Kol sostinėje miestą prižiūrinčios įmonės pjauna medžius, fone matosi elektrinis paspirtukas, kuriuo važiuoja du žmonės. Ši kelionė baigiasi nelaimingai, paspirtuko vairuotojas praranda kontrolę ir kartu su keleive tėškiasi į šaligatvį.
Nors šio įvykio metu sudėtingų traumų pavyko išvengti, pasak Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės medikų, taip pasiseka toli gražu ne visada, skubios pagalbos prireikia vis didesniam skaičiui paspirtukininkų.
„Realiai praeitų metų statistika buvo 600 ir su gerokai daugiau lūžių nei pačių pacientų, šiemet dar neturim galutinės sezono suvestinės, bet aš manau, kad tuos 600 mes turėtumėm perlipti tikrai. <...> Gali būti nuo elementarių sumušimų iki dauginių kaulų lūžių“, – teigė skubios pagalbos skyriaus vedėjas Paulius Uksas.
Traumų sąrašas įspūdingas: dubens, dilbio kaulų, dauginiai šonkaulių lūžiai, plaučių pažeidimai, galvos traumos. Naujoji sostinės valdžia bando spręsti problemas. Rodo kelio ženklą, kuris stovės sostinės centre. Mat nuo birželio trijose gatvėse bus draudžiamas ir elektrinių paspirtukų, ir dviračių eismas.
„Tvarka turi būti įvesta. Ką mes pastebėjome, pagrindinius dalykus. Tai yra greitis ten, kur vyksta intensyvus pėsčiųjų eismas, tikrai yra dideli skaičiai sužalojimų tiek paspirtukininkų, tiek pėsčiųjų“, – teigia Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorius Adomas Bužinskas.
Jei gyventojas į draudžiamą teritoriją bandys įvažiuoti su išnuomotu paspirtuku, transporto priemonė tokioje vietoje tiesiog sustos. Jei žmogus važiuos nuosavu paspirtuku ar dviračiu ir įklius pareigūnams, pasak policijos, gali tekti susimokėti baudą nuo 20-ies iki 40-ies eurų. Tiesa, savivaldybė tikisi, kad žmonių bausti neprireiks.
„Visų pirma, informuosime. Jeigu matysime, kad yra kritinis variantas, tada jau šnekėsimės su policija, kad padėtų mums tą tvarką įvedinėti“, – tvirtina A. Bužinskas.
Štai, kaip tai vertina gyventojai:
„Puiki idėja. Palangoje neleidžia važiuoti, o kodėl čia leisti?“
„Pozityviai vertinu, jeigu bus uždrausta, nes tai yra pavojinga tiek pėstiesiems, tiek keleiviams, tiek pačiam paspirtuko vairuotojui.“
„Yra tekę būti beveik nudaužtam paspirtuko, tai gal ir bus šiek tiek saugiau.“
„Aš pritarčiau, kartais jaučiuosi nesaugi, kai pėsčiųjų take turi dairytis taip, kaip gatvėje.“
Savivaldybė taip pat planuoja įrengti šimtus specialių stovėjimo vietų paspirtukams.
„Tikrai bardakas iš parkingo pusės: yra paliekami ant pėsčiųjų takų, ant dviračių takų“, – kalba A. Bužinskas.
Tiesa, yra organizacijų, kurios mano, kad naujoji Vilniaus valdžia per daug sau leidžia: savo sprendimų nederina su gyventojais, kitomis institucijomis.
„Demokratija šitame mieste yra žuvusi, nesitariama su visuomeninėmis organizacijomis, su pačių įkurtomis komisijomis, kurios yra skirtos eismo organizavimui, viską administracija sprendžia. <...> Uždrausti dviračių eismą Vilniaus gatvėje yra siaubingas sprendimas, nes šita gatvė tiek Vilniaus bendrajame plane yra, tiek dviračių takų specialiajame plane yra įrašyta kaip magistralinė gatvė, neparinkus jokios alternatyvos, nepakeitus plano, pasakyti, kad mes šitos plano nesilaikysim, tai neatrodo kaip tvarus sprendimas“, – teigia Lietuvos pėsčiųjų asociacijos vadovas Eduardas Krisčiūnas.
Pėsčiųjų asociacijos vadovas mano, kad Vilniui tiesiog būtų užtekę griežčiau riboti verslą, kuris užsiima paspirtukų nuoma mieste.
Vilniaus miesto savivaldybė taip pat žeria kritiką Seimui, kuris svarsto uždrausti elektriniams paspirtukais važiuoti šaligatviais, išskyrus tuos šaligatvius, kuriuose specialiu ženklinimu bus atriboti pėsčiųjų ir elektrinių paspirtukų vairuotojų srautai.
„Miestas turės pasidarbuoti su teptuku, sužymėti ant šaligatvių kaip senais gerais laikais, kur gali važiuoti dviračiai ir kur paspirtukai ir maždaug 1350 km šaligatvių sužymėjimas, kur nėra takų, mums kainuotų apie du su puse milijono eurų. Tai manom, kad būtų vienas kvailesnių biudžeto panaudojimo lėšų“, – kalba A. Bužinskas.
Policija priduria, kad kasmet elektrinių paspirtukų vairuotojai Lietuvoje sudalyvauja šimtuose eismo įvykių. Šiemet nelaimių netrūksta.
„Jau esame iki gegužės 15-os užfiksavę 53 eismo įvykius, kurių metu buvo sužeisti 54 asmenys ir vienam elektrinio paspirtuko vairuotojui susidūrus su automobiliu, šitas įvykis baigėsi labai lemtingai ir žmogus po patirtų sužalojimų ligoninėje mirė“, – teigia kelių policijos tarnybos atstovė spaudai Jorūnė Liutkienė.
Pasak policijos ir medikų, paspirtukininkai per dažnai važinėjasi girti, retai dėvi šalmus, kitas apsaugos priemones, mėgsta viršyti greitį, ignoruoja kelių eismo taisykles.