REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Prieš po­rą me­tų įvai­rūs ana­li­ti­kai sa­ky­da­vo, kad vai­ruo­to­jai ne­be­pirks ben­zi­no, kai jo kai­na pa­sieks 4,5 li­to už lit­rą, ta­čiau da­bar šią ri­bą nu­kė­lė iki 5 li­tų. Kol kas ku­ro kai­na – tar­si šil­ta antk­lo­dė, ku­rią vie­nas nuo ki­to trau­kia valstybė, naf­tos per­dir­bė­jai ir ku­ro par­da­vė­jai. Pap­ras­tam var­to­to­jui džiu­gių nau­jie­nų nė­ra ir ne­bus.

REKLAMA
REKLAMA

Ri­bo­ja ke­lio­nes

„Jei dar­bo­vie­tė ne­skir­tų ku­ro, tu­rė­čiau ma­žy­tį eko­no­miš­ką au­to­mo­bi­lį ir nau­do­čiau jį tik sa­vait­ga­liais – iki Bu­bių so­dų ir at­gal“, – sa­ko šiau­lie­tis Po­vi­las Udel­co­vas, žvelg­da­mas į ku­ro kai­nas de­ga­li­nė­je. 95 mar­kės ben­zi­nas – 4,78 li­to. Dy­ze­li­nas – 4,65. Au­to­mo­bi­li­nės du­jos – 2,34 li­to.

REKLAMA

Sta­ty­bų sek­to­riu­je dir­ban­tis P. Udel­co­vas kol kas dėl ku­ro kai­nų gal­vos ne­su­ka, nes dar­bo­vie­tė „įpi­la“ pa­kan­ka­mai. 20 me­tų se­nu­mo au­to­mo­bi­lis „Su­ba­ru“ – pa­ti­ki­mas, bet ry­ja 10 lit­rų šim­tui ki­lo­met­rų.

Sta­ty­bi­nin­kas įsi­ti­ki­nęs, jei tek­tų ku­ro są­nau­das per­kel­ti ant sa­vo pe­čių – la­bai ap­ri­bo­tų ke­lio­nes: „Jei­gu va­žiuo­ji su žmo­na, vai­kais ir ki­tais gi­mi­nai­čiais – ap­si­mo­ka. Ta­čiau vie­nam vai­ruo­ti – pra­ban­ga“.

REKLAMA
REKLAMA

Šiau­lie­tis Ole­gas šei­mos ke­lio­nes ap­ri­bo­jo jau prieš me­tus, kai dy­ze­li­nas per­ko­pė 4 li­tų ri­bą. Jo šei­ma ne­ma­žai keliau­ja po įvai­rius Lie­tu­vos mies­tus, nes sū­nus šo­ka spor­ti­nius šo­kius: „Nu­va­žiuo­ti iki Kau­no – 100 li­tų. Ge­rai, kad da­li­na­mės – po­ra vyks­ta vie­nu au­to­mo­bi­liu“.

Ole­gas, jei ne šei­ma, tuo­jau pat iš­va­žiuo­tų dirb­ti ir gy­ven­ti į už­sie­nį. Ne dėl bran­gaus ku­ro. Jo nuo­mo­ne, jei dar­bo už­mo­kes­tis ati­tik­tų kai­nas – nie­kas ne­ri­bo­tų iš­lai­dų ar ke­lio­nių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Juo­do­ji rin­ka kles­ti

Šiau­lie­tis Sau­lius jau dau­giau kaip ket­ve­rius me­tus va­žiuo­ja du­jo­mis. Ben­zi­no va­rik­liui už­ves­ti ir su­šil­dy­ti pri­rei­kia apie 10 lit­rų per mė­ne­sį. „2000 li­tų kai­na­vu­si apa­ra­tū­ra at­si­pir­ko po 20 tūks­tan­čių ki­lo­met­rų“, – ap­skai­čia­vo Saulius, per me­tus nu­va­žiuo­jan­tis apie 30 tūks­tan­čių.

Jei tik yra ga­li­my­bė, jis mie­lai įsi­pi­la ir pi­ges­nio ben­zi­no. Ku­ro kil­mė var­to­to­jui ne­svar­bi. „Juk vai­ruo­to­jui – kuo pigiau, tuo ge­riau. Aš ku­ro kai­nų ne­ga­liu pa­keis­ti, to­dėl ren­kuo­si iš to, ką tu­riu“, – sa­ko šiau­lie­tis.

REKLAMA

Sau­lius spe­cia­liai „už­si­pil­ti“ į Bal­ta­ru­si­ją ne­va­žiuo­ja, ta­čiau va­sa­rą ke­lia­vo per šią ša­lį į Uk­rai­ną: „Du­jos ta­da kainavo apie 80 lie­tu­viš­kų cen­tų. Ben­zi­nas – apie du li­tus. Be­je, du­jų ko­ky­bė žy­miai ge­res­nė. Ma­ši­na trau­kia neatpa­žįs­ta­mai“.

Šiuo me­tu juo­do­jo­je rin­ko­je gau­su ru­siš­ko ir bal­ta­ru­siš­ko dy­ze­li­no, ku­rio kai­na – apie 3,50 li­to. Tiek pat kai­nuo­ja ir da­žy­tas ūki­nėms reik­mėms skir­tas dy­ze­li­nas, par­duo­da­mas ne­le­ga­liai. Ben­zi­no kai­na juo­do­jo­je rin­ko­je – apie 3,70 li­to.

REKLAMA

Pab­ran­gus ku­rui vi­so­je ša­ly­je vei­kia ne­le­ga­lių de­ga­li­nių, ku­rio­se lit­ras su­skys­tin­tų du­jų kai­nuo­ja apie 1,70 li­to. Tokiai de­ga­li­nei ypa­tin­gos įran­gos ne­rei­kia. Iš pa­pras­tų du­jų ba­lio­nų komp­re­so­riu­mi du­jos per­pum­puo­ja­mos į auto­mo­bi­lius.

Šal­čiai iš­duo­da kont­ra­ban­dos mas­tus

Bend­ro­vės „OR­LEN Lie­tu­va“ Ko­mu­ni­ka­ci­jos sky­riaus vir­ši­nin­kas Aud­rius Sta­siu­lai­tis pri­me­na, kad Lie­tu­va yra eilinė ša­lis, ku­rio­je ku­ro kai­nos pri­klau­so nuo pa­sau­li­nių ten­den­ci­jų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Mes per­ka­me naf­tą ir par­duo­da­me jos pro­duk­tus rin­kos kai­no­mis. Prog­no­zių ne­tei­kia­me, ta­čiau da­bar ku­rą pabran­gi­no ke­li veiks­niai: įtam­pa tarp Va­ka­rų ša­lių ir Ira­no, Si­ri­jo­je vyks­tan­tis konf­lik­tas. Taip pat svar­bus do­le­rio ir eu­ro san­ty­kis“, – aiš­ki­no A. Sta­siu­lai­tis.

Įmonės at­sto­vas sa­ko, kad per di­džiuo­sius šal­čius re­kor­diš­kai pa­di­dė­jo pre­ky­ba ark­ti­niu dy­ze­li­nu. Bendro­vė vienin­te­lė šia­me re­gio­ne to­kį ga­mi­na, to­dėl sta­tis­ti­ka ver­čia su­si­mąs­ty­ti. Dar nė­ra tiks­lių skai­čių, ta­čiau di­džiu­lė paklau­sa liu­di­ja, jog apie 20 pro­cen­tų var­to­to­jų dy­ze­li­ną „pi­la“ ne iš de­ga­li­nių.

REKLAMA

Lie­tu­vo­je šiuo me­tu ku­ro par­da­vė­jai ga­li pre­kiau­ti ir iš ki­tų ga­min­to­jų at­si­vež­tu ku­ru. A. Sta­siu­lai­čio nuo­mo­ne, kon­ku­ren­ci­jai rin­ko­je są­ly­gos su­da­ry­tos.

Kon­ku­ren­ci­jos nė­ra

Lu­kas Vo­sy­lius, Lie­tu­vos naf­tos pro­duk­tų pre­ky­bos įmo­nių aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas, ti­ki­na, kad ab­so­liu­ti dau­gu­ma ku­ro par­da­vė­jų pro­duk­tus per­ka iš vie­nin­te­lio Lie­tu­vo­je ga­min­to­jo – „OR­LEN Lie­tu­va“.

REKLAMA

Vals­ty­bė tar­si lei­džia kon­ku­ruo­ti, ta­čiau są­ly­gų tam ne­su­da­ro. Jei­gu ku­ro par­da­vė­jas no­ri įsi­vež­ti pro­duk­tų iš ki­tos ša­lies, jis tu­ri tu­rė­ti ku­ro sau­gyk­las.

L. Vo­sy­liaus ma­ny­mu, Lie­tu­va tu­rė­tų leis­ti sau­go­ti ku­rą ne tik Lie­tu­vo­je, bet ir ki­to­se ES ša­ly­se. To­kia pra­kti­ka nesve­ti­ma dau­ge­liui ES ša­lių.

„Kon­ku­ren­ci­ja eg­zis­tuo­ja tik tarp de­ga­li­nių. Žai­džia­ma 10–15 cen­tų“, – kons­ta­tuo­ja aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

L. Vo­sy­lius pri­si­mi­nė ana­li­ti­kus, ku­rie dar vi­sai ne­se­niai kal­bė­jo, jog žmo­nės ne­be­sės už vai­ro, jei ku­ro kai­na peršoks 4,5 li­to. Pa­sie­kė ir per­svė­rė, ta­čiau var­to­ji­mas ne­sus­to­jo. Da­bar ši ri­ba pa­si­slin­ko iki 5 li­tų.

„Ben­zi­no par­duo­da­ma ma­žiau, ta­čiau au­to­mo­bi­lių – ne­su­ma­žė­jo. Ko­kia iš­va­da? Žmo­nės grie­bė­si al­ter­na­ty­vų: važiuo­ja du­jo­mis ar­ba kont­ra­ban­di­niu ku­ru“, – kons­ta­ta­vo L. Vo­sy­lius.

REKLAMA

Ku­ro kai­nų ana­li­ti­kai var­to­to­jui ne­ža­da pi­ges­nio ku­ro. Tik gin­či­ja­ma­si – per­kops kai­na 5 li­tų ri­bą ar ne.

Vals­ty­bės po­zi­ci­ja ne­lanks­ti

L. Vo­sy­lius apy­tiks­liai ap­skai­čia­vo, kad Lie­tu­vo­je apie 50 pro­cen­tų ben­zi­no kai­nos su­da­ro mo­kes­čiai vals­ty­bei – ak­ci­zas ir PVM. Apie 45 pro­cen­tus su­da­ro did­me­ni­nė ku­ro ga­myk­los kai­na. De­ga­li­nių mar­ža su­da­ro li­ku­sius 5 procen­tus, ku­rie ir žai­džia kon­ku­ren­ci­nė­je ko­vo­je.

REKLAMA

Dy­ze­li­no apy­tiks­lis san­ty­kis ati­tin­ka­mai: 42 pro­cen­tai vals­ty­bei, 53 – ga­min­to­jui ir 5 – de­ga­li­nėms.

Aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas sa­ko, jog pa­vy­ko Vy­riau­sy­bę įti­kin­ti, kad dy­ze­li­nas yra svar­bus vers­lui, to­dėl ak­ci­zas jam bu­vo su­ma­žin­tas. Dėl ma­žes­nio ak­ci­zo ben­zi­nui Vy­riau­sy­bė nei­na į kal­bas.

„Tre­čius me­tus iš ei­lės tai­ko­mas 21 pro­cen­tu di­des­nis ak­ci­zas, nei ES yra nu­sta­čiu­si. Re­zul­ta­tas – mū­sų ben­zi­nas ne­kon­ku­ren­cin­gas net Lat­vi­jos ar Len­ki­jos rin­ko­je. Vie­to­je 1,24 li­to mes su­mo­ka­me 1,5 li­to ak­ci­zo“, – tei­gė L. Vosy­lius.

REKLAMA
REKLAMA

Jo nuo­mo­ne, au­to­mo­bi­li­nėms du­joms pa­di­din­tas ak­ci­zas su­kū­rė ir šio ku­ro juo­dą­ją rin­ką. „Va­žiuo­jan­tis du­jo­mis yra pa­ts jaut­riau­sias var­to­to­jas. Gud­ro­čiai per­ka bui­ti­nes du­jas be ak­ci­zo ir jas par­duo­da vai­ruo­to­jams. Tuo piktnaudžiau­ja ne­ma­žai de­ga­li­nių“.

Alvydas JANUŠEVIČIUS

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų