Kauno klinikų Ausų, nosies ir gerklės ligų klinikos mokslininkai sukūrė nemokamą mobiliąją programėlę, kurios pagalba vos per 16 sekundžių žmogus gali išsiaiškinti, ar jo balsas normalus, ar reikėtų apsilankyti pas gydytoją specialistą dėl balso pakitimų.
Programėlės kūrėjai Ausų, nosies ir gerklės ligų klinikos Laringologijos sektoriaus vadovas prof. habil. dr. Virgilijus Ulozas ir gydytoja otorinolaringologė doc. dr. Nora Ulozaitė-Stanienė pasakoja, kad programėlė „VoiceScreen“ atlieka balso analizę, naudodamasi balsės „a“ ir tam tikro ištarto sakinio įrašus.
„Šis metodas padeda išsiaiškinti balso pokyčius ir atskirti normalų balsą nuo patologinio“, – teigia doc. dr. N. Ulozaitė-Stanienė. Išanalizavus duomenis, apskaičiuojamas Akustinis Balso Kokybės indeksas (ABKI), kuris ir nusako balso sveikumą.
Mokslininkų sukurta programėlė skirta ne tik naudoti pirminėje sveikatos priežiūros įstaigoje. Ja puikiai naudotis gali žmogus, nesusijęs su medicina ir neturintis specifinių žinių. Dar vienas privalumas – atsakymas matomas savo mobiliajame telefone vos už kelių sekundžių.
„Gauname rezultatą ir matome jį ekrane. Jeigu balas yra patologinis (t. y. sergantis), rezultatas rodomas – raudonoje zonoje, kas signalizuoja apie būtinybę pasirodyti gydytojui specialistui ir atlikti išsamesnius tyrimus“, – klinikų pranešime spaudai sako prof. habil. dr. Virgilijus Ulozas.
Mokslininkai ir toliau dirba ties programėlės tobulinimu ir didesnių galimybių kūrimu kartu su KTU kolegomis. Šiuo metu diegiami programėlės atnaujinimai leis įvertinti ne tik žmogaus balsą, bet ir jo nusiskundimus, jeigu tokių jis turi. Atnaujintoje versijoje bus keturių trumpų klausimų anketa, kurios dėka tyrimas bus dar tikslesnis. „Tai reiškia, kad visiškai minimalūs balso pokyčiai ir paciento nusiskundimai bus apjungiami ir gaunamas naujas indeksas – rodiklis, tiksliau nusakantis balso sveikatą. Tai labai svarbu, nes ABKI gali būti tik minimaliai pakitęs, o pacientas jau jaučia kitus simptomus, todėl tai padidins tyrimo tikslumą“, – sako doc. dr. N. Ulozaitė-Stanienė.
Programėle galima nustatyti tik tai, ar balsas yra pakitęs, o ne diagnozę. Doc. dr. N. Ulozaitė-Stanienė primena, kad balso pakitimų kilmę nustato ir diagnozuoja gydytojas specialistas: „VoiceScreen yra tiesiog greita pagalbinė priemonė pasitikrinti, ar balsas yra normalus, ar – nenormalus“.
Kaip naudotis „VoiceScreen“ programėle?
- Parsisiųsti programėlę į savo išmanųjį įrenginį;
- įsitikinti, kad esate ramioje aplinkoje, kurioje nėra triukšmo, tokiu būdu gaunamas tikslus rezultatas;
- laikydami telefoną 30 cm atstumu nuo burnos, tarti balsę „a“ 4 sekundes, kol sustos laikmatis;
- kita užduotis yra perskaityti parašytą sakinį normaliu balsu;
- laukti tyrimo atsakymo.
„VoiceScreen“ diagnostikos būdas naudojamas nuo 2019 metų ne tik balso pakitimams nustatyti, bet ir balso kokybės vertinimui. Prof. habil. dr. V. Ulozas pateikia pavyzdį: „jei turime pacientą su blogu balsu, prieš operaciją užsirašome pakitusio balso parametrus ir po operacijos, praėjus šiek tiek laiko, programėle išmatuojame pagerėjimą“.
Programėlė jau išversta į 17 kalbų, ją atsisiuntė daugiau nei 1000 vartotojų iš 34 pasaulio šalių, tarp jų – Europos valstybių, JAV, Tailando ir Indijos. Kol kas „VoiceScreen“ yra tik iOS operacinėje sistemoje App Store, tačiau netrukus programėle galės naudotis kiekvienas išmanaus įrenginio savininkas.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!