Daiva NORKIENĖ
Jos gydo. Spėja ateitį, "nuima" ir "uždeda" užkeikimus. Rengia šabašus (suvažiavimus), o per jų šventes dievams aukojamos aukos. Lietuvoje veikia raganų mokykla, kurioje, be filosofijos, teologijos ir psichologijos, mokoma magijos.
Lietuvos raganų vyriausioji Vilija Lobačiovienė neįvardijo konkretaus skaičiaus, kiek raganų bei šamanų gyvena tarp mūsų, tačiau patvirtino, jog nemažai. Tuo įsitikinome nuvykę į girią prie Kernavės, kur raganos iš visos šalies sutiko Arklio metus (pagal astrologinį kalendorių, Naujieji atėjo vasario 12 dieną).
Tarp kaukolių
"Akistatos" žurnalistai raganų būrimosi vietos ieškojo trumpai: išvakarėse dviejų kilometrų kelią per mišką organizatoriai pažymėjo baltomis rodyklėmis. Bet ir be šių ženklų Arvydo Jankausko sodybą nuo kitų atskirsi nesunkiai: jau iš tolo matyti, kad čia gyvena menininkas arba... šamanas. Į šią ypač nuošalią vietą už Kernavės Arvydas atsikraustė prieš šešiolika metų. Kadangi didžiulė Neries vingyje esanti laukymė priklauso jam, o aplink plyti nuosavo miško plotai, naujakurys susitvarkė kaip pats norėjo. Kadangi čia atklysta tiktai draugai, pažįstami ir... raganiai su raganomis, šeimininkas niekam neprivalo nei aiškintis, nei teisintis dėl sodybos išskirtinumo.
Pirmiausia mudu su fotoreporteriu nustebino įvairiausių kailių, kaukolių ir kitų kaulelių gausa. Užuot ištikimai "tarnavę" savo šeimininkams, šernų, karvių ir kitų plaukuočių "kailiniai" puošė išorines senoviškos pirties sienas, vietoj kilimų tysojo ant aslos 180 metų senumo troboje, o kaukolės liūdnai suposi vėjyje tarp nuogų obels šakų, "kentė" šaltį ir lietų prikaltos prie sodybos statinių fasadų. It pirtis prikūrentoje virtuvėlėje, kurios didžiąją dalį užėmė senoviška šimtametė krosnis, atvykėlius nuo sienos pasveikino nelabojo simbolis - ožio galva, papuošta supjaustytų blauzdikaulių karoliais.
- Kaulai yra labai stiprus energijos šaltinis, - nustebusiai žurnalistei paaiškino magijos žinovas A. Jankauskas. - Ne mėsa, ne organai, o būtent kaulai: juk jie išlieka tūkstančius metų...
Raganiai žino dešimtis būdų, kaip "pasiimti" energijos iš aplinkos. Kiekvieną dieną Arvydas kalbasi su gamta - su medžiais, ugnimi, saule; palabina ir visas tas "našlaitėles" kaukoles. Geria tiktai tyrą tiesiog kieme trykštančio šaltinio vandenį. Medituoja žiūrėdamas į už keliasdešimties metrų nuo trobos tekančios ištvinusios Neries vandenį. Naujieji metai į šamano namus atėjo irgi neįprastai.
- Ankstų rytą dar varčiausi šiltame patale, - prisiminė šamano gyvenimo draugė Rasa, - kai nuo upės parėjo Arvydas. Staiga tekšt gyvą, šlapią ir šaltą ką tik sugautą kuoją man ant galvos! Kelkis, sako, juk Naujieji atėjo!
O po valandėlės Arvydas išskubėjo į girią malkų: laužą, kurio žarijomis vakare bėgios iš visų pašalių sulėkusios raganos, užkurti teko ankstyvą priešpietę.
Nedalinkite nuotraukų!
- Magija yra skirstoma į juodąją ir baltąją, - "Akistatos" žurnalistei pasakojo A. Jankauskas. - Aš bičiuliaujuosi tiktai su geraisiais magais.
Anot Arvydo, jeigu savo galias imsi naudoti blogiems tikslams, labai greitai "sudegsi pats". Nes pasėtas blogis bumerangu sugrįžta. Vis dėlto nuo mūsų neslėpė, kad yra būdų neigiamai paveikti savo "neprietelių". Kaip?
- Pavyzdžiui, kas nors nori pakenkti savo konkurentui, neištikimam sutuoktiniui ar jo meilužei. Tada paima jo nuotrauką, bado ją adata ir mintyse linki visokio pikto. Arba paima nuo kapų žemių ir pribarsto nemėgstamam kaimynui prie namo. O kapinių žemė turi labai neigiamą energetiką, - paaiškino raganius. - Dar vienas nuo senų senovės žinomas būdas - nulipdyti iš vaško priešo figūrėlę ir, žiūrint į ją, nusiųsti neigiamos energijos. Arba į numirėlio karstą įmesti priešo nuotrauką.
Vilija Lobačiovienė, turinti Vyriausios Lietuvos raganos titulą, šio amato ėmėsi prieš keliolika metų. Ji tvirtina buvusi "pati pati pirmoji", net keleriais metais pralenkusi ir garsųjį parapsichologą V. Kazlauską. Tik vėliau, pamatę, kad Vilijos niekas nebaudžia ir nekiša į kalėjimą, sujudo ir kiti parapsichologai, burtininkai, raganiai. Ponia Vilija yra įsteigusi raganų mokyklą, kurios absolventai ir absolventės gauna specialius mokslų baigimo pažymėjimus.
- Savo mokiniams kalu ir kalu į galvas, kad įgytų galių nemėgintų panaudoti piktam, - tvirtino raganų ragana. - Ragana privalo padėti: gydyti, nuimti užkalbėjimus, spėti ateitį, patarti ir pamokyti. Beje, jeigu kam nors labai nesiseka, nemanykit, kad jus "nužiūrėjo pikta akis". Niekas šiais laikais tyčia negrūda į karstus nuotraukų, o jei kas ir palinkėjo bloga, tai greičiau atsitiktinai. Žinoma, pasitaikė atvejų, kai žmogui buvo pakenkta dėl nežinojimo, netyčia. Prisimenu, į mus kreipėsi viena našlė gydytoja. Vyrui mirus, anyta ją privertė į amžinatilsio švarko kišenę įdėti savo nuotrauką. Po to moters gyvenimas klostėsi labai sunkiai: ji niekaip negalėjo susirasti draugo, buvo nelaiminga ir vieniša. Padėti šiai moteriai ėmėsi vienas iš mūsiškių, o netrukus pagalba peraugo į meilę. Jau kelerius metus jiedu labai gražiai gyvena kartu.
Pasak V. Lobačiovienės, visuomenė dabar labiau išprususi, tad baigia išnykti ir paprotys dovanoti nuotraukas. Bet anksčiau jas, reikia ar nereikia, "ilgai atminčiai" dalinome visiems.
- Nedalinkite savo nuotraukų! - įspėjo raganų ragana.
Šventyklos aukojimas
A. Jankausko sodyboje pirmasis tarptautinis raganų ir šamanų suvažiavimas įvyko pernai rugsėjį. Prasidėjęs rudens lygiadienį, jis tęsėsi ištisas keturias paras. Vienas pagrindinių šventės akcentų buvo pagoniškos šventyklos sudeginimas.
Tai buvęs simboliškas žingsnis: kad žmogus pajustų savo menkumą prieš gamtos didybę ir laikinumą, būtina paaukoti ką nors brangaus. Pagoniška šventykla stovėjo ant nedidelio piliakalnio šalia Neries. Tiek ją, tiek minėtą piliakalnį Arvydas ir jo bičiuliai statė ištisas savaites. Kai visą Neries upės lanką nušvietė iki dangaus pakilusi ąžuolinės šventyklos liepsna, raganų džiaugsmui nebuvo ribų. Tikri šamanai ir raganos energijos moka pasisemti ir iš ugnies, ir ypač malonu, kai pleška ne šiaip sau laužas...
Šių metų vasario 12-ąją į slėnį susibėgusioms raganoms brangių aukų neprireikė - supleškino šiaudinę Morę, astrologiniams Naujiesiems metams nupjovė gražią žalią eglutę (kurią vėliau papuošė spalvotais kaspinais), o milžiniškas nuo priešpiečių kūrenamas laužas, be krūvos sausuolių, "surijo" ir kokį kubinį metrą brangaus ir nuo seno lietuvių garbinto ąžuolo. Visiškai sutemus senos, jaunos, gražios ir šiaip sau, patyrusios ir besimokančios raganos su šamanais prie laužo meditavo, susikaupę "siuntė" gerus palinkėjimus savo draugams, niūrius - "blogiems viršininkams" ir šiaip nedraugams, varė iš savęs įsisenėjusias ydas ir problemas. Fiestos kulminacija buvo raganų bėgiojimas per karštas laužo žarijas. V. Lobačiovienė tvirtino, kad "taip pradeginami svarbūs taškai paduose", siūlė visiems dalyviams po šios procedūros parą neplauti kojų, bet šio akto prasmės žurnalistams taip ir nepaaiškino.
- Pamėginkit patys, ir tada viską suprasit, - tokį atsakymą girdėjome iš visų per žarijas laksčiusių raganų.
Atrodo, nenudegė nė vienas, netgi naujokai. Bet didelė fiestos dalyvių ir žiūrovų dalis vėlų vakarą jau "degė" ir iš vidaus: mat daugelis prieš tai "kaitinosi" prie vaišėmis nukrautų stalų. Beje, visa tai vyko lauke, siaučiant žvarbiam vėjui, beveik po atviru dangumi - po Arvydo sumeistrautais mediniais stogais.
Netradiciniai
Viena "Akistatos" kalbinta Naujojoje Vilnioje dirbanti gydytoja psichiatrė (gal bijodama juodų kerų prašė neskelbti pavardės) pareiškė nedviprasmišką nuomonę:
- Jeigu žmogus mato vaizdinius, girdi balsus ir labai aiškiai regi ateitį, tai galite būti tikri, kad jis ne šamanas, o mūsų pacientas! Aš, žinoma, neneigiu: egzistuoja energetiniai laukai, auros ir kiti "neapčiuopiami" dalykai. Ir ne kiekvienas juos jaučiantis žmogus yra ligonis. Bet dauguma ekstrasensų yra arba apgavikai, arba pažeistos psichikos. Dažniausiai paslaptingus balsus girdi ir reginius mato šizofrenikai.
Visai kitaip apie magus ir raganas mano A. Jankausko gyvenimo draugė Rasa. Vilnietė, dėl atsiskyrėliško gyvenimo metusi didmiestį, darbą, verslą.
- Arvydas sako, kad ragana yra ne kas kita, o gamta. Tai beribis žmogaus sugebėjimas su ja susilieti, ją pažinti ir jausti. Jeigu jau aš, pragmatiškas ir mokantis skaičiuoti pinigus žmogus, palikau Vilnių (dabar didmiestyje ištveriu tik valandą antrą, kol tvarkau kokius būtinus reikalus) ir iš to panerio nebenoriu niekur važiuoti, tai kažkokia magija čia tikrai yra.
Rasa tvirtino, jog vieną jų pažįstamą šamaną, kuris "jokiu būdu nėra ligonis", o "tik labai jautrus energijoms žmogus", šiuo metu gydo psichiatrai.
- Žmogui duoda vaistų, kad jis negirdėtų ir nematytų savo reginių, - stebėjosi Rasa. - Bet juk aš jį pažįstu. Jis sveikut sveikutėlis! Paprasčiausiai netradicinis žmogus.
Raganomis ir šamanais (o paprasčiau - būrėjais, ekstrasensais, parapsichologais) gali tapti ne kiekvienas. Tačiau tarp jų yra pačių įvairiausių profesijų žmonių: gydytojų, mokytojų, menininkų, namų šeimininkių ir ūkininkų. Be kita ko, ir profesorių, ir mokslo veikėjų. Arvydas Jankauskas (beje, labai gerbiamas Kernavės apylinkėse žmogus) yra dizaineris, mokslus baigęs anuometiniame Leningrade.
Kitame numeryje: "Šių laikų raganų mokyklos".