2013 m. danguje pasirodys dienos metu matoma kometa, kurią kai kurie laiko 1680 m. Europą išgąsdinusios Didžiosios kometos sugrįžimu.

Kitų metų pabaigoje dangaus skliaute bus galima stebėti įspūdingą reginį – visai neseniai atrastą naują ISON kometą, apie kurios atradimą pirmadienį pranešė Rusijos astronomai Vitalijus Nevskis ir Artiomas Novičionokas. Jie šią kometą atrado praėjusią savaitę 40 cm skersmens ISON (International Scientific Optical Network) tinklo, skirto stebėti netoli Žemės skriejantiems dangaus kūnams, teleskopu netoli Kislovodsko, pranešė „Space.com“. Oficialus naujosios kometos pavadinimas – C/2012 S1.

Atradimo metu ISON kometa buvo už maždaug 1 milijardo kilometrų nuo Žemės ir maždaug 939 milijonų kilometrų nuo Saulės. Ji matoma blausiame Vėžio žvaigždyne, sakoma pranešime. Kometos ryškis – 18,8 magnitudžių. Šiuo metu ši kometa yra maždaug 100 000 kartų blankesnė už pačią blausiausią žvaigždę, kurią tik galima įžiūrėti plika akimi, sako mokslininkai.

Tačiau kometos perihelyje, artimiausiame Saulei orbitos taške, kurį ji pasieks 2013 m. lapkričio 28 dieną, ISON kometa bus vos per 1,8 mln. kilometrų nuo Saulės ir taps ryškiu objektu. Tokiu ryškiu, kad ko gero trumpą laiką ją bus galima danguje įžiūrėti net dienos metu, sakoma pranešime.

Pats įdomiausias naujosios kometos ypatumas susijęs su jos preliminaria orbita, kuri stulbinamai primena 1680 m. stebėtos vadinamosios  Didžiosios kometos orbitą, skelbia „Space.com“. Didžioji kometa, kaip ir visos kometos, anksčiau laikytos pranašingais ženklais, 1680 m. buvo matoma dienos metu, o vėliau, toldama nuo Saulės, ji išskleidė nepaprastai ilgą žėrinčią uodegą, kuri vakarinėje dangaus pusėje po saulėlydžio atrodydavo kaip tiesus ir ryškus 70 laipsnių kampo šviesos spindulys.

Pasak mokslininkų, tai, kad abiejų minėtų kometų orbitos yra tokios panašios, verčia daryti prielaidą, jog ISON kometa ir Didžioji 1680 m. kometa gali būti susijusios arba yra tas pats dangaus kūnas. Skelbiama, kad ISON kometą plika akimi bus galima įžiūrėti kitų metų spalį. Prieš aušrą ji bus matoma Liūto žvaigždyne.

Spalio 16 dieną kometa pasirodys visai šalia Marso ir ryškios Regulo žvaigždės, tad bus nesunku nustatyti jos buvimo vietą. Lapkritį ISON kometos ryškis gali pasiekti 3 magnitudes, kuomet ji labai priartės prie ryškios Spikos žvaigždės Mergelės žvaigždyne. Pačios įspūdingiausios stebėti bus kelios dienos ISON labiausiai artėjant prie Saulės. Tuomet jos ryškumas bus pats didžiausias.

Po perihelio sukdama į šiaurę ISON gruodžio mėnesį bus matoma  danguje ir po saulėlydžio, ir prieš saulėtekį. Kokio ryškumo ji bus ir kaip ilgai danguje bus matoma jos uodega, astronomai dar negali pasakyti, tačiau tikisi, kad šios kometos pasirodymas taps labai įspūdingu ir nepamirštamu dangaus reginiu.