REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
99
Vilniaus šilumos ūkis grįžo vilniečiams (nuotr. Sauliaus Žiūros)

Už šilumos tiekimą atsakingos savivaldybės neužtikrina tinkamos šilumos ūkio nuomos sutarčių priežiūros. O joms pasibaigus susiduria su problemomis perimant šilumos ūkio turtą, parodė Valstybės kontrolės atliktas auditas. Taip pat kainų reguliavimo sistema neužtikrina, kad vartotojams nustatyta kaina būtų pagrįsta. 

99

Už šilumos tiekimą atsakingos savivaldybės neužtikrina tinkamos šilumos ūkio nuomos sutarčių priežiūros. O joms pasibaigus susiduria su problemomis perimant šilumos ūkio turtą, parodė Valstybės kontrolės atliktas auditas. Taip pat kainų reguliavimo sistema neužtikrina, kad vartotojams nustatyta kaina būtų pagrįsta. 

REKLAMA

Audito procedūros buvo atliktos 8 atrinktose – Vilniaus, Palangos, Alytaus miestų ir Akmenės, Biržų, Prienų, Telšių, Trakų rajonų – savivaldybėse.

Kainų dėsningumas nėra aiškus

Šilumos ūkio nuomos sutartis Lietuvoje buvo ar yra sudariusios 14 savivaldybių. Pirmosios sutartys buvo pasirašytos 2000 metais, paskutinė – 2005 m. iš šiuo metu galiojančių sutarčių. Šiuo metu šilumos ūkio valdymą, pasibaigus nuomos sutartims, jau yra perėmusios Vilniaus miesto ir Palangos miesto savivaldybės. O sutartis nutraukus, valdymą į savo rankas perėmė Ukmergės ir Prienų rajono savivaldybės. Likusių savivaldybių sutartys yra pratęstos, jos baigsis po 10 ar daugiau metų.

Nuo to, kaip nuomininkas valdo šilumos ūkį, priklauso ir vartotojams nustatomos šilumos kainos dydis. Pagal Vilniaus miesto atvejį, kai UAB „Vilniaus energija“ nepagrįstai į šilumos kainas įtraukė daugiau kaip 24,30 mln. eurų išlaidų, auditoriai vertino ir šilumos kainų reguliavimo sistemos veikimą. Nustatyta, kad ši sistema neužtikrina šilumos kainų pagrįstumo ir Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai pateikiamų duomenų teisingumo ir patikimumo.

REKLAMA
REKLAMA

Visgi, Valstybinės kontrolės atstovas negalėjo įvardinti, kada kaina už šilumą yra mažesnė, kai šilumos ūkis priklauso savivaldybei, ar privatiems asmenims. „Kainos gali nesiskirti. Viskas priklauso tiek nuo investicijų, tiek nuo pačių šilumos tinklų būklės. Tai remia labai daug faktorių“, - teigia Tadas Čiblys 3-iojo audito departamento vyresnysis valstybinis auditorius.

REKLAMA

Socialdemokratas Mindaugas Bastys sako, kad prižiūrėti šių procesų tik savivaldybėms negalima leisti. „Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, Energetikos ministerija, kur gali būti didžiausios kompetencijos sukauptos, ten gali būtina atliekamas tam tikras vertinimas. Stebima ne tik tada, kada investicijos jau atliekamos. Nereikia palikti savivaldai, nes ji nėra pajėgi tinkamai tą darbą atlikti“, - Ekonomikos komitete sako Seimo narys.

Turtas netikrinamas, investicijos neprižiūrimos

Auditą atlikusios grupės vadovas Tadas Čiblys informuoja, kad savivaldybės neprižiūri ir perimamo turto būklės.

REKLAMA
REKLAMA

„Savivaldybėms perimant šilumos ūkių turtą nustatėme, kartais neįvertino turto techninės būklės. Pavyzdžiui, Palangos miesto savivaldybė, kuri perimdama turtą atliko turto inventorizaciją, tačiau neatliko turto techninės būklės įvertinimo ir pradėjo daryti tik perėmusi turto valdymą. Kitu atveju perimant turtą buvo perimamos ir investicijos, bet jos nebuvo įvertintos. . Prienų rajono savivaldybėje, ji perimdama turtą, tai daro mažesnės vertės, nei buvo nuomos sutarčių pradžioje, bene milijonu eurų. Ir taip pažeidė Šilumos ūkio įstatymo nuostatas, kurios sako, kad turtas turi ne mažesnės vertės, nei buvo pradžioje“, - pasakoja Valstybės kontrolės atstovas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Savivaldybės nekontroliuoja ir atliekamų investicijų klausimo, tikina ekspertas.

„Toks atvejis buvo nustatytas Prienų savivaldybėje, kada perimant nuomininko atliktas investicijas įsipareigojo už jį sumokėti daugiau kaip 400 tūkstančių eurų. Bet nebuvo atliekamos papildomų analizių dėl vertės pagrįstumo. Taip pat Palangoje nuo 2005 metų iki 2016 metų iš viso nederino nuomininko atliekamų investicijų. O baigiantis nuomos sutarčiai, jas perėmė už 3,3 milijonus eurų, bet neįvertino turto nusidėvėjimo“, - pažeidimus fiksuoja T.Čiblys.

„Privačių investicijų pritraukimas šilumos ūkio sektoriuje gali būti naudingas savivaldybei ir gyventojams, tačiau tik tuo atveju, jei savivaldybės atsakingai ir aktyviai dalyvaus šilumos ūkio valdyme, labiau atstovaus savo ir vartotojų interesams, imsis priemonių, kad jie nebūtų pažeidžiami, esant poreikiui, juos gins teisinėmis priemonėmis“, – sako Tadas Čiblys, auditą atlikusios grupės vadovas.

REKLAMA

Būtina peržiūrėti sistemą

Po atlikto audito Valstybės kontrolė rekomenduoja iš esmės peržiūrėti kainų reguliavimo sistemą ir įsitikinti kainos pagrįstumu. Energetikos ministerijai parengti šilumos ūkio sutarčių vertinimo tvarką ir kriterijus. Vilniaus miesto savivaldybei rekomenduojama, bendraujant su atsakingomis institucijomis, rasti būdų, kaip apginti viešąjį interesą ir išieškoti šilumos vartotojų permokėtas lėšas iš UAB „Vilniaus energija“, nes pagal naujai nustatytas šilumos kainas vartotojams bus sugrąžinta tik dalis permokėtų lėšų.

Kitoms savivaldybėms - atsakingai prižiūrėti vykdomus projektus ir investicijas. 

Dėl galimų viešojo intereso pažeidimų Valstybės kontrolė kreipėsi į Generalinę prokuratūrą, informavo ir Specialiųjų tyrimų tarnybą, pastebėjus, kad kai kuriuose savivaldybėse buvo priimami nuomininkams palankūs sprendimai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų