• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Biznis ant keturių ratų privažiavo grėsmingą kliūtį

Sigitas STASAITIS

Mūsų turguose padėvėtų automobilių pardavėjai ištempę ausis gaudo kiekvieną gandą - pasklido kalbos, jog rusai pagaliau įveda muitus importuojamoms mašinoms. Optimistai moja ranka įtikėję, jog tai eilinė antis, aiškina, kad muitus eilinį kartą atidės arba viskas susigulės. Nuščiuvę pesimistai gi pranašauja, jog rudeniop Lietuvos ekonomika pajus rimtą smūgį - naują "Rusijos krizę".

REKLAMA
REKLAMA

"Kranklys" iš patikimų šaltinių viską sužinojo ir pirmas skelbia ištikimiesiems savo skaitytojams. Jei pažadate, kad neišduosite pavažinėtų automobilių perpardavinėtojams, šioje publikacijoje rasite, kiek ir kada Rusijoje pabrangs senos mašinėlės. Tiek optimistai, tiek pesimistai jau gali ruoštis didelėms permainoms, tik apie viską iš eilės.

REKLAMA

Niekam ne paslaptis, jog visa Lietuvos padėvėtų automobilių pardavėjų armija turgaus dieną laukia pirkėjo iš buvusiosios tėvynės. Išgirdę rusišką šneką prekeiviai atkunta ir pasitempia, nes žino, jog rusas ilgai nesiderės. Broliai lietuviai turguose ne vieną savo nesibaigiančiu verkšlenimu taip "užknisę", jog apie parduodamą mašiną užkištoje reklamoje jos privalumai neretai išdėstomi rusiškai. Taigi, visi mūsų šalies mašinų turgūs orientuoti į Rusiją - iš Vakarų atvežama daugiausiai tokių automobilių, kokie paklausiausi Maskvoje ar Piteryje.

REKLAMA
REKLAMA

Nusivylę rusiškais automobiliais rusai gretai įvertino Audi ar Toyotos privalumus ir padėvėtus importinius automobiliu ėmė taip smagiai pirkti, jog sunerimo nuo neparduodamos produkcijos dūstantys Žigulių, Moskvičių bei Volgų gamintojai. Pernai šių gamyklų vadovų delegacija įsiprašė pas patį V. Putiną. Prezidentas pritarė minčiai, jog būtų neūkiška leisti bankrutuoti savoms automobilių gamykloms. Netrukus Rusijos pramonės, mokslo ir technologijų ministras Ilja Klebanovas pavedė Užsienio prekybos bei muitų politikos komitetui paskaičiuoti, kokius ir kada reikia įvesti muitus, kad jie užtvenktų į Rusiją vis smarkiau plūstančią Vakarietiškų lengvųjų mašinų upę. Konkurencija Žiguliams dar būtų pusė bėdos - tai dar ir kone milijardo dolerių upė, už importuojamas mašinas tyliai plaukianti iš Rusijos į Europą! Ilgokai skaičiavę valdininkai prieš metus pranešė, jog muitai bus įvesti 2001-ųjų pavasarį. Na ir prasidėjo. Rusai ėmė šluote šluoti Lietuvos automobilių turgus, o mūsiškiai tik rankomis trynė ir pelną skaičiavo. Netrukus paskelbta, jog muitai atidedami iš pradžių iki rudens, po to - iki Naujųjų metų. Kaskart artėjant naujam terminui prekyba mašinomis smarkiai atgydavo. Spręskite patys - pernai į Rusiją įvežta 360 100 importinių lengvųjų automobilių, ir tai pustrečio karto daugiau nei 2000-aisiais. Beveik visos šios mašinos - pavažinėtos. Laukdami naujų muitų rusai tiek prisipirko senų automobilių, jog jų kaina Rusijoje gerokai pakilo, rinka prisipildė, šiemet kovą prekyba padėvėtais automobiliais Lietuvos turguose buvo beveik sustojusi.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Neilgam - Rusijos žiniasklaida vėl paskelbė apie naujus muitus, ir prasidėjo dar didesnė senų automobilių pirkimo karštinė. Ji dabar pačiame įkarštyje, kartais net pareikalauja komersantų kraujo. Šių eilučių autorius pats matė, kaip automobilių perpardavinėtojai lietuvis su rusu turguje varžėsi dėl senos mašinos. Lietuvis atėjo pirmas ir ilgokai derėjosi. Kai jis jau buvo dviem šimtais dolerių numušęs kainą, atsirado rusas. Tas tai veikė žaibiškai: vieną kartą apėjo autovežį, prabėgomis apžiūrėjo prekę ir, ištraukęs rankpinigius - 100 dolerių banknotą, jį nesiderėjęs plojo nušvitusiam pardavėjui į delną. Mūsiškis žiauriai susinervino - visos derybos ir pelnas šuniui ant uodegos, ir tik žybt rusui į akį! Kas iš tų emocijų - mašina vis viena atiteko apsukresniam rusui ir kitą dieną išburzgė į naują plačiąją tėvynę. Ne veltui rusai juokauja, jog pas juos už vieną muštą du nemuštus duoda.

REKLAMA

Panašu, jog šįkart muitai jau bus įvesti, nes jau paskelbta, kokie jie. Naujų automobilių muitus Rusijoje numatyta pakelti nuo dabartinių 25% iki 35%, tačiau šis projektas dar bus ilgokai derinamas su Pasauline prekybos organizacija. Velniai nematė tų naujų mašinų - trečdalis Lietuvos juk gyvena iš senų automobilių biznio.

REKLAMA

Numatyta, jog mažiausiai brangs įvežamos 3 - 7 metų senumo mašinos. Rusijos ekonomikos klerkai apsijuokė paskelbdami, jog tokioms muitų visai nesiruošia didinti, o tik "atstatyti biudžeto pajamas dėl Euro smuktelėjimo dolerio atžvilgiu". Euras smuktelėjo 10%, tačiau 3-7 metų automobilių muitus Rusijoje ruošiamasi branginti maždaug 17%. (Šis mokestis, priklausomai nuo variklio tūrio, kils nuo buvusių 0,85 - 1 Euro iki 1,4 - 1,6 Euro už kiekvieną variklio kubinį centimetrą). Pavyzdžiui, už automobilį, kurio muitas buvo 1700 Eurų dabar teks mokėti 2000 Eurų. Skirtumas nelabai didelis ir viską paskaičiavę rusai lengviau atsikvėpė. Dėl visų šių gandų 3-7 metų mašinų kainos Rusijoje labai išaugusios, todėl laukiama, kad įvedus muitus jos netgi truputį kris, pagyvindamos prekybą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Už tai tikra nelaimė laukia senesnių nei 7 metai automobilių. Jiems muitas kils nuo minėtų 0,85 - 1 Euro iki 2 - 3 Eurų už kubinį variklio centimetrą, tai yra didės 2,35 - 2,72 karto! Tokiu būdu už 8 metų automobilį su 2 litrų varikliu rusui teks pakloti 4000 JAV dolerių vien muito mokesčio! Akivaizdu, jog tiek net naujieji rusai nemokės, tad prekyba 7 metų ir senesnėmis mašinomis tikrai apmirs.

REKLAMA

- Vaikų gąsdinimas, - jau sakė ne vienas optimistas. - Eilinį kartą sudrumstę vandenį rusai muitus vėl atidės.

Gąsdinimas ar ne, laikas parodys, o Rusijos žiniasklaida jau paskelbė, jog naujųjų muitų potvarkį ministras I. Klebanovas įpareigotas pasirašyti gegužę, tuomet jis įsigaliotų birželį...

REKLAMA

Panašu, jog reikia ruoštis nedidelei suirutei mūsų šalies ekonomikoje. Žinovai sako, jog su senais automobiliais susieta apčiuopiama dalis mūsų šalies ekonomikos bei darbo jėgos: tūkstančiai žmonių dirba automobilius pirkdami Europoje ir juos parveždami, tūkstančiai triūsia remontuodami, milžiniška armija teikia kitokias paslaugas komersantams mašinų turguose, kurie šiandien ošia prie kiekvieno Lietuvos didmiesčio.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

- Manęs tai rusų muitai neišgąsdins, - korespondentas girdėjo sakant ne vieną komersantą optimistą. - Nenorės Ivanas senų mašinų, iš Europos jam vešiu iki 7 metų.

Gerai, kad yra optimistų, sako, jog ant jų laikosi pasaulis. Bėda ta, jog iki šiol visų į Rusiją keliaujančių važinėtų automobilių gal tik ketvirtadalis naujesni nei 7 metai. Žodžiu, pardavėjų laukia žiauri konkurencija, kuri ne vienai smulkesnei "žuvelei" atsisuks bankrotu. Pasak specialistų, nereikia tikėtis, jog dėl išaugusių Rusijos muitų senos mašinos Europoje labai atpigs. Pagal statistiką, į Rusiją kasmet nuvažiuoja apie trečdalis milijono pavažinėtų automobilių, tuo tarpu tokių iš viso Europoje parduodami keli milijonai. Vis daugiau važinėtų mašinų perka Rytų Europos, Artimųjų Rytų, Afrikos šalių komersantai. Pastarieji juos prikrauna senų skalbimo mašinų, šaldytuvų ar televizorių, užvirina dureles, kad pakeliui vertybių neišvogtų, ir šimtais krauna į laivus. Ypač negriukai mėgsta senus baltus sedanus. Vienas nigerietis "Krankliui" išdavė ir šią paslaptį. Pasirodo, Luandoje ar Ibadane nusipirkęs mašiną taksistas negriukas nuima bagažinės dangtį, kad joje galėtų prisukti dar vieną sėdynę - štai jums puiki ekonomija pervežant keleivius.

REKLAMA

Ar nauji Rusijos muitai paveiks mūsų ekonomiką, ar neteks mūsų žmonėms perimti negriukų patirtį, kaip išgyventi žiauraus kapitalizmo laikais - parodys artimiausias laikas. Na o kol kas Lietuvos turguje už 9 - 10 metų Volkswagen Passat prašoma iki 3000 JAV dolerių. Ir mūsų komersantų džiaugsmui rusai beveik nesiderėdami moka. Moka ir prašo daugiau senų mašinų.

Autoriaus nuotr.

Šiandien toks vaizdas bet kuriame Lietuvos automobilių turguje nieko nestebina - turgaus dieną jau per pietus aikštės lieka pustuštės.

(muitai. jpg)

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų