• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Esu viena iš tų kelių dešimčių procentų (kaip teigia statistika) piliečių, kurie dažniau skaito internetinius dienraščius negu popierinį jų pavidalą. Rinkimai šiomis dienomis – karščiausia tema. Bene kiekviename internetiniame dienraštyje galima rasti specialią tam skirtą rubriką: „Rinkimai 2008“, „Balsuok 2008“ ar pan. Informacijos lyg ir pateikiama nemažai: galima rasti ir partijų dosje, ir jų programas, ir reitingus, ir apklausų anketas, analizuojančias kandidatų pažiūras, analitinius straipsnius ir šiaip pamąstymus bei naujausias žinias.

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau akivaizdžiai užkliūna vienas faktas: šiuose rinkimuose dalyvauja 21 politinė partija, iš jų savo kandidatų sąrašus kelia 16 politinių organizacijų (tiesa, vienas sąrašas – „du viename“, t.y. dvi partijos vienoje koalicijoje), o informacija pateikiama, tarsi susitarus, tik apie kelias ir vis tas pačias partijas.

REKLAMA

Štai „delfi.lt“ projektas „Balsuok 2008“ pristato skaitytojams 13 partijų: parlamentines ir dvi naujai iškeptas. Internetinio dienraščio „alfa.lt“ rubrikoje „Rinkimai 2008“ galima rasti 9 partijų dosjė ir čia pat skelbiami tų pačių 7 partijų-rėmėjų logotipai su nuorodomis į jų internetines svetaines.  Susidaro vaizdas, kad yra atrinktos kelios partijos apie kurias rinkėjai privalo žinoti viską, o kitos – tarsi neegzistuoja, neva, yra tik tokios kokios ir buvo – gal ir blogos, gal ir su teistais asmenimis pirmose sąrašų pozicijose, bet tik tokios ir kitų, kitokių nebandyk ieškoti. (Dalis rinkėjų ir nebeieško – jie paprasčiausiai neina balsuoti.)  

REKLAMA
REKLAMA

Tačiau gal čia sąmokslo jokio nėra, o yra daug paprasčiau ir primityviau – viską lemia pinigai: mokėk ir būsi matomas. Tai gal taip ir reikėtų pažymėti „mokamas projektas Rinkimai 2008“. Deja, yra kitaip. Skaitau „delfi.lt“: „Balsuok 2008“ taip pat rasite: profesionaliai politologų parengtą informaciją apie politines kryptis, partijas, jų idėjas ir rinkimų sistemą..“ Ir dar: „Balsuok 2008” idėją palaiko: Lietuvos respublikos prezidentas Valdas Adamkus, Seimo valdyba, Vyriausioji rinkimų komisija, projektą taip pat remia beveik visos didžiausios Lietuvos politinės partijos, kurių kandidatai pateko į Seimą per 2004 metų rinkimus.“ Taigi, remia (čia kaip – morališkai ar pinigais?) didžiosios partijos, palaiko – VRK, Prezidentas. Palaiko tai, kad apie kitas rinkimuose dalyvaujančias partijas nebūtų pranešta rinkėjams?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tie žiniasklaidos atstovai, kurie supranta savo misiją, demonstruoja ir gerus pavyzdžius. „Verslo žinios“ savo rubrikoje „Seimo rinkimai 2008“ pristato visas rinkimuose dalyvaujančias partijas, kandidatų sąrašus ir net rengia interviu su jų atstovais. Vertas pagarbos ir dienraščio „bernardinai.lt“ pavyzdys. Redaktorius daro milžinišką darbą analizuodamas ir pateikdamas savo nuomonę sąrašų eilės tvarka apie visas partijas jų pažadus, nuveiktus ir nenuveiktus darbus.  

REKLAMA

Internetinis dienraštis „balsas.lt“ rubrikoje „Rinkimai 2008“ trumpai pristato 14 politinių organizacijų, iš jų 10 aprašo trumpai, o 4 – išskirtinai: plačiai ir išsamiai. Kodėl taip – šioje svetainėje aiškiau, nes tos keturios yra pažymėtos kaip reklaminis projektas ir net su užsakymo numeriu. Taip ir turėtų būti. Tiesa, „balsas.lt“ vadovų joks įstatymas neįpareigoja taip elgtis (jiems įstatymo, matyt, ir nereikia, užtenka profesinės etikos). Pasirodo  Seimo rinkimų įstatymas lyg tai griežtas spaudai, bei kitai eterio žiniasklaidai, bet ne internetinei. Paradoksalu, kuomet, anot statistikų, internetas kasdien tampa vis masiškesne komunikacijos, informacijos priemone. Tyrimai skelbia, kad bent kartą per savaitę internete naršo virš 30 proc. gyventojų, o juk jie ir potencialūs rinkėjai.

REKLAMA

Tuo tarpu Vyriausioji rinkimų komisija, kurios priedermė kontroliuoti ar nepažeidžiamas lygiateisiškumo principas rinkimų kampanijos metu, mieliau vaikosi reklaminius sunkvežimius ar sėdi meniškai politinio filmo peržiūrose, negu bando spręsti šį klausimą. Suprantama, virtuali erdvė – kintanti ir sunkiai kontroliuojama, bet vis tik kažkodėl nebijoma kalbėti apie internetinį balsavimą.

Taigi, iš pirmo žvilgsnio nežymi įstatymo spraga, nereglamentuojanti politinės reklamos interneto dienraščiuose, kasdien tampa vis didesne skyle piliečių pasirinkimo galimybių spektre.

Violeta Linkienė,

LSDS pirmininko pavaduotoja

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų