• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

„Su darbuotojais elkis taip, kaip norėtum, kad būtų elgiamasi su tavimi. Nedidelės kompanijos privalumas – galimybė bendrauti  šiltai ir betarpiškai, o svarbiausia – reikia stengtis įžvelgti galimybes ten, kur jų nemato kiti, ten, kur iš pirmo žvilgsnio jų net pats nematai“.

REKLAMA
REKLAMA

Tokiais principais darbe ir gyvenime vadovaujasi UAB „Biok laboratorija“ direktorius, prieš kelerius metus išrinktas geriausiu Lietuvos „bosu“, Linas Čereška.

REKLAMA

„Galimybių yra beveik visada, tik reikia jomis pasinaudoti. Tie, kurie tai sugeba, gali minimaliais kaštais ir sąnaudomis pasiekti gerų rezultatų“, – paprašytas plačiau paaiškinti, kaip veikia jo principai, pasakoja 37 metų rinkodaros ir tarptautinės prekybos magistro išsilavinimą turintis L. Čereška. – Dar vienas mūsų  privalumas tiek Lietuvoje, tiek tarptautinėje rinkoje – nedidelė kompanija gali lanksčiai, žaibiškai, neformalizuodama proceso, priimti sprendimus“.

REKLAMA
REKLAMA

Bet ne tik tai lėmė, kad tuomet, kai daugelis įmonių, patekusios po ekonominės krizės kūjais, mažino ar net stabdė gamybą, atleidinėjo darbuotojus ir karpė atlyginimus, lietuviškos kosmetikos gamintojai pamažu, bet užtikrintai kopė aukštyn.

Jau praėjusių metų pirmąjį pusmetį, kai daugelis mūsų šalies bendrovių guodėsi, kad sunkmetis traukiasi itin nenoriai, ši įmonė galėjo džiaugtis, jog apyvarta, palyginti su tuo pačiu 2009 m. laikotarpiu, ūgtelėjo 6,5 proc. ir siekė 6,7 mln. Lt. Iš viso per 2010 m. įmonės produktų pardavimas išaugo 13 proc., ir viršijo 14,6 mln. Lt. Šiemet pirmąjį pusmetį  įmonės apyvarta, palyginti su pirmuoju 2010-ųjų pusmečiu, išaugo 19 proc. ir siekė beveik 8 mln. Lt.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Per sunkmetį „Biok laboratorija“ pelnė apdovanojimus  „Lietuvos metų gaminio“ ir „Pagaminta Lietuvoje“ konkursuose, o vienas čia gaminamų šampūnų pripažintas populiariausia 2010 m. preke. Kitiems veržiantis diržus, 2009 m. lietuviškos kosmetikos gamintoja pelnė sėkmingai dirbančios įmonės vardą, o  pernai tapo „Gazelė 2010“ laureate, kaip aktyviausiai Europos Sąjungos Struktūrinių fondų lėšomis savo verslo augimą skatinusi įmonė.

Tačiau pokalbis su nuo 2005 m. bendrovei vadovaujančiu L. Čereška ne apie tai.  Su juo kalbamės apie sprendimus, padėjusius sėkmingai dirbti sunkmečiu, ir apie tai, kaip jaučiasi tokioje, rodos, „moteriškoje“ įmonėje.

REKLAMA

Verslas ir aš: esu perviliotas samdomas darbuotojas

L. Čereška: „Pirmoji mano darbo patirtis – vienoje telekomunikacijų kompanijoje. Dirbau ten 8 metus: pradėjau paprastu prekybos agentu, o baigiau privačių klientų skyriaus vadovo pareigose. Vėliau dirbau greitųjų siuntų tarnyboje pardavimų ir klientų aptarnavimo skyriaus vadovu. Ši darbovietė  trečia. Susirado mane patys, pakalbino, paviliojo. Taip ir atsiradau visiškai naujoje man srityje – kuriančioje ir gaminančioje įmonėje“.

Balsas.lt“: Tai jūs esate iš vadinamųjų „sumedžiotų galvų“?

L. Čereška: „Galima sakyti taip. Esu perviliotas samdomas darbuotojas“.

­„Balsas.lt“: Kremai – moteriška sritis. Nebuvo abejonių, vidinių stabdžių – ar priimti pastarąjį iššūkį?

REKLAMA

L. Čereška: „Aš lyginu tai su kulinarija.Geriausi kulinarai ir virėjai, sako, vyrai. Naujų produktų laboratorijos vadovas dr. Rimantas Petniūnas 20 metų dirbo mūsų įmonėje –  būtent vyras kūrė formules produktams, kurių didžioji dalis skirti gražinti moteris. Tenka pasigilinti, ką moterys naudoja,  ką po ko naudoja, bet tai tikrai ne bėda. Kaip tik labai įdomūs nauji iššūkiai ir nauja patirtis“.

Balsas.lt“: Ar dažnai Jums pataria Jūsų  žmona Monika?

L. Čereška: „Kai bandome naujus produktus, pirmiausia juos išbando „Biok laboratorija“ darbuotojai ir mūsų šeimų nariai. Tik vėliau bando partneriai, rinkos savanoriai, o dar vėliau atliekami nepriklausomi dermatologiniai tyrimai. Aš, kaip ir kiti savanoriai, parnešu bandinius, pildome anketas. Būna, kad reikia pusę kūno nusiprausti viena priemone, pusę kita. Arba pusę veido nuvalyti viena priemone, pusę – kita. Bet tikrai ne mano ar mano žmonos balsas lemia. Vertinimai anonimiški.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jeigu būna bent keli atsiliepimai neigiami arba produktas vertinamas vidutiniškai, mes jo į rinką neišleidžiame. Mes esame maži, bet ambicingi: norime pristatyti tik gerus produktus, kuriuos vartotojai aukštai vertintų, o ne beveidžius „rinkos vidutiniokus“. Naujo gaminio kūrimo procesas sudėtingas, brangus ir ilgas – nuo idėjos iki rinkos, iki galutinio produkto pasirodymo praeina dveji treji metai“.

„Biok laboratorija“ direktorius Linas Čereška (nuotr. Gamintojo)„Biok laboratorija“ direktorius Linas Čereška (įmonės archyvo nuotr.)

Balsas.lt“: Kokia buvo Jūsų – verslininko ir vadybininko – pirmoji sėkmė?

L. Čereška: „Reikėtų vaikystę prisiminti. Nors pats ir nesuvokiau, kad tai yra savotiška verslo sėkmė – pavyzdžiui, lipdukų manai tarp vaikų. O kai čia atėjau, pamačiau, kad daugelį sprendimų žmonės jau buvo išbandę, bet išanalizavome, kokios buvo nesėkmių priežastys, ir paaiškėjo, kad tai buvo daroma ne tokiomis aplinkybėmis arba ne tomis  priemonėmis. Pabandėme kai kuriuos sprendimus pakartoti, bet šiek tiek kitaip. Tai turbūt  ir buvo didžiausia mano sėkmė, kad pavyko „perlaužti“ žmonių mentalitetą ir mąstymą“.

REKLAMA

Balsas.lt“: O kas padeda sunkiomis akimirkomis?

L. Čereška: „Laikausi nerašytos savo taisyklės – jeigu yra abejonių, reikia su jomis pernakvoti. Net kai reikia naują darbuotoją iš dviejų lygiaverčių kandidatų išsirinkti. Ryte šviežia galva iššūkį įvertini ir randi sprendimą. Jeigu jauti, kad yra negerai, reikia trumpam stabtelėti, ir sprendimas ateina savaime“.

Iššūkis – krizė: kaip atėjo, taip ir praeis

L. Čereška: „Krizė buvo neeilinis iššūkis. Su ja „pernakvoti“ neužtenka. Tada buri visą įmonės kolektyvą, įmonės branduolį, bandai sutelkti visus bendram tikslui. Mes dar 2008 m. rugpjūtį susirinkome – tas branduolys – pas mane ir diskutavome, kas vyksta. Susidėliojome veiksmų planą, sutarėme, ką darysime...

REKLAMA

Sau pasakėme: „Krizė atėjo ir praeis. Sunkmetis ne sunkmetis, bet mes sutarėme, kad naujų produktų kūrimo nestabdome, investicijų į naujus produktus nemažiname, specialistus stengiamės išlaikyti“.

Balsas.lt“: Vadinasi, skausmingų sprendimų neteko imtis. Ir net radote savo „receptą“, kaip išlikti konkurencingam ir sėkmingai  plėtoti verslą?

L. Čereška: „Atlyginimų mes nemažinome. Mes tik vieną mėnesį, atrodo, 2009 m. vasarą, buvome sutrumpinę darbo savaitę iki 4 dienų. Ir pamatėme, kad to nereikia: mes galime parduoti produkciją, galime augti net sunkmečiu. Bet tas mėnuo žmones savotiškai mobilizavo – grįžome prie įprasto ritmo su naujomis idėjomis ir jėgomis. Tiesa, kai kas paliko įmonę ir emigravo dėl šeimyninių aplinkybių, bet priverstinio atleidimo nebuvo nė vieno. Mes net kelis naujus etatus sukūrėme.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Mūsų „receptas“ – naujų produktų kūrimas. Buvo sudarytas investicijų planas, kurį dabar realizuojame – naują įrangą perkame ir naujus produktus gaminame. Bet į pirmą vietą kelčiau kolektyvą – jo išlaikymas, uždegimas, mobilizavimas. Vienas lauke ne karys, bet jeigu vadovas turi puikią komandą, visas kolektyvas gali pasiekti gerų rezultatų“.

„Biok laboratorija“ (nuotr. Gamintojo)„Biok laboratorija“ ir sunkmečiu nestabdė gamybos  (įmonės archyvo nuotr.)

Balsas.lt“: Galbūt krizės laikmetis buvo ir pagrindų didesnei sėkmei ateityje kūrimo  laikas?

REKLAMA

L. Čereška: „Mes nutarėme, kad jeigu pradėsime ką nors naujo kurti tik tada, kai pasibaigs krizė, nauji gaminiai dar negreit pasirodys rinkoje. Kadangi nesustojome, jau pastaruoju metu atnaujinome „Rasos“ liniją, pristatėme „Amberis“ liniją su gintaro dalelėmis. Šiomis dienomis pradedame gaminti visai naujus produktus – pirmą lietuvišką ekologišką dantų pastą. Taigi, pradedame raškyti vaisius tų sprendimų, kurie buvo padaryti prieš krizę“.

Balsas.lt“: Parduoti daugiau gaminių Lietuvoje per sunkmetį padėjo konkurencinga kaina? Užuot pirkę brangius užsieninius kremus, pirkome pigesnius lietuviškus?

REKLAMA

L. Čereška: „Kainos ir kokybės santykis pas mus visada buvo pakankamai palankus vartotojams. Bet žmonės ėmė labiau domėtis, lyginti produktus ir pamatė, kad yra gerų lietuviškų produktų už  priimtinesnę kainą. Be to, mes galime kurti produktus specialiai lietuvių rinkai, pavyzdžiui, su šaltalankių, ajerų, linų ekstraktu, parinkti mielus akiai dizaino elementus, patogią pakuotę. Vakarų Europos gamintojai Lietuvai niekada nekūrė receptūrų ir artimiausiu metu, turbūt, nekurs. Daug lemia ir tai, kad produktai patiekiami į rinką švieži, galime naudoti mažiau konservantų. Natūralūs, ekologiški gaminiai priimtini šiuolaikiniam pirkėjui“.

REKLAMA
REKLAMA

Balsas.lt“: Galima teigti, kad sunkmetis Jums išėjo į naudą?

L. Čereška: „Reikia, kad tave matytų ir pasiektų vartotojas. Nepakankama būti vien prekybos tinkluose ar specializuotose kosmetikos parduotuvėse. Todėl mes pradėjome plėtoti el. prekybą, kad mūsų gaminių galėtų įsigyti ir mažų miestelių gyventojai, mamos, judėjimo problemų turintys neįgalieji. Kitas naujas platinimo kanalas – turizmo informacijos centrai. „Amberis“ su gintaro ekstaktu ir gintaro dalelėmis – tai reprezetaciniams tikslams bei atvykstantiems turistams skirtas gaminys, todėl jį pasiūlėme ir didiesiems viešbučiaims, parduotuvėms oro uostuose. Galimybių visuomet yra, tik reikia jų ieškoti ir jomis naudotis“.

Trikampyje „krizė – verslas – valdžia: jie sau, o mes sau

Balsas.lt“: Kokios įtakos įmonės veiklai turėjo Seimo ir Vyriausybės sprendimai krizei įveikti? Trukdė ar padėjo?

L. Čereška: „Jie sau, o mes sau. Laikausi nuostatos, kad kokia bebūtų vyriausybė ir jos sprendimai, visada galima dirbti ir rasti galimybių, kaip pasinaudoti tų vyriausybių ar kitų institucijų sprendimais. Tiek prieš krizę, tiek dabar naudojomės ES struktūrinių fondų parama, kuri suteikia galimybes didinti bendrovės konkurencingumą ne tik Lietuvos, bet ir tarptautinėje rinkoje. Tai ir eksporto plėtra, ir naujos įrangos įsigijimas, ir darbuotojų kvalifikacijos kėlimas.

REKLAMA

Su kolektyvu taip ir sutarėm: jeigu mes krizės laikotarpiu negalime savęs palepinti premijomis, mokykimės, kelkime kvalifikaciją. Gavo darbo mokymo institucijos, o mes įgijome naujų žinių. Gavome mokymams skirtų paramos pinigų, todėl sunkmečiu kursų turėjome nemažai“.

Balsas.lt“: Ar sunkmetis pakeitė Jūsų ir Jūsų šeimos gvenimą?

L. Čereška: „Radikaliai tubūt ne, bet mobilizavo „iki paskutinio plauko“. Teko žymiai daugiau dirbti. Ir dabar tas tempas dar nėra sumažėjęs. Bet vieną pomėgį teko atidėti į šalį. Domiuosi senoviniais automobiliais, tai reikalauja didelio atidumo, kruopštumo, laiko. Kaip tik jo ir nebeliko. Didžiausia auka, kurios pareikalavo sunkmetis – laikas.

Dabar šeimos biudžetą atidžiau stebime, atsisakėme kai kurių pirkinių, ieškome, kur palankesnėmis sąlygomis ką įsigyti. Bet taip visi daro. Kai skaičiuoji namuose, tai skaičiuoji ir įmonėje. Ir atvirkščiai“.

Balsas.lt“: Pastaruoju metu vis garsiau kalbama apie galimą naują krizės bangą. Ar jai ruošiatės?

L. Čereška: „Visada reikia turėti kelis sprendimų variantus, kaip elgtis vienoje ar kitoje situacijoje. Bet sudėtingiausia būtų, jeigu ta krizė kiltų Vakarų Eurpoje, ir atgal į Lietuvą plūsteltų mūsų emigravusieji žmonės. Kaip tuomet reikėtų tvarkytis? Tai būtų nemažas iššūkis makroekonominiu mastu“.

REKLAMA

Norite sėkmingai konkuruoti? Atsikratykite kompleksų!

Balsas.lt“: Jums veriasi ir užsienio rinkos. Tai irgi sunkmečio sprendimų rezultatas?

L. Čereška: „Būtent per sunkmetį pasiruošėme dirbti su užsienio rinkomis. Buvome pateikę paraišką ES struktūriniams fondams pagal programą „Naujos galimybės Lt“. Galėjome priimti naują žmogų ir kurį laiką gavome subsidiją jo atlyginimui. Bet ruoštis tam pradėjome dar prieš krizę.

Nepakanka parengti gražius bukletus ar svetainę keliolika kalbų. Dizainu, reklaminiais skelbimais galima daryti įtaką pirmam pirkimui, o mūsų tikslas – kad pirkėjas sugrįžtų antrą, trečią kartą ir dar vėliau. Bet eksportas pas mus tebėra embriono stadijoje. Dirbame su Gruzija, Baltarusija, Danija, Švedija, dabar turime didelį italų užsakymą. Kai kurias receptūras teko net modifikuoti. Tokia pagrindinė taisyklė – kuo labiau į šiaurę, tuo daugiau reikia maitinamųjų savybių, kuo toliau į pietus – drėkinamųjų. O italų būtina sąlyga – sudėtyje būtinai turi būti alyvuogių aliejaus“.

Balsas.lt“: Kokios priežastys trukdo  Lietuvos įmonėms sėkmingai konkuruoti Lietuvos ir užsienio rinkose?

L. Čereška: „Manau, kad viena pagrindinių – mąstymas ir mentalitetas. Tiksliau, netikėjimas savo jėgomis ir galimybėmis. Niekuo tie vakariečiai nėra pranašesni, tik moka į „popieriuką suvynioti“ ir gražiai pateikti. Esame protingi, ambicingi, galime nuversti kalnus. Yra lietuvių, kurie labai gerai užsirekomendavo verslo pasaulyje, sukūrė puikias kompanijas, puikius produktus. Reikia tik tikėti, kad galime tai padaryti, ir viskas bus gerai. Kompleksus reikia nusimesti“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų