• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Benzininiai ar dyzeliniai varikliai su turbina šiais laikais niekino nestebina – tai tapo mūsų kasdienybės dalis, ypač jeigu mėgstate itin pajėgius automobilius.
Papildomas oro pripūtimas išpopuliarėjo per pastaruosius dešimt metų, kuomet griežtėjantys taršos reikalavimai automobilių gamintojus paskatino ieškoti naujų būdų sumažinti emisijas ir tuo pačiu efektyviai padidinti išvystomą variklio galią.
Atmosferiniai motorai visuomet būdavo mėgstami dėl daugybės dalykų: staigios reakcijos į akceleratorių, ištvermingumo, ilgaamžiškumo ir plačiame sūkių diapazone išvystomos galios. Vis dėlto, turbininiai motorai panašius parametrus sugeba išvystyti žymiai kompaktiškesnėje pakuotėje.
„Oldsmobile Jetfire“: Pirmasis automobilis su turbina
Ilgas kelias link masinės gamybos
Turbina – pakankamai senas komponentas, kuris įvairiose pramonės šakose buvo pradėtas naudoti 1905 metais. Vėliau turbinos buvo naudojamos karinėje technikoje, o automobilių pramonėje pasirodė tik 1962 metais.
„General Motors“ koncerno inžinieriai buvo pirmieji, kurie nusprendė, jog turbina gali padidinti benzininių variklių efektyvumą. 1962 metais „General Motors“ šeimos narė – „
Oldsmobile“, pristatė vidutinės klasės sedaną – „Jetfire“, kurį galėtume vadinti pirmuoju automobiliu su turbina. Iš tiesų, 1962 metais buvo pristatyti du modeliai su turbinomis – tai „Chevrolet Corvair Monza“ ir „Oldsmobile“. Techniškai – abudu modeliai buvo identiški. Skyrėsi tik automobilių eksterjeras ir interjeras.
„Oldsmobile Jetfire“: Pirmasis automobilis su turbina
Papildoma jėga
„General Motors“ vadovybė bandymų triušiu pasirinko 3,5 litro darbinio tūrio, 8 cilindrų motorą, kuriam buvo prikabinta turbina.
Standartinis 8 cilindrų motoras sugebėdavo išvystyti 155 arklio galias. „Power Pack“ versijoje tas pats jėgos agregatas pasiekdavo 185 arklio galias, tačiau „Oldsmobile“ inžinieriams šie parametrai atrodė tik patenkinamai.

Benzininiai ar dyzeliniai varikliai su turbina šiais laikais niekino nestebina – tai tapo mūsų kasdienybės dalis, ypač jeigu mėgstate itin pajėgius automobilius.
Papildomas oro pripūtimas išpopuliarėjo per pastaruosius dešimt metų, kuomet griežtėjantys taršos reikalavimai automobilių gamintojus paskatino ieškoti naujų būdų sumažinti emisijas ir tuo pačiu efektyviai padidinti išvystomą variklio galią.
Atmosferiniai motorai visuomet būdavo mėgstami dėl daugybės dalykų: staigios reakcijos į akceleratorių, ištvermingumo, ilgaamžiškumo ir plačiame sūkių diapazone išvystomos galios. Vis dėlto, turbininiai motorai panašius parametrus sugeba išvystyti žymiai kompaktiškesnėje pakuotėje.
„Oldsmobile Jetfire“: Pirmasis automobilis su turbina
Ilgas kelias link masinės gamybos
Turbina – pakankamai senas komponentas, kuris įvairiose pramonės šakose buvo pradėtas naudoti 1905 metais. Vėliau turbinos buvo naudojamos karinėje technikoje, o automobilių pramonėje pasirodė tik 1962 metais.
„General Motors“ koncerno inžinieriai buvo pirmieji, kurie nusprendė, jog turbina gali padidinti benzininių variklių efektyvumą. 1962 metais „General Motors“ šeimos narė – „
Oldsmobile“, pristatė vidutinės klasės sedaną – „Jetfire“, kurį galėtume vadinti pirmuoju automobiliu su turbina. Iš tiesų, 1962 metais buvo pristatyti du modeliai su turbinomis – tai „Chevrolet Corvair Monza“ ir „Oldsmobile“. Techniškai – abudu modeliai buvo identiški. Skyrėsi tik automobilių eksterjeras ir interjeras.
„Oldsmobile Jetfire“: Pirmasis automobilis su turbina
Papildoma jėga
„General Motors“ vadovybė bandymų triušiu pasirinko 3,5 litro darbinio tūrio, 8 cilindrų motorą, kuriam buvo prikabinta turbina.
Standartinis 8 cilindrų motoras sugebėdavo išvystyti 155 arklio galias. „Power Pack“ versijoje tas pats jėgos agregatas pasiekdavo 185 arklio galias, tačiau „Oldsmobile“ inžinieriams šie parametrai atrodė tik patenkinamai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Oldsmobile Jetfire (2)


„Oldsmobile“ inžinieriai sumontavę turbiną, variklio efektyvumo koeficientą padidino net 40 procentų, iki 215 arklio galių. Be to, variklį projektavę specialistai tai sugebėjo padaryti nepaaukoję motoro ilgaamžiškumo ir nepadidinę kuro sąnaudų. Pastarieji teiginiai labai dažnai skambėjo iš šio projekto autorių.
„Oldsmobile“ specialistai norėdami variklį suporuoti su turbina, iš pradžių turėjo atlikti ne vieną pakeitimą. 8 cilindrų motoras gavo naujus stūmoklius, patobulintą uždegimo ritę, našesnį kuro siurblį, didesnį radiatorių. Taip pat buvo sustiprinta pavarų dėžė, kuri galėtų atlaikyti padidėjusį sukimo momentą. Vienintelis dalykas, kurio „Oldsmobile“ nepakeitė – tai aukšto, 10.25:1,  suspaudimo laipsnio.

REKLAMA

Oldsmobile Jetfire (1)


Projekto autoriai pabrėžė, jog turbina pradėdavo veikti nuo itin žemų variklio sūkių, o tiksliau – vos 1000 aps/min. ir savo piką pasiekdavo ties 3200 aps/min. Ties 3200 aps/min. padala variklis išvystydavo net 406 Nm sukimo momentą!
Kadangi automobilių kompanijos tuomet neturėjo išmanių variklio valdymo sistemų, turbininių motorų siautulį ir kitus procesus valdė, šiems laikams, neįprasti inžinieriniai sprendimai.
Vienas įdomiausių sprendimų šiame variklyje buvo vandens ir metanolio įpurškimo sistema. Ši įpurkšimo sistema tik vieną funkciją – aušinti turbinos pučiamą orą.
Pasak „Oldsmobile“ kompanijos atstovų, elgiantis agresyviai ir bandant išgauti maksimalų variklio pajėgumą, 4,7 litro talpos bakelis ištuštėtų vos per 360 kilometrų.

REKLAMA
REKLAMA

Oldsmobile Jetfire (3)


Teorija skyrėsi nuo praktikos
„Oldsmobile Jetfire“ buvo gaminamas nuo 1962 metų pradžios iki 1963 metų pabaigos. Tokį trumpą gamybos laiką galima paaiškinti labai paprastai – automobilis turėjo milžiniškų patikimumo problemų.
Didesnio pajėgumo motoras turėjo aušinimo sistemos problemų, o itin komplikuota įpurškimo sistema taip pat pademonstravo savo aikštingumą ir nenorą dirbti optimaliai. Ironiška, tačiau daugelį gedimų sukėlė patys „Jetfire“ savininkai, kurie į specialų įpurškimo sistemos skysčio bakelį pildavo ne vandens ir metanolio mišinį, o tiesiog paprastą vandenį.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Oldsmobile Jetfire (2)


Pionieriai
„General Motors“ koncerną galėtume pavadinti turbininių variklių pioniere. Jeigu ne šio koncerno inžinieriai, vargu ar papildomą pripūtimą turintys motorai būtų sulaukę kitų pramonės gigantų dėmesio.
Tokie automobiliai kaip: „BMW 2002 Turbo“, „Porsche 911 Turbo“ ar „Saab 99 Turbo“ buvo tie automobiliai, kurie padėjo turbininiams motorams išpopuliarėti, tačiau nereikėtų pamiršti mašinos, kuri padėjo tvirtus turbininių jėgos agregatų pagrindus.

VIDEO



REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų