• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
2008  m. kovo 4 d.

Lietuvos tėvų forumas šalies pedagogų streikų krizės akivaizdoje kviečia Lietuvos Respublikos moksleivių tėvus, šalies švietimo bendruomenės socialinius partnerius, visus šalies piliečius pasidalinti atsakomybe ir talka.

REKLAMA
REKLAMA

Akistata su pedagogų streikais - esminis liudijimas, kad įsisenėjusios ir nesprendžiamos problemos perauga į krizes. Šalies gerovei kylant, švietimo būklė vis dar nedovanotinai prasta. Prieš porą metų kilo valstybinių brandos egzaminų krizė. Praėjusiais metais toliau augo susirūpinimas mūsų mokyklų saugumu. Stringa švietimo įstaigų tinklo optimizavimo procesai. Priešokiais, neskaidriai ir nesklandžiai vyksta ugdymo įstaigų renovacijų projektai. Mokiniai perkrauti, mokymosi rezultatai prastėja.

REKLAMA

Nuolat kartojant, kad pedagogai – švietimo sistemos ašis, dėl neadekvačiai prastos pedagogų finansinės situacijos ir nepamatuotai užaugintų krūvių dalis susiskaldžiusios pedagogų bendruomenės pradėjo streikus.

Lietuvos tėvų forumo, tėvus vienijančios nevyriausybinės organizacijos, atstovai visais lygmenimis dar gerokai prieš krizei nutinkant kartojo nuoseklią savo poziciją šiuo klausimu.

REKLAMA
REKLAMA

"Verta atsigręžti į pagrindines švietimo sistemos metrikas - pedagogai palieka sistemą, vaikai yra linkę palikti sistemą. ES sociologiniai tyrimai skelbia apie didžiausią Lietuvos mokinių nelaimingumą. Matyt, panašūs rezultatai būtų ir kalbant apie pedagogus. Nesaugu. Nemotyvuoja." - teigėme 2007m. rugsėjo konferencijoje "Lietuvos švietimo raida ir Valstybinė švietimo strategija: rytdienos uždaviniai" LR Seime.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

2007 m. pavasarį atsakydami LR švietimo ministrei dėl „Valstybinės švietimo strategijos 2003-2012 m. nuostatų bei jų įgyvendinimo“ teigėme: "Įvardijant problemas darželiuose ir mokyklose turime pabrėžti akivaizdžias finansų valdymo ir investicijų politikos spragas, atsirandančias dėl steigėjų-savivaldybių ir ministerijos specialistų darbo broko ir labai nedarnaus darbo. Labai opi kvalifikuotų specialistų traukimosi iš švietimo sistemos, ypač ikimokyklinio ugdymo sistemos, problema. Nepatogioje ir nesaugioje aplinkoje neįmanoma pasiekti gerų rezultatų. Esama sistema nėra palanki savarankiškų ir atsakingų valstybės piliečių ugdymui. Nėra įmanoma diegti demokratijos vertybių, jų laikymosi neužtikrinant pačioje švietimo sistemoje."

REKLAMA

Ne pirmi metai matome: nesaugūs, nemotyvuoti ir perkrauti pedagogai – nesaugūs, nemotyvuoti ir perkrauti mūsų vaikai.

Šiandieną tarp pedagogų, matyt, nerastume, nė vieno, už savo atlyginimą oriai išlaikančių šeimą - visos kitos įtampos seka iš paskos. Įtampos, kurių įkaitais tapo dabarties ir ateities Lietuvos politinė bendruomenė.

REKLAMA

Turime krizę, kuria yra nuolatos naudojamasi politinės galios žaidimuose. Pati krizė tačiau nesprendžiama. Ji gilėja. Reikalinga plati politinių jėgų talka reformoms. Tėvai, kaip pagrindiniai nepriklausomi socialiniai švietimo sistemos užsakovai, gali esmingai prisidėti prie tokios talkos moderavimo.

Lietuvos tėvų forumo nariai solidarizuojasi su šalies pedagogais. Kviečiame šalies piliečius matyti, kad paprasto streikų palaikymo ar nepalaikymo, pareigūnų atsistatydinimo nebepakanka. Kviečiame ir kitus socialinius partnerius tiek krizės akivaizdoje, tiek šalinant krizės priežastis laikytis šių jau nebe pirmus metus mūsų kartojamų ir nuosekliai laikomųsi gairių:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Užtikrinti pedagogų motyvaciją ir saugumą (visų pirma finansinį) - svarbiausias šios dienos švietimo sistemos uždavinys. Stipri pedagogo asmenybė – esminis jaunuomenės ugdymo veiksnys. Motyvuotas, saugus, talentingas pedagogas – sėkmingos švietimo sistemos raidos ir kokybiško mūsų vaikų ugdymo garantas. Stiprios asmenybės – lyderiai pedagogai – šiandieną kaip niekada yra reikalingi ugdant jaunuomenę – tikrąją Lietuvos ateitį. Kad pedagogai- asmenybės grįžtų į sistemą, nebūtų neteisinga sudaryti jiems tokias geras sąlygas, kad atsirastų pedagogų konkurencija. Tiek ikimokyklinio, tiek bendrojo lavinimo, tiek aukštojo mokslo įstaigose. Šiam prioritetiniam uždaviniui jau seniai reikia ir prioritetinio finansavimo visais lygmenimis: nacionaliniu, savivaldos ir konkrečių ugdymo įstaigų.

REKLAMA

Demokratizuoti švietimo sistemą ir užtikrinti visavertį socialinių partnerių bendradarbiavimą. Socialiniai partneriai: pedagogai, tėvai, mokiniai, valdininkai, žiniasklaida, kultūrininkai, verslininkai turi ir gali bendradarbiauti telkiantis įgyvendinant sutampančius prioritetinius darbotvarkių uždavinius. Valdžios: ministerijos, savivaldybės, mokyklos funkcija – išmintingas moderavimas ir bendruomenės motyvavimas. Užtikrinti viešumą. Reformos (pvz. , tinklo optimizavimo reforma) turi būti grįstos bendruomenių, o ne ministerijos ar savivaldybių valdininkų valios sprendimais. Švietimo sistemos administravimo ir tobulinimo efektyvumas turi būti nuolat matuojamas ir vertinamas socialinių partnerių. Vienvaldiškai, be kontrolės ir be rezultatų yra švaistomos milžiniškos lėšos, kuriamos destruktyvios įtampos. Valdininkai planuoja, pedagogai reikalauja. Socialinių partnerių, galinčių sistemos veiksmingumą vertinti iš šalies, balso svarbiausiais šalies švietimo darbotvarkės klausimais nesiklausoma, į prioritetus neatsižvelgiama – taip sistemos nereformuosime.

REKLAMA

Vykdyti geriausių praktikų įgalinimo, skatinimo ir sklaidos programų politiką. Ne centralizuoto ir uždaro, lygiavinio ar protekcionistinio valdymo politiką. Įgalinti ir įgyvendinti realią įvairovę ir realų pasirinkimą. Reikalinga decentralizuoti švietimo sistemą, didinti mokyklų savarankiškumą, skatinti nevyriausybinio sektoriaus mokyklas. Įgyvendinti efektyvų visų lygmenų: įstaigos, savivaldybės, valstybės ir ES programų bendradarbiavimą. Sudaryti realias sąlygas gerajai patirčiai atsirasti. Mažinti švietimo sistemos dalį, tiesiogiai nesusijusią su konkrečiais ugdymo procesais ar ugdymo įstaigų stiprinimo dalykais – taigi revizuoti nacionalinio ir savivaldybių biudžeto programas, kontroliuoti jų įgyvendinimą. Realiai didinti kokybiško pasirinkimo galimybes mokiniams, tėvams. Svarstant nacionalinį ir savivaldybių biudžetus švietimui užtikrinti viešą aptarimą, kodėl, kaip ir kiek lėšų skiriama sistemos administravimui, specialistų rengimui bei tobulinimui, kiek tiesioginiam pedagogų motyvavimui. Kiek sistemos vystymui. Visuose: nacionaliniame, steigėjų, įstaigos lygmenyse atrasime, kad dėmesys tiesioginiam finansiniam pedagogų motyvavimui – nedovanotinai mažas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Užtikrinti sąžiningą įstaigų konkurenciją, krepšelio principą derinant su kryptinga vystymo programų politika. Mokinio krepšelis šiuo metu veikia tik iš dalies. Vystymo programų, didinančių administravimo efektyvumą ( pvz., švietimo įstaigų turnaround projektai), renovuojančių labiausiai to reikalaujančias įstaigas, didinančių ugdymo kokybę, ir kt. įgyvendinamų konkuruojančių kompetencijų ir projektų principu šiuo metu veik nėra. Nacionalinis biudžetas nepateisinamai mirga priešrinkiminėmis eilutėmis "Skirti X rajono savivaldybės Y lopšelio-darželio “Šaltinėlis” pastato rekonstrukcijai –300 tūkst. litų." Neseniai renovuotose mokyklose jau reikalingi nauji remontai taisantys ankstesniųjų broką. Pedagogų streikų akivaizdoje skelbiami visuotinio nemokamo pradinukų maitinimo planai, kainuosiantys biudžetui 70 mln. Lt. Varvačių stogų, pasibaisėtinos santechnikos būklės ir perkrautų, nesaugių (visų pirma finansiškai) pedagogų akivaizdoje investuojama į video kameras ir tvoras saugumui užtikrinti ir psichologinę pagalba. Investuojama į nemotyvuotų sistemoje pasilikti pedagogų kvalifikaciją. Tai liudija tiek rimtas švietimo sistemos politikos, tiek administravimo kokybės spragas. Tiek dideles galimybes finansavimo efektyvumui didinti.

REKLAMA

Didinti ir skatinti tėvų įtaką bei atsakomybę organizuojant ugdymo procesą ir valdant švietimo sistemą įstaigų, miestų bei šalies lygmenimis. Tėvai – pagrindiniai socialiniai švietimo sistemos užsakovai. Tėvų įgalinimas pasirinkti – pagrindinė švietimo sistemos tobulinimo ir kontrolės prielaida.

Kaip ir daugeliu epizodu šalies gyvenime kritiniais valstybei klausimais socialiai atsakingo ir solidaraus tiek pozicijos, tiek opozicijos veikimo nėra. Nutinkanti vienybė paprastai yra sąlygota galios žaidimų, ne solidarių ir kuriančių visuomenės projektų logikos. Sisteminis solidarumo ir pagarbos kuriant trūkumas naikina bet kokio rimtesnio visuomenės projekto galimybę. Nebekuriame valstybės. Esame nesaugūs savo valstybei. Savo vaikams.

REKLAMA

Lietuvos tėvų forumo nariai, kaip patikimi, kantrūs ir konstruktyvūs socialiniai partneriai, sustiprėjome 2007 metais. Desperacjos ir depresijos akivaizdoje esame pedagogų pusėje. Esame pasiruošę telktis kartu su visuomene ir politinėmis jėgomis veikti pagal aukščiau išvardytas gaires.

Lietuvos tėvų forumo nariai dalyvauja švietimo įstaigų tarybų, miestų švietimo tarybų, bendrojo ugdymo, egzaminų bei Lietuvos švietimo tarybos bei daugelio darbo grupių ir apskritų stalų darbe. Bendradarbiaujame su visomis konstruktyviomis politinėmis jėgomis. Gerbiame tiek savo organizacijos narių, tiek savo socialinių partnerių, talkininkų, pasaulėžiūrinius skirtumus. Bendradarbiaujame su kitomis nevyriausybinėmis organizacijomis. Su Europos tėvų asociacija EPA. Kartu su Piliečių santalkos talkininkais sustabdėme ydingą vadinamųjų 15 Vilniaus mokyklų koncesijų projektą.

REKLAMA
REKLAMA

Pedagogų streikų krizę privalo matyti ir suvaldyti visos konstruktyvios politinės ir pilietinės jėgos dirbant visais: įstaigos, miesto, šalies lygmenimis.

Kviečiame visus socialinius parnerius, vienytis mintimis ir veikimu.

Bendradarbiavimo pagrindas – sutampančios darbotvarkės, prioritetai, gairės – telkimasis tikriesiems švietimo darbams.

Informuokime vieni kitus apie esamas ar kylančias įtampas.

Dalykimės ugdymo įstaigų, regionų, intereso bendruomenių solidarumo pavyzdžiais pedagogų streikų krizės akivaizdoje.

Tarkimės ir ieškokime tiek krizės reguliavimo, tiek krizę sukėlusių problemų sprendimo būdų. Revizuokime  mokyklų, savivaldybių, nacionalinio lygmens finansus švietimui.

Kartu su savo vaikais išmokime šią pamoką. Pamoką, kad, apleidus bendruosius reikalus, nesant tikrojo bendruomenės solidarumo mokykloje, mieste, šalyje, turime labai nesaugią dabartį. Ir nedovanotinai rizikuojame savo bendruomenių ateitimi.

Solidarumui ir pozityvioms permainoms švietimo dalykuose kviečiant!

Šarūnas Bagdonas, Lietuvos tėvų forumo pirmininkas

pritariate kreipimosi mintims - susisiekite www.tevuforumas.lt nurodytais kontaktais su tarybos nariais ir koordinatoriais, parašykite [email protected]

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų