Mantas LIDEIKIS
Skaudi eismo nelaimė Kauno rajone, netoli Rokų, kai avarijoje žuvo du žmonės, o dar trys buvo sužeisti ir vėl priminė opią problemą - nelegalų keleivių vežimo verslą. Avarijų, kai tragiškai žūsta žmonės, mūsų šalies keliuose nutinka beveik kiekvieną dieną - tačiau šiuo atveju problema yra ta, jog avariją patyrusiu lengvuoju automobiliu keliavo pervežimo paslaugą pirkę žmonės.
Iš Alytaus į Kauną keturis keleivius vežęs į eismo įvykį pakliuvusio automobilio vairuotojas nelegaliai atliko taksi paslaugą.
Anokia paslaptis - nelegalūs taksi paslaugų teikėjai dirba beveik kiekviename didesniame šalies mieste. Tą žino bet kuris dažniau keliaujantis tautietis. Kiekvienais metais nelegalieji "atima" nemažą dalį uždarbio iš legaliai teikiančiųjų keleivių pervežimo paslaugas.
Todėl su nelegalais kovojama visomis įmanomomis priemonėmis - jie skundžiami policijai, juos persekioja mokesčių inspekcija, iš autobusų stočių ir kitų keleivių susirinkimų vietų nelegalus vaiko samdomos tam darbui saugos tarnybos.
Tačiau kaip rodo patirtis ir kasdienybė, tas darbas dažniausiai būna mažai efektyvus, nors legalieji vežėjai ir tvirtina, jog keleivių nuo jų nuviliojama ir mažiau. Tačiau nelegalai kaip dirbo, taip ir dirba toliau. Jie turi savo vietas, kur laiko automobilius, o vaikščiodami šalia keleivių susibūrimo vietų garsiai ir nieko nesivaržydami kviečia žmones keliauti su jais.
Štai, Kauno autobusų stotyje nelegalių vežėjų kaip ir nėra - samdytos saugos tarnybos darbuotojai kadaise netgi pačioje stotyje drąsiai įsikūrusius nelegalius vežėjus išgrūdo lauk. Tačiau šie toli gražu nemetė savo verslo, o tiesiog perėjo į kitą gatvės pusę. Ten stovėjimo aikštelėje susistatę automobilius garsiai kviečia keleivius ir siūlo keliauti į Vilnių, Alytų, kitus šalies miestus.
Beje, vienas šio verslo atstovų kategoriškai nesutiko su tuo, jog jis - nelegalus vežėjas. Vyriškis tvirtino, jog turi įkūręs individualią įmonę, kuri būtent tokiomis paslaugomis ir verčiasi ir esą dirba visiškai legaliai. O keleiviai su juo sutinka važiuoti todėl, kad jis veža pigiau ir greičiau. Antras iš vadinamųjų nelegalų netgi tvirtino, jog jie taip pat priklauso Lietuvos tolimojo susisiekimo vežėjų asociacijai, todėl gali vežti keleivius kur panorėję. O jau keleivio valia rinktis, su kuo važiuoti.
Šiaip, jei važiuoti kuriai nors iš keleivių pervežimo kompanijų priklausančiu maršrutu kelionė, tarkime iš Kuano į Vilnių autobusu ar mikroautobusu kainuoja 17 litų, tuo tarpu vadinamieji nelegalūs vežėjai siūlo savo klientus vežti pora litų pigiau. Be to, atseit keleivis pavežamas arčiau tos vietos, kur jam reikia, greičiau pasiekia kelionės tikslą.
O pasiteiravus ar jo automobilyje keleiviai apdrausti, vairuotojas šypteli ir atsako, jog žinoma, jis gi apsidraudęs transporto priemonių civilinės atsakomybės draudimu ir keleiviai jo automobilyje taip yra apdrausti.
Beje, pasiteiravus, ar galima už kelionę, jei ji legali, gauti bilietą, nes sakykim jį reikia pateikti darbovietei, kad kompensuotų kelionę, vežėjas pamojo į autobusų stotį, jei tau reikia bilietų, važiuok iš ten. Jis esą bilietų neduoda.
O kadangi neduoda bilietų, vadinasi nepildo jokių pajamų deklaracijų, o tuo pačiu nemoka ir mokesčių valstybei. Tai reiškia, jog toks šio žmogaus darbas negali būti laikomas legaliu.
Tuo tarpu Kauno autobusų stotyje keleivių laukiančio UAB "Kautra" vairuotojo Rimo pasipiktinimui nėra ribų.
Pasak vyriškio, jis kiekvieną dieną mato, kaip tie nelegalieji vilioja keleivius. Anot vairuotojo žmonių godumui irgi nėra ribų. Rizikuojama dėl poros litų. Kiekviena legaliai dirbanti keleivių pervežimo kompanija savo klientus yra apdraudusi papildomai. Tačiau žmogui neužginsi - jis eina ten, kur jam patraukliau. O neleisti nelegaliesiems stovėti atokiau nuo stoties niekas neturi teisės. Tad problema pačioje stotyje lyg ir išspręsta, tačiau ji niekur nedingo.
Pasak to paties Rimo, nelegalieji anksčiau nebijodavo įsikurti ir pačioje stotyje. Ir tik pasamdžius apsaugą, jų čia nebėra.
Anot Kauno autobusų stoties administracijos atstovo Gvido Masiliausko, vadinami nelegalieji vežėjai, tegu jie ir sako priklausantys asociacijai ir turintys teisę vežti keleivius paprasčiausiai piratauja - tai yra vagia maršrutus. Mat numatytu maršrutu keleiviai vežami pagal tam tikrą grafiką ir tam tikru laiku. Tuo tarpu nelegalieji įsiterpia tarp maršrutų ir taip padaro nuostolių legaliems vežėjams. Kad vežtų keleivius tam tikru maršrutu, jo laikas turi būti greižati suderintas, vežėjas privalo turėti tą patvirtinančią licenciją. Jei to neturi, jis gali būti nubaustas pagal Administraciunių teisės pažeidimų kodeksą už vertimasi neteisėta komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla. Anot G. Masilausko, baudos nėra didelės, todėl neatbaido norinčių taiž užsidirbti.
Panaši situacija ir netoli Kauno esančioje Jonavoje. Anot Jonavos autobusų parko vadovo Algirdo Nasevičiaus su nelegalių vežėjų problema kariauja jau ne vieneri metai. Nesyk kreiptasi ir į policijos pareigūnus, tačiau apčiuopiamesni rezultatai pasiekti buvo tik tuomet, kai kreiptasi į saugos tarnybą, kuri nelegaliuosius paprasčiausiai išvaikė.
Betgi šie netrukus įsikūrė naujose vietose, kur jų negalima "pasiekti" teisiškai. Anot kalbintų specialistų situacija ne itin keisis tol, kol bus važiuojančių nelegalų automobiliais.