• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Virš išlaidaujančio „Oro navigacijos“ generalinio direktoriaus Algimanto Raščiaus galvos kaupiasi juodi debesys, braška jo kėdė, – Susisiekimo ministerija susirūpino, ar visi resursai ir lėšos šioje įmonėje naudojamos racionaliai ir taupiai.

REKLAMA
REKLAMA

Krizės akivaizdoje lobstantys bendrovės vadovai bei abejotini jų darbai ir sprendimai privertė sunerimti net susisiekimo ministrą Eligijų Masiulį. Iki šiol sėkmingai šios ministerijos koridoriuose manevravęs A.Raščius pastaruoju metu sulaukė išskirtinio dėmesio. Peržiūrėjus visų valstybės įmonių vadovų atlyginimus, tapo aišku, kas netgi šiuo sunkmečiu gyvena šiltnamio sąlygomis. Tarp jų, pasirodo, yra ir valstybės įmonė „Oro navigacija“ bei jos vadovas A.Raščius.

REKLAMA

Darbuotojai nepatenkinti

„Valstiečių laikraštis“ jau rašė, koks išpūstas „Oro navigacijos“ darbuotojų aparatas. Šiuo metu įmonėje yra 332 darbuotojai. Tačiau, pasak kalbintų ekspertų, realiai pakaktų kelissyk mažiau – 50–80. Buvęs susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius dar anksčiau neofi cialiai prasitarė, kad darbuotojų skaičių šioje įmonėje būtina mažinti. Po tokios informacijos „Oro navigacijos“ vadovybė pirmiausiai puolė be atrankos „valyti“ Tarptautinį Palangos oro uostą.

REKLAMA
REKLAMA

„Kai man pasiūlė darbą Palangos oro uoste, buvau laimingas ir patenkintas. Tuo metu dirbau nekilnojamojo turto agentūroje. Reikėjo rinktis – išeiti ar likti. Maniau, kad valstybės įmonėje bus daugiau tvarkos“, – taip kalbą apie savo santykius su „Oro navigacijos“ įmone pradėjo buvęs įmonės darbuotojas P.K., paprašęs laikraštyje neskelbti jo pavardės. P.K. buvo pasiūlytos oro navigacijos informacijos instruktoriaus pareigos. Tačiau vietoj pažadėtos nuolatinės darbo sutarties pasirašymo dieną ant stalo buvo padėta terminuota sutartis.

Atsikratoma neįtikusiųjų

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Neslėpdamas nuoskaudos vyras pripažino, kad darbo aplinka kolektyve buvo prasta – žiojėjo didelė praraja tarp paprastų darbuotojų ir įmonės vadovų. „Ateina viršininkai į darbą, rankos kišenėse, ir taip vaikšto visą dieną iš kampo į kampą. Visi kiti, žemesnio rango, jiems nerūpi. Niekada nebuvo atsižvelgiama į kolektyve dirbančių žmonių nuomonę“, – sakė buvęs Palangos oro uosto darbuotojas. Niekam ne paslaptis, kad čia nemaža dalis žmonių įsidarbino pagal pažintis.“

REKLAMA

Pasibaigus terminuotai sutarčiai, P.K. buvo pakišta dar didesnę nuostabą sukėlusi sutartis. Vyrui buvo liepta pasirašyti, kad jis apie įmonę neatskleis jokios informacijos. „Aš jokių valstybės paslapčių neatskleidžiau, tik pasakau apie tvarką, kuri buvo palanki viršininkams, o ne darbuotojams. Įmonės požiūris į dalį darbuotojų tiesiog žeminantis.“

REKLAMA

Buvęs navigacijos informacijos instruktorius atskleidė dar vieną faktą – kaip atsikratoma įmonei nereikalingų arba neįtikusių žmonių. „Jie turi sistemą. Su darbuotojais, kurie nepatinka ar neįtinka, susidorojama grasinat medicinos komisija ar anglų kalbos egzaminu.“

Ar Vilniuje kitaip?

Buvusi valstybės įmonės „Oro navigacija“ technikė J.L. dirbo Vilniaus oro uoste. Ji ką tik išėjo į pensiją. Inteligentiška moteris iškart pareiškė: „Jūs daug ko nežinote, tačiau aš jau esu pensininkė ir apie tai kalbėti nenoriu“. Vėliau ji su nuoskauda balse pridūrė: „Išeinantiems į pensiją taikomi dvigubi standartai – vienus atleidžia, kiti, valdžios draugai (pensininkai, red.), dirba ir toliau.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pakalbėjome dar su keliais buvusiais VĮ „Oro navigacija“ darbuotojais, kurie sutartinai prašė neskelbti jų pavardžių. Visi lyg susitarę siūlė pasidomėti šeimų klanais šioje valstybės įmonėje. „Tokių yra tikrai ne vienas“, – sakė buvę įmonės darbuotojai. Tačiau buvęs šios įmonės informacinių technologijų specialistas abejojo, ar įmonės generalinis direktorius A.Raščius suteiks informacijos apie savo pavaldinių šeimų klanus.

REKLAMA

Jaučiasi kaip privačioje bendrovėje

Buvę VĮ „Oro navigacija“ darbuotojai, pasirodo, buvo teisūs įspėję, kad įmonės vadovas atsitvers tylos siena. Jiems antrino ir įmonę kontroliuojančios Susisiekimo ministerijos darbuotojai. „Aš esu samdomas darbuotojas. Galiu kalbėti, o galiu ir nieko jums nesakyti“, – taip pareiškė valstybės įmonės „Oro navigacija“ generalinis direktorius, tarsi būtų ne valstybės įmonės, o privačios UAB bosas, ir joks Visuomenės informavimo įstatymas jam negaliotų.

REKLAMA

Tačiau jis primiršo, kad daugiamilijoniniai pelnai, iš kurių šios įmonės vadovai išsimoka sau riebias premijas, yra garantuoti valstybės monopolio. Tokias privilegijas užtikrina ir tai, kad Lietuvoje nepaisoma kitų Europos Sąjungos šalių praktikos oro navigacijos įmonių gaunamus antpelnius skirti nuostolius patiriančioms nacionalinėms aviakompanijoms, kad jos galėtų pigiau skraidinti keleivius, taip pat įvairioms skrydžių saugos programoms fi nansuoti. Netgi aviacijos specialistų atkreiptas dėmesys, kad valstybės įmonė „Oro navigacija“ turi prisidėti prie skrydžių plėtros, įmonės vadovybei atrodė kaip kosminė idėja.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kur iš tiesų dirba generalinis direktorius?

Valstybės įmonės vadovui, liaudiškai tariant, movus į krūmus, informacijos kreipėmės į Susisiekimo ministeriją. Susipažinus su A.Raščiaus viešųjų ir privačių interesų deklaracija, paaiškėjo, kad valstybės įmonės „Oro navigacija“ vadovas dar dirba ir privačios bendrovės „Commercial Windows LTD“ konsultantu. Bent jau taip šios kompanijos pavadinimą deklaracijoje įrašė „Oro navigacijos“ vadovas. Ir pareigas nurodė – konsultantas. Ką jis ten veikia, ką ir kokiais klausimais konsultuoja, iš generalinio direktoriaus sužinoti nepavyko. Tačiau susisiekimo ministras E.Masiulis asmeniškai pažadėjo, kad šis faktas bus ištirtas ir A.Raščiaus veikla įvertinta. Kol kas taip ir neaišku, kur iš tiesų dirba generalinis direktorius ir kieno interesams jis atstovauja.

REKLAMA

VĮ „Oro navigacija“ nuolat skelbia konkursus, kuriuose dalyvauja užsienio kompanijos, siūlančios brangią navigacinę įrangą. Tad natūraliai kyla klausimas, ar minėta privati užsienio bendrovė nėra priedangos fi rma, tarpininkė tarp konkursus laiminčių kompanijų? Įdomiausia tai, kad „Commercial Windows LTD“ neskelbia jokių duomenų apie save Lietuvoje. Užsienyje tokiu pavadinimu registruotos net kelios bendrovės, kurių veikla – durų ir langų gamyba bei montavimas. Tad kurioje jų dirba VĮ „Oro navigacija“ vadovas?

REKLAMA

Partijos lyderis slepia tiesą

VĮ „Oro navigacija“ generalinis direktorius yra Rolando Pakso vadovaujamos partijos „Tvarka ir teisingumas“ narys. Vieša paslaptis, kad šioje valstybės įmonėje priglausti ar įdarbinti šios partijos nariai gyvena išskirtinėmis sąlygomis. Nušalintasis prezidentas R.Paksas dažnai mėgsta kritikuoti negatyvius reiškinius, tačiau šįsyk jis buvo nebylus. Paklaustas, kiek jo partijos narių dirba įmonėje „Oro navigacija“, R.Paksas atrėžė: „O kodėl turėčiau tai jums sakyti?“ Akivaizdu, kad bet kuris klausimas apie bendražygių kontroliuojamą ir valdomą įmonę jam yra nemalonus.

REKLAMA
REKLAMA

Ministras žada įvesti tvarką

Susisiekimo ministrui E.Masiuliui klausimas apie tai, kas dedasi VĮ „Oro navigacija“ , nebuvo netikėtas: „Susipažinęs su ministerijai pavaldžiomis valstybės įmonėmis, iškart atkreipiau dėmesį į „Oro navigaciją“. Mane nustebino didžiulės šios įmonės vadovų algos. Nedvejodamas nusprendžiau sumažinti ne tik algas, bet ir priedus prie jų. Jos turėtų sumažėti maždaug ketvirtadaliu. Aptariant strateginius planus, į akis krito didžiulės VĮ „Oro navigacija“ sąnaudos. Ministerijos pareigūnams pavesta atlikti tyrimą ir išsiaiškinti, ar jos yra tikslingos, ar visi resursai naudojami racionaliai. Gavęs išvadas priimsiu sprendimus.“

Ministras prisipažino, kad jo jau nebeglumina faktai, kai į valstybės įmones sulenda tam tikrų partijų atstovai. VĮ „Oro navigacija“ dirba vienos partijos nariai, „Lietuvos geležinkeliuose“ – kitos. „Tai nėra gerai. Valstybės įmonių veikla neturi būti politizuota. Jei tai pradeda trukdyti tiesioginiam darbui, manau, kai kurie vadovai turėtų pasitraukti.“ E.Masiulio teigimu, Susisiekimo ministerijai pavaldi įmonė „Oro navigacija“ nusipelnė nuodugnaus tyrimo: „Jei iš tiesų ten dirba šeimų klanai, o vadovas atstovauja privačios fi rmos interesams, mano vertinimas bus neigiamas, ir dėl to bus priimti atitinkami sprendimai.“

REKLAMA

Liepta pradėti tyrimą

Vidmantas Kairys, Susisiekimo ministerijos Civilinės aviacijos departamento direktorius:

„Oro navigacija“ priklauso mūsų ministerijai. Tačiau tai, ką reglamentuoja įstatymai, apima labai mažą dalį. Dabar visi esame priversti taupyti, reikia aiškumo ir skaidrumo. Sunku šiuo metu ką nors komentuoti, kai ministras liepė pradėti tam tikrus tyrimus. Aš susilaikysiu nuo bet kokių komentarų. Dabar nenoriu kalbėti. Geriau palaukime tyrimo rezultatų.

Nekontroliavo, bet pasitikėjo

Algirdas Butkevičius, Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko pavaduotojas, buvęs susisiekimo ministras:

Kai dirbau Susisiekimo ministerijoje, „Oro navigacija“ didelių problemų nekėlė. Eurokontrolė reglamentuoja daug dalykų, į kuriuos turi atsižvelgti tokios valstybės įmonės vadovai. Jie nuolat apie tai kalbėjo, motyvuodami savo veiksmus. Tačiau aš visada akcentavau, kad lėšos turi būti panaudotos kuo racionaliau. Ar pakankama buvo įmonės „Oro navigacija“ kontrolė? Pasakysiu sąžiningai: aš pasitikėjau direktoriumi ir fi nansininke. Labai jau gražią ir įtikinančią prezentaciją padarė.

Vytautas Masalskis

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų