Vida VENCLOVIENĖ
Kokį automobilį pirkti - šiandien tik pinigų klausimas. Geriausia, aišku, pirkti naują automobilį. Jei nepakanka pinigų, o mašina reikalinga - teks eiti į turgų. O čia jau nesvarbu kokį automobilį rinksitės - svarbiausia nenusipirkti "katės maiše".
Geležiniai argumentai
Kėbulas, kaip žinia, pati brangiausia automobilio detalė. Pakabą galima pakeisti, variklį suremontuoti, o kėbulą - tik kosmetiškai apdailinti. O tai reiškia, kuo geriau automobilis išoriškai išsilaikęs, tuo mažiau problemų su juo turėsite.
Tačiau išorinis blizgesys gali būti labai apgaulingas. Ypač jei jis neseniai parvežtas iš užsienio, nors čia, Lietuvoje, pardavimui automobiliai paruošiami kone geriausiai. Tačiau po švytinčiu dažų ir lako sluoksniu gali slypėti daužta ar surūdijusi geležis.
Tiksliausiai automobilio būklę nustatyti gali tik specializuotų autoservisų specialistai. Tad tokiai apžiūrai iš anksto pasiruoškite vieną kitą šimtinę. Jei pardavėjas atsisako kur nors važiuoti, vadinasi, automobilis - avarinės būklės.
Atpažinti, kad automobilis buvo daužtas, kartais galima ir pačiam apžiūrėjus.
Atkreipkite dėmesį į stiklus. Jų išleidimo data turi būti vienoda.
Jei automobilio kaina labai jau patraukli, įdėmiai apžiūrėkite salono ir bagažinės grindis. Gali būti, jog jūsų išsirinkta mašina "sukonstruota" iš 2-3.
Jei grindys užlietos šviežia mastika, pamėginkite ją pakrapštyti, atlupti. Jeigu savininkas aiškiai nepatenkintas, vertėtų būti atsargiam - galbūt mastika užlieta tiesiog ant rūdžių.
Beje, pirmiausia rūdyti ir pūti pradeda automobilio slenksčiai, sparnų arkos ir durų pakraščiai. O jei jau pastuksenus į duris girdimas byrančių rūdžių šiugždesys - bėkite nuo tos mašinos kuo toliau.
Tai, kad automobilis buvo stipriai daužtas, išduoda skirtingo aukščio nelygumai ir plyšeliai kėbulo detalių sujungimo vietose, netolygiai prigulusios stiklų ir durų guminės tarpinės.
Beje, nedaužto automobilio visos durelės užsidaro su vienoda jėga ir vienu garsu.
Apžiūrėkite automobilio ratus. Padangos turėtų būti nusidėvėjusios tolygiai ir vienodai.
Pažvelkite vidun
Pirmiausiai po automobilio varikliu patieskite švarų laikraštį. Praėjus 15 minučių jis apie mašiną pasakys daug daugiau, nei jūs sužinosite apžiūrinėdami.
Atsisėskite už vairo, užveskite variklį, leiskite jam padirbti 1-2 minutes, išjunkite ir vėl užveskite. Jei variklis geras, aukštas tepalų slėgis laikosi iki 5 sekundžių ir raudona lemputė neužsidegs.
Kai variklis įšils, paprašykite draugo stipriai nuspausti akseleratoriaus pedalą. Jei iš išmetimo vamzdžio verčiasi balti ar melsvi dūmai, vadinasi, motoras "ryja tepalus", jei juodi - išderintas uždegimas.
Dabar porą kartų išminkite sankabą neįjungę pavaros. Jei girdimas ūžimas, gali tekti išleisti nemažą sumelę sankabos keitimui arba pavarų dėžės remontui.
Beje, būtinai patikrinkite visų pavarų perjungimą. Pavarų dėžės svirties eiga turi būti sklandi, be jokių pašalinių garsų. Pakabą patikrinti visai paprasta: stipriai spaudžiame kėbulą virš kiekvieno rato. Jei amortizatoriai tvarkingi, automobilis susiūbuos tik vieną kartą.
Pažiūrėkite ir po kapotu. Jei variklis švariai nuplautas, tikėtina, jog pardavėjas tokiu būdu stengėsi paslėpti tepalo nuotėkių pėdsakus. Jei kokia nors tarpinė ir tepaluota - nieko baisaus, bet tai - tiesiog geležinis argumentas numušti kainą.
Dabar pažiūrėkite į laikraštį po automobiliu - jei ant jo atsiradęs nors lašelis tepalo, varikliui reikia rimto remonto.
Derybų gudrybės
Keliaudami į turgų, drauge būtinai pasiimkite apie automobilius neblogai nusimanantį draugą ar giminaitį. Jei jis ir neišmano - ne bėda. Svarbiausia - pirkimo metu su jumis turi būti dar kas nors. Tai padės užblokuoti psichologinį pardavėjo spaudimą. Ypač gerai, jei jūsų palydovas moka derėtis - įprastai kaina iškart numušama 5-10 procentų.
Bet ir pardavėjai ne iš kelmo spirti. Jei apžiūrinėdamas automobilį nuolat caksėsite liežuviu iš susižavėjimo - būkite tikras, jog nenusiderėsite nė lito.
Perkant automobilį, dėmesį svarbu kreipti ne tik į prekę, bet ir į dokumentus. Pagal automobilio techninį pasą bei registracijos pažymėjimą galima atsekti, kiek ta mašina turėjo šeimininkų. Jei šeimininkai keitėsi pernelyg dažnai, tikėtina, jog automobilis - problematiškas. Jei dokumentai iš pirmo žvilgsnio atrodo tvarkingi, sutikrinkite juose nurodytų agregatų numerius su numeriais mašinoje. Atminkite: jei numeriai perkalti, tai gali paaiškėti tik įrašant automobilį į įskaitą, todėl specialistai pataria automobilį pirkti salone, kur garantuojamas juridiškas dokumentų tvarkingumas. Nors ten mašina kainuos brangiau.