Žilvinas VIZGIRDA
Šeštadienį Jurbarko rajone, Vajotų kaime, per lėktuvo avariją žuvo du vyrai: pilotas mėgėjas Aloyzas Šulskis (45 m.) ir Jurbarko rajono policijos komisariato pareigūnas Jurijus Merzlikinas (43 m.). Mirtis jau du kartus kėsinosi į A. Šulskio gyvybę. Kelyje Kaunas-Jurbarkas jis buvo patekęs į didelę avariją, buvo sužeistas, tačiau liko gyvas. Dar anksčiau jo sodyboje kasdami šulinį apsinuodijo ir mirė du darbininkai, o sodybos šeimininką pavyko atgaivinti. Ir štai trečias kartas.
Užgeso variklis
Ūkininkas Aloyzas Šulskis skraidyti išmoko Jurbarko aviaklube daugiau kaip prieš dešimtmetį. Per tą laiką šimtus kartų kilo į orą, buvo išskraidę per 600 valandų. Iš pradžių skraidė konstruktoriaus Rolando Kalinausko sukonstruotu lėktuvu RK7 "Viltis", o pernai nusipirko seną čekišką lėktuvą ZLIN 42M. Kadangi oficialus lėktuvo eksploatacijos laikas jau buvo pasibaigęs, tad juo buvo leidžiama skraidyti kaip eksperimentiniu. Pagal taisykles tokiu lėktuvu negalima skraidyti virš gyvenamųjų vietų, ten, kur gausiai susirinkę žmonės.
Šeštadienį dvivietį ZLIN 42M į pakilimo taką, kurį buvo įsirengęs pievoje šalia sodybos, ūkininkas išvairavo pirmą kartą po žiemos. Nors lėktuvas buvo patikrintas ir pripažintas techniškai tvarkingu, tačiau po pirmo pakilimo motoro darbu lakūnas nebuvo patenkintas: lyg tai nedirbo visi cilindrai. Pasikrapštęs apie žvakes, A. Šulskis vėl sėdo prie vairolazdžių. Keleivio sėdynėje įsitaisė geras Aloyzo draugas J. Merzlikinas. Skrydis tęsėsi neilgai - užgesus varikliui lėktuvas pateko į "suktuką" ir rėžėsi į žemę. Kadangi bakuose buvo benzino, plykstelėjo liepsna. Atbėgę J. Merzlikino sūnūs ir avariją matę kaimynai puolė gesinti lėktuvą, tačiau galutinai jis buvo užgesintas tik tada, kai į įvykio vietą atvažiavo ugniagesiai. Tik tada pavyko prieiti ir prie lėktuvu skridusių žmonių: abu jie buvo prisirišę saugos diržais ir smarkiai apdegę.
Nelaimė įvyko J. Merzlikino sūnų Aliaus (14 m.) ir Mariaus (19 m.) akyse. Jie buvo sodyboje ir laukė savo eilės paskraidyti. Abu pareigūno sūnūs yra lenktynininkai, dalyvauja automobilių sporto varžybose. A. Šulskis našlaičiais paliko tris vaikus: 17, 15 ir 8 metų.
Pasekmės nevienodos
Tikslias avarijos priežastis nustatys komisija, tačiau specialistai, remdamiesi pirmine apžiūra, mano, kad lėktuvas prarado greitį ir pateko į "suktuką". ZLIM 42M buvo vienintelis tokio tipo lėktuvas Lietuvoje. Beje, paskutiniu metu Lietuvoje avarijas kaip tik ir patiria sklandytuvai, savadarbiai ar eksperimentiniai lėktuvai. Ne visada jų pasekmės itin skaudžios - kartais tokių skraidymo aparatų pilotai atsiperka lūžusiais kaulais ir mėlynėmis.
Štai prieš trejus metus Radviliškio rajono Prastavonių kaime savadarbiu lėktuvu atsitrenkė į eglę šio kaimo gyventojas Algis Varpučianskis. Tuo metu jam buvo 69 metai. Savamokslis konstruktorius lėktuvą gamino kelerius metus ir savo pasiekė - pakilo į orą, apskrido apylinkes. Deja, nusileidimas buvo ne visai sėkmingas. Paprasčiausiai savamoksliui lakūnui pritrūko įgūdžių, nes tik kelis kartus buvo skridęs sklandytuvus. Lėktuvas sulūžo, o lakūnui avarija baigėsi sėkmingai.
Dar prieš metus pasiskraidymas (irgi savo gamybos lėktuvu) vos nesibaigė tragedija Mindaugui Alaveckui. Per lėtai daręs posūkį ore pilotas nesuvaldė lėktuvo ir nukrito šalia savo namų Prienų rajone, Tartupio kaime. Kauno medicinos universiteto medikai atliko per dešimt operacijų ir lakūną pastatė ant kojų.
Su kiek didesniais lėktuvais patekus į nelaimes pasekmės būna skaudesnės.
2001-ųjų rugsėjį Paluknio aerodrome, Vilniaus rajone, varžybų metu žuvo du lėktuvu "Wilga" skridę pilotai. Starto linijoje lėktuvas skrido per mažu greičiu ir nukrito į durpyną. Tais pat metais tokiu pat lėktuvu skridęs panevėžietis Gediminas Šuškevičius ir kaunietis Svajūnas Jonikas nukrito Panevėžio pakraštyje ir buvo tik sužeisti. Irgi 2001 metais į Kuršių marias nukrito kauniečio piloto mėgėjo Viktoro Ramono lėktuvas. Kartu su juo skrido keturi keleiviai. Visi jie atsipirko išgąsčiu.
Panašiai atsitiko ir prieš metus Utenoje. Kylant užgeso "Wilgos" variklis ir lėktuvas sudužo Alių kaimo pievoje. O štai keturi juo skridę vyrai nukentėjo nesmarkiai.
Girti pilotai
Visi žinom, kad aviacija - pati saugiausia transporto rūšis, tačiau ir apie mažiausią avariją tuoj pat sužino visas pasaulis. Štai ir apie nelaimę Jurbarko rajone papasakojo ne tik Lietuvos, bet ir pasaulio spaudos agentūros. Apie nelaimes keliuose, jei žūsta du žmonės, dabar jau rašo tik rajoniniai laikraščiai.
Šiemet pirmoji didelė aviakatastrofa įvyko gegužės 2-ąją. Armėnijos "Armavia" kompanijos lėktuvas A-320 sudužo bandydamas avariniu būdu nusileisti Adlerio aerouoste. Lėktuve buvo 113 žmonės. Iš Jerevano jie skrido į Sočį. Lėktuvas nukrito į jūrą, jo nuolaužos guli 300 metrų gylyje. Gelbėjimo tarnybos bando surasti kuo daugiau žmonių palaikų.
Štai kelios balandžio mėnesio antroje pusėje įvykusios nelaimės.
Aliaskoje susidūrė du nedideli lėktuvai "Cessna". Viename jų skrido keturi, kitame - vienas žmogus. Visi penki žuvo.
Rusijoje, Stavropolio krašte, nukrito AN-2, kuriuo skrido penki žmonės. Keturi iš jų žuvo. Paaiškėjo, kad lėktuvu skrido girta kompanija. Dar daugiau - prie lėktuvo šturvalo sėdėjo girta piloto žmona.
Ispanijoje sudužo sraigtasparnis, kuriuo skrido 4 žmonės. Visi jie žuvo. 2 žmonės žuvo ir Čade nukritus rusiškam sraigtasparniui.
Konge sudužo krovininis lėktuvas. Žuvo 8 žmonės.