Pirmadienį (02.17) vienos Rusijos valstybinės transporto bendrovės vadovas pareiškė, kad jo šalis yra pasirengusi investuoti iki 200 milijonų JAV dolerių, kurie padėtų grynųjų lėšų stokojančiai Moldovai prie Dunojaus upės statyti naujus uostą ir naftos terminalą.
Rusijos jūrų transporto bendrovės "Inmortrans" generalinis direktorius Vladimiras Paščenka nurodė, kad projektas jo šaliai ir Moldovai sukurtų naują Juodosios jūros transporto maršrutą, sumažinsiantį abejų valstybių priklausomybę nuo kitų regiono šalių.
"Esame pasirengę per kitus dvejus metus investuoti iki 200 milijonų dolerių pastatyti Moldovoje Dunojaus upės uostą, - Kišiniove vykusioje spaudos konferencijoje sakė V. Paščenka. - Uostas atitinka abiejų šalių geopolitinius interesus".
1996 metais Moldova, Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas (ERPB) bei kelių Graikijos bankų konsorciumas sutarė statyti naują 2,1 milijono tonų per metus (420 tūkst. barelių per dieną) pajėgumo naftos terminalą prie pietinio Džurdžulesčio miesto, užimančio 900 metrų Dunojaus pakrantės.
Tačiau ilgainiui 38 milijonų dolerių vertės projektas įstrigo, nes iš jo pasitraukė Graikijos bankai. Be to, Moldova iki šiol negrąžino 15 milijonų dolerių paskolos ERPB.
Tuo tarpu Rusijos naftos gavybos apimtys auga jau penktus metus iš eilės ir sausio mėnesį pasiekė 8,07 milijono barelių per dieną. Todėl rusų naftos bendrovės aktyviai ieško naujų transporto maršrutų eksportuoti savo produkciją į Vakarų rinkas.
Rusijos valstybinės naftotiekių sistemos pajėgumas tesiekia 3,5 milijono barelių per dieną. Taigi naftos bendrovėms tenka eksportuoti naftą geležinkeliais ir upių transportu, siekiant išvengti vidaus rinkos perpildymo.
V. Paščenka minėjo, kad Maskva yra pasirengusi grąžinti Moldovos skolą ERPB, jei šalis rusams perleistų nebaigto terminalo valdymo teises. Pasak pareigūno, projektą galėtų užbaigti įsteigta nauja Rusijos ir Moldovos bendra įmonė.
V. Paščenka pridūrė, jog projektą jau aptarė Rusijos ir Moldovos Vyriausybės, todėl artimiausiu metu ketinama baigti derinti teisines smulkmenas.
Pirmajame projekto etape Rusija turėtų grąžinti Moldovos skolas ir investuoti 40 milijonų dolerių, kurie leistų užbaigti naftos terminalo bei keleivių ir krovinių uostų statybą.
Vėliau nauja bendra įmonė įsigytų beveik 100 milijonų dolerių vertės laivyną.
“Reuters”-ELTA