REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

 Nuo 2009 m. tyrimų bendrovė RAIT pradėjo matuoti vartotojų nuotaikos indeksą (VNI). VNI matuoja vartotojų gyvenimo kokybės, materialinės padėties bei vartojimo pokyčius. Šis indeksas atskleidžia ne tik kaip pasikeitė vartotojų padėtis, elgsena, bet ir kokie jų ateities lūkesčiai. Kiekvieną mėnesį apklausiama po 1000 Lietuvos gyventojų. Paskutinė apklausa atlikta 2012 metų lapkričio 29 – gruodžio 11 d.

REKLAMA
REKLAMA

Tiriamojo laikotarpio pradžioje, t.y. 2009 m. gegužės mėn. vartotojų nuotaikos indeksas buvo neigiamas ir siekė -27%. Tai reiškia, kad tuo metu 27% buvo daugiau neigiamai nei teigiamai nusiteikusių žmonių. Birželio mėn. neigiamos nuotaikos kiek prislopo ir VNI sumažėjo iki -21%, tačiau liepą vėl grįžo į buvusį lygį ir siekė -26%, tuo tarpu rugpjūčio mėnesį VNI neženkliai padidėjo vienu procentiniu punktu iki -25%. Rugsėjis, tikėtina, siejamas ir su darbymečiu, ir su ekonomikos pagyvėjimu, vartotojų nuotaikos po truputį gerėja, indeksas įgyja reikšmę -20%, t.y. 5 procentiniais punktais daugiau nei prieš mėnesį. Spalio mėnesį VNI vėl krenta 8 procentiniais punktais ir įgyja reikšmę -28%. Lapkritį VNI krito vienu procentiniu punktu iki – 29%. Gruodį VNI išliko toks pat –29%.

REKLAMA

2010 metų sausį VNI pakilo dviem procentiniais punktais ir siekė –27%. 2010 vasarį vartotojų nuotaikos indeksas pagerėjo reikšmingiau - 4 procentiniais punktais iki -23%. 2010 kovo mėn. vartotojų nuotaikos indeksas išliko tose pačiose pozicijose kaip ir vasarį ir siekia –23%. 2010 balandžio mėn. pastebimas reikšmingas vartotojų nuotaikų indekso pagerėjimas, jis pakilo 7 procentiniais punktais, nuo -23% kovą iki -16% balandį. Rodiklio pokytį įtakojo sumažėjęs pesimistiškai nusiteikusių gyventojų skaičius ir padidėjęs neutraliai situaciją vertinančių gyventojų skaičius, t.y., manančių, kad situacija nekis, bus tokia, kokia yra dabar. 2010 metų gegužės mėn. VNI nukrito dviem procentiniais punktais ir siekė –18%. 2010 metų birželį VNI išliko beveik toks pats ir siekė –17%. 2010 metų liepos mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas pakilo trimis procentiniais punktais ir siekia -14%. Rugpjūčio mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas beveik nepakito ir siekia –15%. Rugsėjo mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas buvo toks pat kaip liepą –14%, tačiau spalio mėn. nukrito iki -17%. Lapkričio mėnesį VNI pakilo 6 procentiniais punktais ir siekia -11%. Gruodžio mėn. vartotojų nuotaikos indeksas buvo toks pat rugsėjį –14%.

REKLAMA
REKLAMA

2011 metų sausio mėnesį vartotojų nuotaikos indeksas pakilo dviem procentiniais punktais: nuo -14% 2010 m. gruodžio mėn. iki -12% 2011 m. sausio mėn. Lyginant su 2010 m. sausio mėnesio rezultatais, VNI indeksas pakilo daugiau nei 2 kartus: nuo -27% 2010 m. sausio mėn. iki -12% 2011 m. sausio mėn. 2011 metų vasario mėnesį VNI pakilo vienu procentiniu punktu ir siekia -11%. 2011 metų kovo mėnesį VNI pakilo trimis procentiniais punktais ir siekė -8%, balandžio mėnesį VNI išliko toks pat kaip ir kovo mėnesį (-8%). Šių metų gegužės mėnesį VNI nukrito vienu punktu iki -9%. 2011 metų birželio mėnesį VNI nukrito iki -10%. Liepos mėnesį VNI pakilo iki -5%. Rugpjūčio mėnesį VNI nukrito iki -8%. Rugsėjį VNI dar sumažėjo dviem punktais iki –10%. Spalio mėnesį rodiklis nukrito dviem procentiniais punktais iki -12%. Lapkritį VNI toliau mažėjo iki -17%. Gruodį VNI šiek tiek pakilo iki -15% ir buvo vienu procentiniu punktu mažesnis nei 2010 metų pabaigoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

2012 metų sausį VNI šoktelėjo 5 procentiniais punktais ir siekia -10%. Vasario mėnesį VNI nesikeitė. Kovo mėn., kaip ir vasario mėnesį, VNI išliko toks pats ir siekia -10%. Balandžio mėnesį VNI nežymiai pagerėjo ir yra -9%. Gegužės mėnesį vartotojų nuotaikos vėl šiek tiek pagerėjo, indeksas lygus -8%. Kaip ir gegužės mėnesį, birželio VNI lygus -8%. Liepos mėnesio tyrimo rezultatai rodo, kad vartotojų nuotaikos šiek tiek pagerėjo – VNI lygus -7%. Rugpjūčio mėnesį VNI išliko toks pats kaip liepos mėnesį ir siekia -7%. Rugsėjį VNI sumažėjo 7 procentiniais punktais ir nukrito iki -14%. Spalio mėnesį VNI pakilo keturiais procentiniai punktais ir siekia –10%. Lapkričio mėnesį VNI nukrito vienu procentiniu punktu ir siekia -11%. Gruodžio mėnesį VNI pakilo 4 procentiniais punktais ir siekia -7%. (žr. 1 pav.).

REKLAMA

2012 metais VNI metinė vidutinė reikšmė yra geriausia nuo 2009 metų. 2009 metais vidutinis VNI buvo minus 26%., 2010 metais – -16%, 2011 metais VNI vidutinė metinė reikšmė pakilo iki -10%. O 2012 metais VNI vidurkis šiek tiek pakilo iki -9%.

2012 metų gruodį vartotojų nuotaikos indekso pakilimą keturiais procentiniais punktais įtakoja tai, kad šiek tiek mažėja žmonių manančių, kad Lietuvos ekonominė situacija per ateinančius 3 mėnesius labai pablogės arba pablogės. Lapkritį tokių buvo 30%, o gruodį – 26%. Gruodžio mėnesį padaugėjo žmonių tikinčių, kad jų asmeninė ar jų šeimos materialinė padėtis per ateinančius 3 mėnesius labai pagerės arba pagerės (lapkričio mėnesį 6%, gruodį – 11%).

REKLAMA

„Šiais metais Lietuvos vartotojų nuotaikos po truputį gerėjo, pablogėjimas, dėsningai buvo jaučiamas rugsėjį-spalį, kas galėjo būti siejama su šildymo sezono artėjimu bei rinkimų į Seimą kampanija. Tačiau VNI vidurkis šiais metais geresnis nei 2009, 2010 ir 2011 metais. Todėl galima sakyti, kad vartotojai prisitaikė prie ekonominio sunkmečio sąlygų ir po truputį jų lūkesčiai gerėja“, – duomenis komentuoja RAIT valdybos pirmininkė Inga Nausėdienė.

Jaunimas (15-24 m.) bei gyventojai su aukštuoju išsimokslinimu, įmonių vadovai bei savininkai labiau tiki, kad per artimiausius 3 mėnesius tiek Lietuvos ekonominė situacija, tiek jų asmeninė ar jų šeimos materialinė padėtis pagerės.

Kaip visuomet, pesimistiškiausios nuotaikos pastebimos tarp vyresnio amžiaus (55-74 m.) gyventojų, taip pat tarp pensininkų, bedarbių bei mažas pajamas (iki 600 Lt vienam šeimos nariui) gaunančių Lietuvos gyventojų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų