REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) pareigūnai atliko keturias korupcijos rizikos analizes dėl asmenų registravimo į asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eiles ir šių eilių valdymo proceso, taip pat įvertino 16 asmens sveikatos priežiūros įstaigų (ASPĮ) visoje Lietuvoje darbo praktiką formuojant ir valdant pacientų eiles.

Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) pareigūnai atliko keturias korupcijos rizikos analizes dėl asmenų registravimo į asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eiles ir šių eilių valdymo proceso, taip pat įvertino 16 asmens sveikatos priežiūros įstaigų (ASPĮ) visoje Lietuvoje darbo praktiką formuojant ir valdant pacientų eiles.

REKLAMA

Siekiant identifikuoti sistemines problemas buvo įvertinta tiek didmiesčiuose, tiek nuo didmiesčių nutolusių ASPĮ darbo praktika ir nustatyta, kad su problemomis, trukdančiomis užtikrinti reikalaujamą asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą, susiduria visos vertintos ASPĮ ir jų pacientai.

STT nuomone, nėra sukurta tinkamai veikianti vieninga, į pacientą orientuota, registravimo sistema sveikatos priežiūros paslaugoms gauti. Taip pat nėra suformuotos vienodos darbo praktikos visose Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemai (LNSS) priklausančiose ASPĮ, kas leistų išvengti interpretacijų, sukuriančių prielaidas korupcijos rizikos veiksnių atsiradimui.

REKLAMA
REKLAMA

STT korupcijos prevencijos specialistai pažymėjo, kad didžiausia korupcijos rizika kyla tuomet, kai visą informaciją apie pacientų registracijai skirtus laikus valdo ASPĮ darbuotojai, t. y. kai kurios ASPĮ viešai neatskleidžia jokios informacijos apie pacientų registracijai skirtus laikus ir nesudaro galimybės pacientui (tiek užsiregistravusiam, tiek siekiančiam užsiregistruoti) viešai stebėti vykstančių pokyčių.

REKLAMA

Pavyzdžiui, yra ASPĮ, kur pacientų registracija vykdoma tik popieriniuose žurnaluose pacientui atvykus į ligoninės registratūrą arba skambinant telefonu. Nenaudojama nei išankstinė pacientų registracijos sistema sergu.lt, nei jokia kita analogiška registracijos sistema, kurioje visiems asmenims, siekiantiems gauti paslaugas, būtų viešai atskleista informacija apie registracijai skirtus laikus.

Taip pat pastebėta praktika, kai viešai deklaruojama, jog pas specialistus galima registruotis ir internetu, tačiau neatskleidžiama, kad tik dalis informacijos apie registracijai skirtus laikus viešinama išankstinėje pacientų registracijos sistemoje. Tai gali lemti, kad pacientas pasirinks mokamas paslaugas net ir esant galimybei gauti iš PSDF biudžeto apmokamas sveikatos priežiūros paslaugas, kadangi manys, jog jam tinkamų registracijos laikų nėra.

REKLAMA
REKLAMA

Pavyzdžiui, viena iš vertintų ASPĮ išankstinėje pacientų registracijos sistemoje sergu.lt atskleidžia tik apie 70 proc. pirminei pacientų registracijai skirtų laikų pas gydytojus odontologus ortopedus ir tik apie 50 proc. laikų pas gydytojus ortodontus. Informaciją apie neatskleistus laikus ir jų užimtumą valdo klinikos darbuotojai.

Viena iš vertintų poliklinikų deklaruoja, kad pacientų registracija internetu galima naudojant dvi skirtingas išankstinės pacientų registracijos sistemas: sergu.lt ir poliklinikos internetinę registracijos sistemą. Tačiau praktikoje išankstinėje pacientų registracijos sistemoje sergu.lt atskleidžiama žymiai mažiau informacijos apie pacientų registracijai skirtus laikus nei konkrečios poliklinikos internetinėje registracijos sistemoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vilniaus teritorinės ligonių kasos duomenimis, paslaugų eilės kai kuriose gydymo įstaigose kelis kartus viršija nustatytą 60 kalendorinių dienų terminą. Pavyzdžiui, Santaros klinikose atskirų sveikatos priežiūros paslaugų reikia laukti 160 ar 120 kalendorinių dienų.

STT atlikusi korupcijos rizikos analizes siūlo:

-    sukurti tinkamai veikiančią vieningą pacientų registravimo sveikatos priežiūros paslaugoms gauti LNSS priklausančiose ASPĮ sistemą;

-    baigti vykdyti vėluojantį išankstinės pacientų registracijos informacinės sistemos (IPRIS) kūrimo procesą ir užtikrinti, kad sistemos naudotojais taptų visos LNSS priskiriamos ASPĮ;

REKLAMA

-    užtikrinti, kad sukurtoje IPRIS būtų atskleista visa informacija apie pacientų registracijai skirtus laikus;

-    IPRIS turėtų sudaryti galimybę pacientams, ASPĮ darbuotojams bei kontroliuojančioms institucijoms gauti informaciją apie pacientų eiles realiu laiku, atskleisti tikrą registracijos laikų užimtumą, automatizuotai pateikti informaciją apie konkrečiame regione veikiančias ASPĮ, kuriose paslaugos gali būti suteiktos greičiausiai, automatizuotai užkardyti IPRIS naudotojų piktnaudžiavimo atvejus, apriboti nepagrįstų registracijų galimybę, identifikuoti pacientų rezervuotus laikus, kurių rezervacijai būtinas pagrindas išnyko ir t. t.

REKLAMA

Siekiant didinti sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir šalinti identifikuotus korupcijos rizikos veiksnius, konstatuota ir kitų sisteminių pokyčių inicijavimo būtinybė: spręsti sveikatos priežiūros specialistų trūkumo problemą, sukurti realia pacientų patirtimi pagrįstą ASPĮ ir atskirų sveikatos priežiūros specialistų vertinimo bei reitingavimo mechanizmą.

SAM ir visos vertintos ASPĮ per 3 mėnesius turėtų pateikti informaciją STT, kaip įvykdyti ar numatomi vykdyti pateikti pasiūlymai.  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų