Jovita OŽENECKIENĖ
Kalvarijos - Budzisko pasienio kontrolės punkte (PKP) šią savaitę pasieniečiams įvedus griežtos atskaitomybės talonų sistemą eilėse išvažiuoti į Lenkiją laukiantiems krovininių automobilių vairuotojams, pastarųjų reakcija yra nevienoda.
Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) tikisi vairuotojų ir vežėjų įmonių vadovų supratingumo dėl šios naujos priemonės taikymo pačių vykstančių krovininių automobilių vairuotojų labui.
Kaip ELTA jau informavo, praėjusį pirmadienį krovininių automobilių vairuotojai du kartus buvo užblokavę į Kalvarijos PKP vedantį kelią, taip reiškė nepasitenkinimą, kad reikia ilgai laukti eilėje išvykti į Lenkiją.
Pastaruoju metu dažnai pasitaikydavo atvejų, kai krovininių automobilių vairuotojai, išlaukę visą eilę išvykti iš Lietuvos ir jau priartėję prie Kalvarijos PKP prieigų, be eilės prieš savo automobilius užleisdavo eilėje nelaukusius ką tik atvažiavusius kitus kolegų automobilius. Eilės gale stovintiems vairuotojams susidarydavo įspūdis, kad pro juos pravažiuojantys automobiliai, pareigūnų padedami, kerta valstybės sieną be eilės. Todėl nuo pirmadienio VSAT vadas Algimantas Songaila nurodė Kalvarijos PKP įvesti vadinamąją griežtos apskaitos talonų sistemą. Be to, A. Songaila, vyriausiasis sienos su Lenkija įgaliotinis, dėl susidarančių eilių ir krizinių situacijų Kalvarijos - Budzisko PKP kreipėsi į Lenkijos sienos apsaugos vyriausiąjį komendantą brigados generolą Jozefą Klimovičių, vyriausiąjį sienos su Lietuva įgaliotinį. A. Songaila paprašė J. Klimovičiaus kreiptis į atitinkamas Lenkijos institucijas, kad būtų užtikrintas sklandus ir ritmingas šio punkto darbas, bei pasiūlė, pasikartojus panašiems kelių blokavimams, laikinai praleisti tuščius krovininius automobilius per Lazdijų - Aradnykų PKP. Šiuo metu čia sieną kirsti gali tik lengvieji automobiliai ir autobusai - Lenkijos pusė draudimą per šį punktą vykti krovininiams automobiliams motyvuoja gamtosauginiais reikalavimais.
Po pirmadienio kelių blokavimo Lietuvos ir Lenkijos tarnyboms pasikeitus informacija, kaimyninės šalies pareigūnai pripažino buvus jų darbe tam tikrų trūkumų organizuojant į Lenkiją vykstančių automobilių patikrinimą ir praleidimą, dėl to ir kilęs vairuotojų nepasitenkinimas.
Nors VSAT neatsako už tvarką eilėje, besidriekiančią už Kalvarijos PKP teritorijos, dabar pasieniečiai, periodiškai pravažiuodami visa eile iki jos galo, kiekvienam laukiančiam vairuotojui išduoda taloną, kuriame nurodytas jo eilės numeris ir jo automobilio numeris. Taip VSAT siekia išvengti nepagrįstų kaltinimų dėl kai kurių krovininių automobilių praleidimo be eilės, taip pat tuo stengiamasi išvengti laukiančių vairuotojų nepasitenkinimo dėl per lėtai judančios eilės.
Kalvarijos PKP viršininko Tomo Aleknos teigimu, didesnioji dalis vairuotojų pritaria griežtos atskaitomybės talonų sistemai. Ypač tuo suinteresuoti pavieniui į Lenkiją vykstantys vairuotojai, taip pat vežėjai iš Latvijos ir Estijos. Tačiau kai kurių didesnių įmonių vairuotojai, anksčiau užlįsdavę be eilės, taip pat kai kurie tuščiais vilkikais vykstantys automobilių prekiautojai pasieniečiams reiškia nepasitenkinimą talonų sistema ir pageidauja grąžinti senąją tvarką.
Įvedus talonų sistemą pirmomis dienomis, kaip ir tikėtasi, buvo atvejų, kai į punkto teritoriją bandydavo įvažiuoti visą eilę aplenkę talonų neturintys vairuotojai. Juos pasieniečiai iškart nukreipdavo į eilės pabaigą. Pasak VSAT atstovo spaudai Giedriaus Mišučio, dabar apie tai informuoti daugelis vairuotojų, jie pamažu apsipranta su naująja tvarka ir tokių atvejų mažėja.
Į pagalbą Kalvarijos punkto pasieniečiams pagal specialų grafiką, atsižvelgiant į situaciją ir srautų intensyvumą, pasitelkiamas ir VSAT Lazdijų rinktinės Specialiosios paskirties būrys, periodiškai patruliuojantis punkto prieigose ir šalia eilės. Čia tvarką palaiko ir Kalvarijos policijos komisariato pareigūnai.
VSAT atlikta automobilių pralaidumo per Kalvarijos PKP analizė parodė, kad jis akivaizdžiai sumažėja apie 8 valandą ryto ir 20 valandą vakaro. Tikėtina, kad taip atsitinka dėl pamainų keitimosi kaimyninės šalies tarnybose, nes Lietuvos pusėje visą parą automobilių tikrinimo procedūras stengiamasi atlikti tolydžiai be pertraukų.
Šiomis dienomis per parą per Kalvarijos punktą į vieną pusę (į Lenkiją) išvyksta maždaug 800-1000 patikrintų krovininių automobilių. Beje, pagal projektą šis punktas apskaičiuotas ir įrengtas per parą praleisti apie 400 krovininių automobilių į vieną pusę.