Genadijus SKRIPKA
Karinių oro pajėgų kapelionas Virginijus Veilentas šeštadienį Karmėlavos oro uoste vykusią tarptautinę aviacijos šventę "Kilkime" laimino stovėdamas ant skrendančio lėktuvo sparno. Kapelionas neseniai grįžo iš misijos Afganistane, kur rūpinosi mūsų karių sielovada. Jis pats yra lakūnas, turintis licencijas skraidyti šešių tipų lėktuvais.
Šventė "Kilkime" buvo skirta Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų įkūrimo 15-osioms metinėms paminėti. Šventėje dalyvavo per 30 įvairių modelių orlaivių iš įvairių šalių. Pirmą kartą šalies padangę drebino ne vien Lietuvos, bet ir užsienio, NATO valstybių viršgarsiniai naikintuvai "MiG-29", "Mirage F1", "Mirage 2000", saugantys Baltijos valstybių oro erdvę. Tarptautiniame oro uoste buvo demonstruojami orlaiviai iš Ispanijos, Prancūzijos, Vokietijos, Lenkijos, Estijos, Latvijos.
Įvairių šalių ginkluotosios oro pajėgos pagal seną tradiciją žymesnėmis progomis rengia aviacijos šventes, kurių metu demonstruojami ne tik lėktuvai, bet ir lakūnų sugebėjimai. Laikui bėgant, tokių pasirodymų programas imta įvairinti bombardavimo imitacija, aukštojo pilotažo bei parašiutininkų šuolių demonstravimu ir kita patrauklia aviacine saviraiška.
Žūsta dešimtys
Aviacijos šou nėra toks nepavojingas renginys. Ne vieno pasirodymo metu lėktuvai yra patyrę avarijas. Kartais jos baigiasi 1 - 2 žmonių mirtimis, o kartais žūsta dešimtys.
1952 metais rugsėjo 6 dieną Didžiojoje Britanijoje žuvo 65 žmonės. Tai atsitiko po to, kai Fairnboro aviacijos šou metu sprogo ir ant minios nukrito britų naikintuvas "DH-110". Žuvo ir du lakūnai. Įdomiausia tai, kad po trumpos pauzės šou organizatoriai tęsė programą.
1965 metų birželio 19 dieną tarptautinio Le Buržė (Prancūzija) aviasalono metu tūpdamas italų lėktuvas nepataikė į taką. Jis sudaužė apie 50 prie tako stovėjusių automobilių. Žuvo 9 žmonės, 12 buvo sunkiai sužeisti. Le Buržė įvyko katastrofų ir kitais metais: 1973-aisiais ore subyrėjo ir nukrito sovietinis viršgarsinis keleivinis lėktuvas "Tu-144". Žuvo 14 žmonių. 1999-ųjų birželį aviasalono parodomųjų skrydžių zonoje sudužo rusų naikintuvas "Su-30". Ši avarija apsiėjo be aukų.
1972 metų rugsėjį Kalifornijoje, Sakramento mieste, ant kavinės nukrito degantis naikintuvas, kuris po pakilimo, parodomojo skrydžio metu, buvo patekęs į suktuką. Žuvo 22 žmonės.
Lakūnai liko gyvi
Didžiausia katastrofa aviacijos šou istorijoje įvyko 2002 metų liepos 27 dieną prie Lvovo esančiame Sknilovo aerodrome. Jame 14-ojo aviacijos korpuso lakūnai minėjo savo dalinio 60-metį ir ta proga surengė šou su aukštojo pilotažo figūromis. Į karinį aerodromą suplaukė tūkstančiai žmonių. Ir vaikams, ir suaugusiems buvo leista iš arti pasižiūrėti karinę techniką. O tuo metu virš jų galvų lakūnai atlikinėjo įvairias figūras. Vienu momentu lėktuvas "Su-27" užkabino medžių viršūnes, benziną atvežusį sunkvežimį, du lėktuvus ir trenkėsi į žemę. Sudužusio lėktuvo detalės pasipylė į minią. Žuvo 83 žmonės, dar 200 buvo sužeisti. Lakūnai sugebėjo katapultuotis ir liko gyvi.
Naikintuvu į minią
Kita panaši tragedija įvyko amerikiečių karo aviacijos bazėje Ramšteine (Vokietijoje). 1988 metų rugpjūčio 28 dieną ten buvo Atvirų durų diena. Į aerodromą atėjo apie 30 tūkst. vokiečių, kuriems amerikiečių lakūnai demonstravo įvairius triukus. Šou jau artėjo prie pabaigos. Skutamuoju skrydžiu dešimt mašinų smigo į dangų. Pasiekę reikiamą aukštį, jie glaudžia grupe - sparnas prie sparno - nėrė žemyn. Iki žemės likus maždaug 300 metrų, susidūrė trys naikintuvai. Vienas jų rėžėsi tiesiai į žiūrovus, kiti du - kiek nuošaliau. Nuaidėjus sprogimui, aerodromą apėmė ugnis. Liepsnojo lengvieji automobiliai, medžiai, žmonės. Iš viso žuvo 70 žmonių, o 388 buvo sužeisti.
Taip pat Vokietijoje 1982 metų rugsėjo 11 dieną tarptautinės dirižablių dienos metu karinis sraigtasparnis nukrito ant greitkelio. Žuvo juo skridę 46 JAV, Prancūzijos, Anglijos ir Vokietijos parašiutininkai.
2001-aisiais per avarijos šventę "Žmogus paukštis", kuri buvo rengiama Panevėžio Įstros aerodrome, irgi žuvo parašiutininkas. Neišsiskleidė iš pusantro kilometro aukščio iššokusio 24 metų mažeikiškio Andriaus Bėkštos parašiutas. Vaikinas žuvo atsitrenkęs į žemę žaliuojančiame linų lauke. Tai buvo 520-asis šio parašiutininko šuolis.
Aviacijos sportą renkasi drąsūs žmonės, puikiai žinodami, kokia su tuo susijusi rizika ir kad kartais įvyksta nepataisomų nelaimių, tačiau kiekviena netektis skaudi.
Sportininkų žūtys
Aviakatastrofose yra žuvę ir nemažai žymių žmonių. Jau rašėme apie žymiausių Lietuvos pediatrų žūtį. Nukritus lėktuvams, žuvo poliarinis tyrinėtojas Amundsenas, rašytojas A. de Sent Egziuperi, Pakistano prezidentas Zija ul Hakas, Kinijos gynybos ministras Lin Biao, kosmonautas J.Gagarinas ir dar ne vienas. Ypač daug yra nukentėję sportininkai. Nigerijos, "Manchester United", "Torino", "Pachtakoro" futbolo komandos, Rusijos karinių oro pajėgų ledo ritulio, Ukrainos moterų krepšinio komandos žuvo sudužus lėktuvams.
1949 metais visus Italijos futbolo gerbėjus sukrėtė žinia, jog šios šalies futbolas neteko daugelio geriausių žaidėjų. Lėktuvas, kuriuo "Torino" komanda skrido namo iš Portugalijos, rėžėsi į kalvos šlaitą likus tik keliolikai kilometrų iki Turino. Žuvo visi 18 futbolininkų, komandos treneriai, žurnalistai ir keletas sportininkus lydėjusių funkcionierių. Iki tol ši komanda buvo 4 metus iš eilės laimėjusi Italijos čempionatą.
1958 metų vasario 6 dieną kildamas Miuncheno oro uosto taku, katastrofą patyrė lėktuvas "Ambasadorius", kuriuo skrido Anglijos futbolininkų komanda "Manchester United". Tuomet Mančesterio klubas buvo sukurtas iš jaunų gabių žaidėjų. Vadovaujami puikaus trenerio "Basbio mažyliai" šluostė nosis visiems geriausiems to meto klubams. Komanda kaip tik turėjo grįžti iš atsakomųjų Čempionų lygos rungtynių su Belgrado komanda. Pakilęs Belgrade lėktuvas prisipilti degalų nusileido Miunchene. Vos tik nusileidus oro uostą uždengė žemi debesys, pradėjo snigti. Snigo neilgai, bet kiti pilotai puolė tikrinti savo lainerių fiuzeliažų ir sparnų, nes ore snaigės ant sparnų virsta ledu ir labai pablogina keliamąsias savybes. Beveik visi pilotai paprašė oro uosto vadovybės jų lėktuvų sparnus apipurkšti etilenglikoliu, kuris leisdavo išvengti šios problemos. O štai "Ambasadoriaus" įgula norėjo greičiau pakilti ir išvairavo į pakilimo taką, kurį dengė 2 centimetrų storio sniego sluoksnis. "Ambasadorius" nespėjo įsibėgėti ir kai pilotas patraukė šturvalą į save, lėktuvas jau buvo įriedėjęs į visiškai nenuvalytą pakilimo tako dalį. Pilotai bandė pakelti lėktuvą į orą, tačiau sparnai jau buvo apledėję ir jis buvo per sunkus, kad skristų. "Ambasadorius" rėžėsi į fermą. 20 iš 44 lėktuve buvusių žmonių žuvo vietoje, keli mirė po kelių dienų. Vienas iš išgyvenusių Mančesterio futbolininkų buvo garsusis Bobis Čarltonas.
1961 metais žuvo 24 komandos "Green Cros" iš Čilės futbolininkai. Jų lėktuvas, kaip ir Turino komandos, rėžėsi į kalno šlaitą.
Dar po 8 metų savo sezoną lygiai taip pat baigė Bolivijos futbolo čempionato lyderiai - komanda "Strongest". Jų lėktuvui sudužus Anduose, žuvo visi 19 komandos narių ir dar 12 žmonių.
1979 metais rugpjūtį grįžtant iš eilinių čempionato rungtynių, "Tu-154", kuriuo skrido Taškento "Pachtakoro" komanda, 9 kilometrų aukštyje susidūrė su kitu lėktuvu. Taip nutiko dėl jauno, ką tik dispečerio darbą pradėjusio dirbti vaikinuko lemtingos klaidos. Ir vėl žuvo visa komanda, išskyrus trenerį, kuris asmeniniais reikalais užtruko Kijeve ir neskrido namo.
Pirmoji ir paskutinė "Konkordo" katastrofa
"Konkordas" 33 metus asocijavosi su milžinišku greičiu, komfortu ir saugumu. Jis skraidė 18 kilometrų aukštyje, jo kreiserinis greitis buvo 2 machai - tai yra 2 kartus greičiau už garsą. Šiam lėktuvui priklauso keletas įspūdingų keleivinių lėktuvų rekordų. Iš Europos į JAV jis nuskrido per 2 val. 52 minutes ir 59 sekundes, o apie Žemės rutulį - per 32 val. 49 minutes. Ir štai po 33 eksploatacijos metų įvyko pirmoji katastrofa, nutraukusi viršgarsinių keleivinių lėktuvų skrydžius.
2000 metų liepos 25 dieną kildamas iš tarptautinio Šarlio de Golio oro uosto, Paryžiuje sudužo bendrovės "Air France" "Konkordas". Žuvo 113 žmonių: visi 109 skridusieji lėktuvu ir 4 buvę ant žemės. Tą trumpą "Konkordo" skrydį matė nemažai liudininkų. Jų dėmesį atkreipė tai, kad vienas lėktuvo variklių užsiliepsnojo dar ant žemės. Žmonės žvelgė į kylantį viršgarsinį oro lainerį ir laukė sprogimo. "Konkordas" nėrė žemyn ir sprogo atsitrenkęs į viešbutį. Nelaimės vietoje keliasdešimties metrų spinduliu užsiliepsnojo medžiai, pajuodavo žemė. Beveik visi lėktuvo keleiviai buvo vokiečiai. Visi jie skrido į pačiu įspūdingiausiu jų gyvenime turėjusį tapti kruizą. Niujorke jie turėjo įsėsti į prabangiausią kruizinį lainerį ir plaukioti jūromis. Deja, poilsinė kelionė baigėsi tik prasidėjusi.
Prabėgo kiek laiko ir buvo nuspręsta "Konkordo" skrydžius išvis nutraukti. Kompanijos "British Airways" ir "Air France" nusprendė, kad skrydžiai yra per brangūs, o ir viršgarsinis laineris nėra visiškai saugus. Šiaip ar taip, kol kas dar nepastatytas keleivinis lėktuvas, galintis prilygti "Konkordui".
Taupumas saugumui nepadeda
"Konkordas" neišlaikė taupumo testo. Tačiau dabar taupumo testus tenka laikyti visiems lėktuvams ir tai atsiliepia skrydžių saugumui. Kai skrydžių kainos buvo tvirtos, avialinijų kompanijos buvo turtingesnės ir daugiau lėšų skyrė lėktuvų priežiūrai ir saugumui. Atsiradus pigių skrydžių bendrovėms, dėl bilietų kainų prasidėjo atkakli kova. Taupoma ne tik maistui, kurį vis rečiau duoda skrydžio metu, bet ir samdant žemesnės kvalifikacijos specialistus, rečiau tikrinant lėktuvus, trumpinant remonto ir bandymo laiką. Todėl šiurpinantis katastrofų sąrašas vis ilgėja, nors lėktuvai ir toliau išlieka viena saugiausių transporto priemonių.