Šeštadienį garsiausiam mūsų pilotui Jurgiui Kairiui (55 m.) pavyko sugedusį lėktuvą nutupdyti Utenos rajono Klovinių kaime. Tą pačią dieną, taip pat popietę vietos laiku, Jungtinėse Amerikos Valstijose žuvo J.Kairio partneris ir komandos draugas Džimas Lerojus. Dar liepos 22 - 23 dienomis J.Kairys kartu su Džimu Detroite atliko įspūdingą šou programą.
Šiuos du incidentus Lietuvoje ir Jungtinėse Valstijose skyrė tik 7 valandos.
Po nusileidimo juokavo
Pasaulio akrobatinio skraidymo čempiono J.Kairio pasirodymą pasibaigus žirgų lenktynėms Utenos Rašės hipodrome stebėjo didžiulė žiūrovų minia. Programai baigiantis staiga užgeso jo valdomo "Jak-52" variklis. Tačiau šaltakraujam pilotui pavyko nutupdyti lėktuvą avariniu būdu neišleidus važiuoklės maždaug už kilometro, Klovinių kaimo pievoje. Lėktuvas sustojo 25 metrai nuo ūkinio pastato, lakūnas nenukentėjo.
"Variklis kelis kartus sutrūkčiojo ir užgeso, - pasakojo J.Kairys. - Tuo metu buvau maždaug 350 metrų aukštyje. Laimei, tuo metu orlaivis jau skrido horizontaliai. Pamačiau mišką, ežerą ir žalią veją, į kurią ir nukreipiau lėktuvą".
Leidžiantis nulūžo lėktuvo sraigto mentės, buvo pažeista važiuoklė, apgadintas jo dugnas. Lakūnui su įtraukta važiuokle pievoje teko leistis laviruojant tarp elektros stulpų. Greitis leidžiantis siekė apie 125-130 kilometrų per valandą.
J.Kairys neslėpė, kad per ilgus skraidymo metus jam yra tiek visko nutikę, jog net sunku prisiminti - su užgesusiu lėktuvu teko ir priekiu į žemę kristi, ir į pelkę leistis.
Civilinės aviacijos administracija iškart po nelaimės pradėjo tyrimą. "Viskas baigėsi labai laimingai, - džiaugėsi tyrimui vadovaujantis administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas. - Nereikia pamiršti, kad avarija įvyko akrobatinio skrydžio metu".
Vienintele avarijos priežastimi laikomas lėktuvo variklio gedimas. Tyrėjams belieka nustatyti, kodėl sugedo orlaivis. A.Šumsko įsitikinimu, pilotą nuo nelaimės išgelbėjo milžiniška jo patirtis ir šaltakraujiškumas. J.Kairys laiku sugebėjo pastebėti vienintelę vietą, kurioje buvo galima saugiai nutupdyti lėktuvą. Šiaip "Jak-52" yra geri ir patikimi lėktuvai, jų Lietuvoje yra ne vienas.
Rėžėsi į asfaltą
Tą pačią dieną J.Kairio komandos draugas Dž.Lerojus skraidė Deitone (JAV) vykusioje aviacijos šventėje. Jo lėktuvas po sudėtingos figūros staiga rėžėsi į leidimosi taką ir slydo žeme apie 300 metrų. Po to pabiro nuolaužos, o lėktuvas užsiliepsnojo. Praėjus mažiau nei minutei gaisrą jau gesino ugniagesiai. Iš lėktuvo jie ištraukė smarkiai apdegusį lakūną, tačiau pilotas ligoninės nepasiekė - mirė pakeliui.
Amerikietis Dž.Lerojus buvo vienas iš nedaugelio akrobatinių skrydžių pilotų, kurie pragyvena tik iš pasirodymų aviacijos šou. Kartu su J.Kairiu, dar vienu pilotu, pirotechniku ir dviem sunkvežimių su lėktuvų varikliais konstruktoriais jie sudarė skraidymo virtuozų komandą. Nuo 2002 metų jie rengia aviacijos šou, kurių metu lėktuvų pilotų pasirodymus lydi pirotechniniai efektai, sunkvežimių lenktynės, garsi roko muzika. Šiais metais virtuozų komanda jau surengė 7 šou.
J.Kairys teigė, kad, nepaisydamas incidento Utenoje, jis ketina rugpjūčio 11-12 dienomis pasirodyti Ilinojaus valstijoje (JAV) esančiame Galto aerodrome.