Remigijus RAINYS
Jurbarkiškio Liutauro Sondos (39 m.) artimieji išvyko į Vokietiją parsivežti jo kūno. Tragiškai iš gyvenimo pasitraukusio tolimųjų reisų vairuotojo. L. Sondos palaikai buvo surasti Vindenšteino apylinkėse, prie Olandijos sienos, netoli tilto augančiuose krūmuose. Smurto žymių Vokietijos teisėsaugininkai nerado, tad, pirminiais duomenimis, vyriškis nuo tilto nušoko pats. Liutauro rūbuose rasti nepaliesti jo asmens dokumentai, mobilusis telefonas, mokėjimo kortelės, piniginė ir raktai, todėl nužudymo apiplėšimo tikslais versija atmesta.
Liutauras Sonda Raseiniuose įsikūrusioje Vaido Kuzmarskio transporto įmonėje buvo įsidarbinęs vos prieš savaitę. Iki tol Jurbarko savivaldybėje vairuotoju dirbęs vyriškis, nors ir vežiojo patį rajono merą, buvo nepatenkintas savo uždarbiu, todėl paprašė V. Kuzmarskio įmonėje dirbančio savo bendraamžio kraštiečio Sauliaus Žvankausko, kad šis jį rekomenduotų įmonės savininkui. Į pokalbį dėl darbo su žmona bei dukra atvykęs Liutauras V. Kuzmarskiui patiko. Vairuotojo kvalifikacija taip pat nekėlė abejonių, tad nors užsienyje dirbantys mūsų vežėjai išgyvena ne geriausius laikus, L. Sonda buvo priimtas į darbą.
Sutvarkius visus reikiamus dokumentus, Liutauras netrukus išvyko į pirmąjį reisą. Tiesa, pagrindiniu šio reiso vairuotoju buvo jau minėtas S. Žvankauskas, o L. Sonda vyko kaip vairuotojas stažuotojas, nes turėjo išmokti visų tolimųjų reisų vairuotojų darbo subtilybių.
V. Kuzmarskio transporto įmonė bendradarbiauja su Europos Sąjungos ekspedicine firma "LKW Walter", kuri parūpina krovinių bei koordinuoja vežėjų maršrutus įvairių valstybių keliais, tad mūsiškai, važinėdami iš vienos šalies į kitą, kelionėse užtrunka po kelias savaites ar net mėnesius, kol atsiranda krovinys į Lietuvą. Šį kartą vilkiką DAF su puspriekabe vairuojantys Saulius ir Liutauras pirmiausiai atsidūrė Didžiojoje Britanijoje, iš kur teko gabenti krovinį į Vokietiją.
Kaip ir daugelis tolimųjų reisų vairuotojų, vyrai kelionėje nakvodavo specialiose stovėjimo aikštelėse, vilkiko kabinoje įrengtose poilsio vietose. Buitinėmis sąlygomis naujokas lyg ir nesiskundė, tačiau kasdien darėsi vis niūresnis. Gal Liutaurą gąsdino užsienio kalbos nemokėjimas, nors tolimųjų reisų vairuotojai puikiausiai išsiverčia su keliasdešimt žodžių, kurių tereikia kurui užsipilti, maistui įsigyti, pateikti ar priimti krovinį. Tačiau, anot bendrakeleivio, L. Sonda pajuto, kad jam sunku įsilieti į pervežimų kasdienybės ritmą, ir jį apėmė depresija. Sakė, esą nebegali tęsti kelionės ir norėtų tuoj pat sugrįžti namo, tad S. Žvankauskas paskambino įmonės vadovui, klausdamas, kaip jam pasielgti. V. Kuzmarskis, išsiaiškinęs, kad vilkiko ekipažas yra netoli Frankfurto oro uosto, liepė nupirkti Liutaurui 1000 litų kainuojantį lėktuvo bilietą ir išskraidinti jį namo. Tačiau netrukus vairuotojai vėl paskambino ir pranešė, kad jų maršrutas klostosi taip, kad už savaitės, ko gero, teks važiuoti į Lietuvą, todėl Liutauras apsigalvojo ir namo grįš vilkiku.
Tą naktį DAF ekipažas nakvojo automobilių stovėjimo aikštelėje netoli Olandijos sienos ir tik ryte Saulius pastebėjo, kad jo porininkas dingo. Kelias valandas pralaukęs Liutauro, S. Žvankauskas apieškojo artimiausias apylinkes, tačiau L. Sondos nerado, todėl sunerimęs paskambino įmonės vadovui į Lietuvą. V. Kuzmarskis savo pavaldiniui liepė skubiai kreiptis į policiją. Tačiau Vokietijoje, kaip ir pas mus, pradingusių žmonių pareigūnai pradeda ieškoti tik po trijų parų, todėl vairuotoją iš Lietuvos vokiečių policininkai ramino tik žodžiais. Apie 16 valandą vietos teisėsaugininkai gavo pranešimą apie rastą veikiausiai nuo tilto nušokusį ir mirtinai susižalojusį vyriškį, kurio kišenėse aptikti dokumentai L. Sondos vardu.
Vokietijos pareigūnai įsitikinę, kad L. Sonda iš gyvenimo pasitraukė pats, o kitas galimas šio įvykio versijas atmeta. Galima tik spėlioti, ar Liutauras, supratęs, jog dirbti tolimųjų reisų vairuotoju jam per sunku, lemtingam šuoliui pasiryžo pajutęs kaltę prieš pragyvenimui lėšų stokojančią šeimą, ar tam turėjo dar kokių nors asmeninių priežasčių. Šiaip ar taip, vairuotojo žūties negalima traktuoti kaip nelaimingo atsitikimo darbe, todėl jokios išmokos jo šeimai nepriklauso. Žuvusiojo našlei jo darbdavys išskyrė 4000 litų pašalpą, nors to daryti įstatymai neįpareigojo. Dalį palaikų pargabenimo išlaidų padengs ir Jurbarko rajono savivaldybė, tad pinigų L. Sondos kūnui pargabenti į Lietuvą neturėtų pritrūkti.
Dar trijų numirusių Lietuvos piliečių kūnai į Lietuvą atkeliauja iš Pietų Afrikos. Nelaimė atsitiko su Panamos vėliava plaukiojančiame laive „Rio Cuco“. Iš jo Klaipėdą pasiekė žinios, kad laive neaiškiomis aplinkybėmis mirė trys jūrininkai iš Lietuvos. Laivas kol kas Indijos vandenyne, tad smulkmesnos nežinomos. Kalbama, kad vyrai numirė kažkuo apsinuodiję.