Įvairesnės mokyklos, dėmesys būsimųjų pedagogų vertybių formavimui, mokinių bendravimas su menininkais, gyvesnis neformalusis ugdymas mokyklose – visa tai padėtų ugdyti visapusiškesnę mokinio asmenybę. Tuo įsitikinę vakar Švietimo ir mokslo ministerijoje vykusios diskusijos „Dvasinis ugdymas: švietimo įstaigų vaidmuo“ dalyviai – pedagogai, mokslininkai, dvasininkai, menininkai. Per diskusiją buvo apžvelgta situacija mokyklose dvasingumo ugdymo atžvilgiu. Švietimo ir mokslo viceministras Vaidas Bacys, kiti kalbėjusieji teigė, kad dabar per daug kreipiama dėmesio į žinias, mokyklos pristinga laiko auklėjimui, mūsų vaikai vis dažniau jaučiasi nelaimingi, vieniši, darosi vis labiau paviršutiniškesni.
„Reikėtų pagaliau išleisti Baltijos kelio nuotraukas ir padovanoti mokykloms, kad mokiniai matytų jų tėvų šviečiančius veidus. Mokyklose trūksta gerų pavyzdžių, dėl to vaikas nebeturi su kuo identifikuotis“, – sakė diskusijoje dalyvavusi rašytoja Vanda Juknaitė. Ji pasigedo ir sunykusios geros tradicijos, kai menininkai vykdavo į mokyklas, bendraudavo su mokiniais. Kalbėdama apie mokytojų rengimą, rašytoja ir pedagogė teigiamai atsiliepė apie šiemet įvestą testą būsimiesiems mokytojams. Šis testas jauniems žmonėms tikrai padėjo atsirinkti, ar jie yra tinkami tokiai profesijai.
Lietuvos jėzuitų provincijolas Gintaras Vitkus SJ paminėjo britų tyrimus, kurie parodė, jog vertybėms ugdyti svarbiausias amžiaus tarpsnis 14–18 metų. Tačiau mokinio vertybines nuostatas sugebės suformuoti tik mokytojas, kuris pats jas turi. Mokinius galės paveikti tik toks mokytojas, kuris pats yra asmenybė.
Rašytojas ir režisierius Vytautas V. Landsbergis tiki, kad mokykla, panašiai kaip teatras, gali tapti oaze, „bunkeriu“, – vieta, kur vaikams ir paaugliams gera būti, kur formuojasi draugiška, palaikanti bendruomenė. Remdamasis savo mokytojavimo patirtimi, jis atkreipė dėmesį, kad mokyklos menkai išnaudoja tautos paveldą. Lietuvių liaudies dainos, mitai, pasakos – šie paprasti dalykai gali suvienyti, auklėti, neįkyriai, nejučiom formuoti vertybes.
Viešoji konsultacija–diskusija „Dvasinis ugdymas: švietimo įstaigų vaidmuo“ skirta Valstybinei švietimo strategijai atnaujinti.
Tai šeštasis viešas ministerijos surengtas renginys, skirtas švietimo strategijai atnaujinti po 2012 metų.