusę nešdami sunkius gesintuvus ir kvėpavimo aparatus jie pasiekė ugnį. Visų nuostabai, nukentėjusiuose aukštuose tebeveikė vandentiekis. Nė vienas vamzdis beveik 100 kilometrų ilgio sistemoje nebuvo pažeistas. Prasidėjo gaisro gesinimas. Daugiau bėdos nei ugnis kėlė dūmai. Žmonės duso savo kabinetuose. Daugiausia aukų rasta toje vietoje, kur bombonešis atsimušė į pastatą. Ugnis buvo užgesinta per 40 minučių. Dūmai irgi greitai išsisklaidė. Bet vis dar nebuvo žinoma, kiek žmonių katastrofos metu buvo viduje, kiek išsigelbėjo ir kiek žuvo. Kai kurie kūnai buvo smarkiai apdegę, buvo neįmanoma net nustatyti, ar tai vyrai, ar moterys. Vėliau aukos buvo suskaičiuotos. Žuvo 14 žmonių, 25 buvo sužeisti. Daugelis stebėjosi, kad lėktuvas dangoraižiui padarė palyginti nedaug žalos. Aišku, baisu buvo net pagalvoti, kiek galėjo būti aukų, jei V. F. Smitas būtų skridęs bombonešiu darbo dieną.

Bet katastrofos priežasčių išsiaiškinti iki galo taip ir nepavyko. Pagrindiniu kaltininku liko rūkas.

Sekmadienį Šv. Patriko katedroje buvo laikomos mišios už žuvusiuosius. Prireikė 12 mėnesių, kol "Empire State Building" atrodė taip, kaip prieš katastrofą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų