REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kasmet užsienio verslininkai Kaliningrado srityje investuoja vis daugiau, tačiau šio regiono ekonomikos potencialas, anot analitikų, lieka neišnaudotas.

REKLAMA
REKLAMA

Kaliningrado sritis vis dar labai priklausoma nuo Rusijoje priimamų sprendimų ir jos tiekiamų išteklių. Anot „Danske Markets“ ekonomisto Vladimiro Miklaševskio, ekonominis Kaliningrado siekis turėtų būti kuo labiau priartėti prie Lietuvos ir Lenkijos kuriant konkurencingą pramonę, keliant pragyvenimo lygį, skatinant žemės ūkį ir turizmą.

REKLAMA

„Kaliningrado sritis geografiškai artima Vakarų Europai, tačiau išlieka izoliuota Rusijos dalis. Šiame regione taikomas Rusijos ekonomikos modelis, tačiau šia sritimi vis dažniau domisi verslininkai iš Europos, o ypač iš šalių kaimynių – Lietuvos ir Lenkijos, – sako jis. – Todėl augantis privatus vartojimas ir perkamoji galia daugiausia perspektyvų atveria maisto pramonei.“

Anot V. Miklaševskio, eksportas į Kaliningrado sritį galėtų būti puiki pradžia žengiant ir į 143 mln. vartotojų turinčią Rusijos rinką. Tokiai nuomonei pritaria ir bendrovės Panevėžio statybos tresto generalinis direktorius Dalius Gesevičius. Jis pasakoja, kad šiame regione įmonės valdoma antrinė bendrovė „Baltlitstroij“ veikia jau penkiolika metų ir vykdo įvairius vietinio arba federalinio kapitalo užsakymus. Pavyzdžiui, dabar įmonė stato kino teatrų ir prekybos centro kompleksą „KKZ Rosija“ bei Sovetsko valymo įrenginius.

REKLAMA
REKLAMA

Esame skirtingi

Anot D. Gesevičiaus, didžiausių perspektyvų Kaliningrade turi gamybos įmonės, kurios gali pasinaudoti galimybe eksportuoti pagamintą produkciją į Rusiją.

„Kaliningrade daugėja lietuviškų gamybos įmonių, – sako Panevėžio statybos tresto vadovas. – Pavyzdžiui, įmonių grupė „Vičiūnai“ vykdė tris plėtros etapus, mes statėme jų fabrikus Sovetske. Yra ir daugiau įmonių, kurios nori gaminti Kaliningrade ir bandyti eksportuoti į Rusiją. Tačiau tai nėra taip paprasta, kartais tos derybos užtrunka.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Jis tvirtina, kad verslo aplinka Kaliningrade skiriasi nuo lietuviškosios, tačiau nėra prastesnė, o darbo, kaip ir visur, norint pelnyti gerą vardą reikia įdėti daug. Neišvengiama ir tai, kad Kaliningradas, būdamas viena iš Rusijos sričių, priklauso nuo Maskvos. Todėl neprisitaikius prie diktuojamų sąlygų apie veiklą šioje rinkoje teks pamiršti.

„Verslo sąlygos skiriasi nuo esančių Lietuvoje, kai kurie dalykai skiriasi iš esmės. Kitoks ir žmonių mentalitetas, tad turbūt sunkiausia dėl šių skirtumų, – pasakoja jis. – Verslininkams, norintiems investuoti Kaliningrade, reikėtų gerai apmąstyti, kad skirtingai bus suprantamos sąvokos, kils įvairių rizikų. Pavyzdžiui, skiriasi sutarčių sąlygos, todėl reikia įvertinti tai, kad gali nesumokėti pinigų ir nebus galimybių jų atgauti.“

REKLAMA

Galimybė sumažinti išlaidas

Apie planus investuoti Kaliningrade rugsėjį pranešė ir žemės ūkio ir maisto grupė „Arvi ir Ko“. Ten bendrovė ketina atidaryti naują cukraus gamyklą ir jau pasirašė ketinimų protokolą su Kaliningrado valdžia. Būsima gamykla turėtų iš cukrinių runkelių pagaminti 45 tūkst. tonų cukraus per metus, o investicijos Kaliningrade turėtų siekti 122 mln. eurų (apie 420,9 mln. litų) ir sukurti 200 naujų darbo vietų.

Tuomet „Arvi cukraus“ vykdomasis direktoriaus Andrius Leškevičius tvirtino, kad nauja gamykla turėtų patenkinti visą Kaliningrado cukraus paklausą.

REKLAMA

„Panašaus dydžio gamykla Europoje kainuotų apie 200 mln. eurų (apie 690 mln. litų), tačiau mes matome vietų, kur galime sumažinti išlaidas, – sako jis. – Investicijos bus gaunamos iš pačios įmonės fondų ir banko paskolų. Kalbant apie pastarąsias, Kaliningrado vyriausybė pažadėjo kompensuoti palūkanų mokėjimus.“

Nauja gamykla bus pirmoji cukraus gamykla regione. „Arvi“ Kaliningrade taip pat turi trąšų gamyklą.

Kaliningrado regionas Rusijoje išsiskiria ir kaip užsienio automobilių gamintojas bei tiekėjas. Šių metų I ketvirtį šioje srityje pagaminta 56 tūkst. automobilių KIA, BMW, „Chevrolet“, „Opel“. Du kartus išaugęs lengvųjų automobilių eksportas prisideda ne tik prie Kaliningrado srities, bet ir visos Rusijos ekonomikos augimo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nedarbo problema

V. Miklaševskis sako, kad praėjusiais metais Kaliningrado regionui skirtos investicijos augo 14,5 proc., o Rusijos mastu investicijos didėjo 8,3 proc. Praėjusiais metais užsienio verslininkai Kaliningrado srityje investicijoms skyrė 310 mln. JAV dolerių (apie 821,5 mln. litų) – tai du kartus daugiau nei ankstesniais metais.

Nors Kaliningrado sritis 2012 m. pradžioje, kaip visa Rusija, mėgavosi ekonomikos spartėjimu, metiniai šalies pramonės produkcijos tempai labiausiai augo žiemą. Tendencijas lėmė sausį ir vasarį iki 18 proc. kilusi metinė gamyba, kurios augimas kovą siekė jau tik 2,4 proc.

Dėl šaltų orų Kaliningrado regione didėjo elektros, dujų, vandens gamybos ir tiekimo mastai, o mažmeninė prekyba augo tolygiai, vis dėlto šis pokytis Rusijoje vertinamas kaip pažanga – šalies lygiu užfiksuotas 7,5 proc. augimas.

REKLAMA

„Vis dėlto Kaliningrado srities potencialas lieka neišnaudotas, – teigia „Danske Markets“ ekonomistas. – 2012 m. pradžioje iš Kaliningrado regiono į valstybės biudžetą pervestų mokesčių dalis siekė 0,9 proc. Palyginimui – Maskvos dalis buvo 14,4 proc., Sankt Peterburgo – 3,2 proc. O darbo užmokestis kilo mažiau nei visoje Rusijoje. Vidutinė alga buvo beveik ketvirtadaliu mažesnė nei šalies vidurkis. Prieš rinkimus buvo žadama, kad Kaliningrado regione didės darbo užmokesčiai policininkams, valstybinėse įstaigose ir karo tarnyboje dirbantiems žmonėms, tačiau augimas sudarė kuklius 1,1 proc. šalies kontekste.“

REKLAMA

Jis teigia, kad nedidelius atlyginimus iš dalies lemia tai, jog Kaliningrado regione lieka neišspręsta nedarbo problema. Pavyzdžiui, praėjusiais metais jis sudarė 9,2 proc., o metų pradžioje būklė buvo dar prastesnė.

FAKTAI: Kaliningrado ekonomika

Karaliaučius, arba Kaliningradas, yra Baltijos jūros uostas, pagrindinis Rusijos srities centras. Šiemet jo uosto pajėgumas išnaudojamas 43 proc.

2011 m. Rusija ir Lenkija pasirašė sutartį dėl „mažojo“ pasienio judėjimo, todėl Kaliningrado gyventojai lengviau patenka į Lenkiją

Manoma, kad bevizis režimas su Lietuva paspartintų ne tik žmonių, bet ir prekių srautą į Šengeno erdvę. Dabar Kaliningrado importas viršija eksportą

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų