1918 m. žiemą kilusi gripo pandemija nusinešė apie 50 milijonų žmonių gyvybių. Iš tų metų lapkritį Aliaskoje mirusios moters sušalusių palaikų plaučių paėmę mėginius mokslininkai atkūrė pavojingąjį virusą, kuris nuo šių metų rugpjūčio saugomas Ligų kontrolės ir prevencijos centre Atlantoje, Džordžijos valstijoje.

Apie viruso atkūrimą rašo žurnalas „Science“, o tuo pačiu metu pasirodžiusiame „Nature“ numeryje Jeffreyis Tautenbergeris ir jo kolegos iš Merilendo ginkluotųjų pajėgų instituto apibendrina savo dešimtmetį trukusio darbo rezultatus ir skelbia 1918 m. gripo viruso genetinį kodą.

Terrenceas Tumpeyus ir jo kolegos sujungė viruso gabalėlius ir perkėlė juos į bakterijas. Jas įdėjus į augančias ląsteles, pavyko gauti natūralius gripo virusus. 1918 m. virusas labai skiriasi nuo 1957-ųjų ir 1968-ųjų gripo pandemijų sukėlėjų. Minėtų vėlesnių metų gripo virusai tapo labai pavojingi todėl, kad prisijungė du ar tris genus iš paukščių gripo viruso genetinio kodo. Atrodo, kad 1918 m. vadinamojo ispaniškojo gripo virusas yra toks pat kaip paukščių. Kitaip tariant, žmogus užsikrėtė paukščių gripo virusu, o šis prisitaikė prie žmogaus organizmo.

Mokslininkai mėgino sukurti įvairias ispaniškojo gripo viruso atmainas, atskirus genus keisdami atitinkamais jų variantais iš įprasto gripo viruso genų rinkinio. Tokiu būdu jie nustatė, kokie genai lėmė tokią pavojingą ligos sukėlėjo atmainą ir laboratorijose išmėgino viruso poveikį pelėms, viščiukų embrionams ir žmogaus plaučių ląstelėms. Genetiniai virusų tyrimai padeda suprasti, kaip ir kodėl atsiranda ligos sukėlėjų atmainos, ir pamėginti sukurti efektyvesnes vakcinas, o gal ir antivirusinius vaistus.

Merilendo ginkluotųjų pajėgų instituto tyrėjai iškėlė hipotezę, kad įmanoma prognozuoti paukščių gripo viruso kitimą. Atrodo, kad tik gana menkų ligos sukėlėjo genų pokyčių pakako, kad ispaniškojo gripo virusas sukeltų tokius pavojingus pokyčius žmogaus plaučiuose. Nustatyta, kad panašiai genetiškai kisti gali įvairūs paukščių gripo virusai, pavyzdžiui, H7N7 ir H5N1. Ligos sukėlėjo genetinės mutacijos padeda jam geriau prisitaikyti prie žmogaus organizmo. Jeigu įmanoma užregistruoti viruso genų kitimo seką, tai galima ir prognozuoti jo pavojų žmonėms. Nustatyta, kad dabar nerimą kelianti paukščių gripo virusas H5N1 turi pavojingų pokyčių, bet ne tiek, kad neabejodami galėtume teigti, jog žmonijai gresia panaši pandemija kaip 1918 metais.

Pagal užsienio spaudą parengė Gintaras Aleknonis