Europos Komisija, (EK) atmetusi Estijos bendrovės „Alexela“ paraišką dėl paramos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo statybai Paldisko uoste, pasiuntė signalą, kad Baltijos valstybėse pakanka vieno terminalo. Nepaisant to, baiminamasi, kad derybos dėl Klaipėdos terminalo pripažinimo regioniniu nepalengvės.

Europos Komisija (nuotr. SCANPIX)

Europos Komisija (nuotr. SCANPIX)

Lietuva siekia susitarti su Latvija ir Estija, kad šios pripažintų Klaipėdos terminalą regioniniu, tokiu atveju Klaipėdos SGD laivo išpirkimui būtų galima gauti apie 100 mln. eurų europinės paramos ir atpiginti jo išlaikymą. Iki šiol tokiam sprendimui atvirai priešinosi Estija, siekianti pati pastatyti regioninį terminalą. Tai ne pirmas kartas, kai Baltijos šalys nesugeba susitarti dėl regioninio SGD terminalo. Anksčiau Latvija siekė pasistatyti tokį terminalą, tačiau nepavykus susitarti su Lietuva, pastaroji terminalą savo lėšomis įrengė Klaipėdoje.

REKLAMA

Tikimasi, kad EK atsisakius paremti Paldisko terminalą, tai paskatins dialogą tarp Baltijos valstybių, tačiau, kaip pastebi „Lietuvos energijos“ vadovas Dalius Misiūnas, terminalo klausimą gali ištikti „klasikinė Baltijos šalių situacija“, kai dėl regioninių projektų nesugebama susitarti.

Be to, „Alexela“ deklaruoja, kad net ir negavusi paramos sieks pritraukti privačių investicijų ir vis vien statyti SGD terminalą. Tokiu atveju derybos tarp Lietuvos ir Estijos gali įstrigti.

Žygimantas Vaičiūnas (nuotr. Danieliaus Masiulio)

Žygimantas Vaičiūnas (nuotr. Danieliaus Masiulio)

Ž.Vaičiūnas: reikia diskutuoti dėl regioninio terminalo

Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas atsargiai kalba apie tai, ar EK sprendimas sustiprins Lietuvos derybines pozicijas, siekiant pripažinti Klaipėdos SGD terminalą regioniniu, tačiau tikina, kad reikia tartis su Estija, mat kitu atveju regione galima pastatyti kelis terminalus, tačiau tai nebūtų efektyviausias būdas.

„Dabar šiuo metu rinkoje yra Klaipėdos terminalas, matyt, logika yra tame, kad Komisija taip pat nenori perinvestuoti į regioną šiuo metu, dabar, o kalbant apie ilgalaikį tiekimo saugumą visi variantai galimi“, - BNS teigė Ž.Vaičiūnas.

Ministras taip pat atkreipia dėmesį, kad praėjusią savaitę EK ne tik atmetė Estijos paraišką, bet ir skyrė 101,4 mln. eurų paramą Kroatijos SGD terminalo Krko saloje statybai. Šis terminalas bus toks pat kaip ir Klaipėdos SGD terminalas, tad atsiranda precedentas gauti paramą ir Baltijos šalių regioniniam terminalui.

„Tai yra precedentas, rodantis, kad toks terminalas gali gauti paramą, o ar praktiškai įmanoma, tai priklauso nuo Baltijos šalių sutarimo. Ir su Estija, ir su Latvija nuolat kalbamės, tos šalys taip pat supranta, kad strategiškai mums svarbu užtikrinti SGD tiekimą regionui, tai šiuo klausimu mūsų nuomonės sutampa. Klausimas yra, kurioje vietoje tas ilgalaikis regioninis sprendimas turėtų būti“, - BNS teigė Ž.Vaičiūnas.

REKLAMA

„Alexela“ teiginius, kad terminalą statys ir be paramos, ministras vertina kaip „pakankamai rimtą Estijos paraišką, kad ji nori taip pat regioninį terminalą turėti“. Anot Ž.Vaičiūno, jeigu Estija norėtų statyti nedidelės apimties, mažų investicijų reikalaujantį terminalą, šis tik sustiprintų regioninį saugumą, tačiau dėl didelio projekto turi diskutuoti visos Baltijos šalys ir rasti tinkamiausią sprendimą.

„Turint omenyje mažėjantį dujų vartojimą regione ir būsimą bendrą regioninę rinką, mūsų vizija turėtų būti ta, kad papildoma infrastruktūra būtų kaštų požiūriu kuo efektyvesnė. (...) Kuris tas variantas kaštų požiūriu yra geresnis, esame pasirengę diskutuoti darbiniu lygiu ir darysime tą artimiausiu metu“, - tikino ministras.

Dalius Misiūnas (nuotr. Organizatorių)

Dalius Misiūnas (nuotr. Organizatorių)

D.Misiūnas: regioninį terminalą gali ištikti kitų Baltijos šalių projektų likimas

„Lietuvos energijos“ vadovas D.Misiūnas teigia, kad EK sprendimas rodo, jog Baltijos šalims reikia susitarti dėl to, kad Klaipėdos terminalas būtų pripažintas regioniniu. Tačiau jis baiminasi, kad derybas gali ištikti Baltijos šalyse įprasta situacija, kai dėl bendrų projektų susitarti nepavyksta.

„Kaip bebūtų gaila, čia turbūt yra klasikinė Baltijos šalių situacija, kai regioninė nauda stringa dėl nacionalinių interesų, tai tą turėjome ir su Klaipėdos terminalu, ir su VAE projektu panašiai buvo, ir su Astravo jėgainė taip pat. Aš manau, kad reikia susitarti, technologiškai tas terminalas jau šiandien veikia kaip regioninis, tai beliko politinis sutarimas. Šalia to mes matome aiškią iniciatyvą apjungti rinką, todėl vis mažiau argumentų lieka, kodėl turėtų būti keli terminalai“, - BNS sakė D.Misiūnas.

REKLAMA

Jis skeptiškai vertina terminalo statybas Paldisko uoste vien privačiomis lėšomis. Jo nuomone, paramos prašyta būtent todėl, nes komerciškai jis neatsipirktų.

„Dėl komercinio vystymo - juk parama tam ir buvo prašoma, nes komerciškai neatsiperka tas terminalas. Ir mes matome mūsų terminalo pavyzdžiu, kad reikalingas vienas ar kitas palaikymo mechanizmas, tai man atrodo, kad suskaičiavus komerciją bus akivaizdu, kad neracionalu yra vystyti antrą terminalą šiame regione, ypač turint omenyje, kad pirmasis terminalas yra visiškai atviros prieigos infrastruktūra“, - teigė „Lietuvos energijos“ vadovas.

D.Misiūno teigimu, siekiant atpiginti Lietuvos terminalo išlaikymą, pagrindinis būdas yra gauti EK paramą. Anot jo, kad ir kaip būtų keičiami terminalo išlaikymo modeliai, be europinės paramos bendra terminalo kaina nesikeis, tad bus tų, kuriems našta bus didelė.

„Jeigu tai yra privataus verslo sprendimai, tai man sunku įsivaizduoti, kuris investuotojas dėtų pinigus vien tam, kad būtų statoma. Jeigu tai būtų parama, tai mes galėtume rasti daugiau pavyzdžių, kur buvo investicijos skirtos pinigų įsisavinimui, bet čia ne tas atvejis, manau“, - teigė D.Misiūnas.

EK nesutiko finansuoti Estijos SGD terminalo

EK atmetė Estijos bendrovės „Alexela“ paraišką dėl 344 mln. eurų vertės suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo Paldisko uoste statybos finansavimo iki 39 procentų.

Apie tai pranešusi „Alexela“ tvirtino, jog toks EK sprendimas jos nenustebino, jis sietinas su Lietuvos siekiais SGD terminalui Klaipėdoje priskirti regioninio statusą. Tačiau Estijos bendrovė teigė savojo projekto atsisakyti neketinanti, o jo įgyvendinimui pritrauktų papildomo privataus kapitalo, jei to prireiktų.

REKLAMA

Pagal šį projektą Paldisko uoste planuojama sudaryti sąlygas švartuotis okeaniniams laivams, pastatyti išdujinimo įrangą bei 160 tūkst. kubinių dujų saugyklą, kurios talpa vėliau gali būti padvigubinta. Dujos iš terminalo būtų tiekiamos Estijai, „Balticconnector“ dujotiekiu į Suomiją, taip pat į Latviją.

Estijos dujų bendrovės „AS Eesti Gaas“ vadovas Antso Nooto (Anco Nuto) 2016-ųjų gruodžio pabaigoje pareiškė, kad Lietuvos SGD terminalo pripažinimas regioniniu iškraipytų dujų rinką ir būtų per daug brangus. Anot jo, Baltijos šalyse turi būti vienas didelis SGD terminalas, nes keliems dideliems terminalams nėra vietos. Be to, jis mano, kad ES finansavimo turėtų sulaukti pažangiausias ir efektyviausias projektas, kuris sukuria mažiausią naštą visuomenei. Jo nuomone, regioninis terminalas Estijoje būtų geresnis sprendimas.

Neoficialiais BNS duomenimis, Lietuva iš EK nori gauti apie 100 mln. eurų paramos SGD terminalo laivo-saugyklos išpirkimui. Anksčiau „Klaipėdos nafta“ buvo paskelbusi konkursą pasiskolinti iš bankų 300 mln. eurų, tačiau jį kol kas sustabdė.

Lietuvai kol kas nepavyko susiderėti su „Hoegh LNG“ dėl laivo-saugyklos išpirkimo anksčiau nei 2024 metais. Bendrovės valdybos pirmininkas Martinas Hoeghas (Martinas Hiogas) pernai gegužę LRT televizijos žurnalistams Osle teigė neatmetantis galimybės laivą Lietuvai parduoti anksčiau, teigdamas, jog „mes esame atviri partnerių siūlymams“.

Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Nėra komentarų. Būk pirmas - komentuok!

Top Video

TV3 Žinios. Pajūryje nebelieka vietos: poilsiautojų Palangoje ir Šventojoje daugėja kasdien
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Pajūryje nebelieka vietos: poilsiautojų Palangoje ir Šventojoje daugėja kasdien
DABAR RODOMA
TV3 žinios. Advokatas prabilo apie liudijimus, ką Pinikas darė prie žuvusios Didžiūnaitytės kūno
DABAR RODOMA
TV3 žinios. Nušauto policininko šeimą pasiekė piniginė parama: iš viso – kiek daugiau nei 33 tūkst.
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Dėl vietoj dušinių Palangoje išdygusio namo surengta akcija: žmonės atėjo pasiruošę išsimaudyti
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Kaimynai sukrėsti dėl pro langą iškritusio ir žuvusio penkiamečio: tėvai vaikais labai rūpinosi
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Su oro balionais į audrą patekę dalyviai papasakojo, ką patyrė skubiai leisdamiesi
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Punios šilas ir vėl specialistų akiratyje: šile įsisiautėjo kenkėjai
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Vos tik paskelbus sprendimą apie atidaromą sieną, lietuviai patraukė į Lenkiją
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Lietuva dėl Astravo sulaukė paramos iš Lenkijos: žada taip pat nepriimti
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Per Kuršių marias kelte plaukę keleiviai sulaukė netikėtos staigmenos
REKLAMA
(nuotr. Fotodiena.lt)
Ne veltui sakoma, kad krizė gali tapti ir puikia galimybe sustiprėti. Tik reikia laiku ir protingai tuo pasinaudoti. Ši pandemija, kurią su visais jos padariniais, vis dar ...
Byla (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Verslo atstovai trečiadienį teismui pateikė skundą dėl karantino metu įvestų draudimų teikti paslaugas, pranešė advokatas. Skundą pateikusi „Aukštaitijos implantologijos ...
Jolanta Blažytė
Verslininkė, koncerno „Vikonda“ valdybos pirmininkė Jolanta Blažytė negaili karčių žodžių Lietuvos valdžiai. Pasak jos, ši pinigus investuoja į paviršutiniškus dalykus, o ...
Žygimantas Vaičiūnas (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Viešųjų pastatų atnaujinimui finansuoti prašoma beveik 100 mln. eurų, nors šiuo kvietimu buvo numatyta mažesnė – apie 24 mln. eurų – ES parama.  Energetikos ministerija ...
Darbai (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Praėjusią savaitę darbdaviai Užimtumo tarnyboje įregistravo 6,7 tūkst. laisvų darbo vietų – 2,3 karto daugiau nei ankstesnę. Iš viso nuo karantino pradžios pateikta 49,4 ...
REKLAMA

×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų