Specialistų pastebėjimu, nė vienoje kitoje rinkoje nėra tiek netikrumo dėl prekės vertės, kaip meno.

Menotyrininkų vertinimu, už tokios pat meninės vertės kūrinį gali būti sumokėtas ir milijonas, ir centai.

Šiandien meno rinkoje vardas dažnai yra tikroji prekė. Pasak menotyrininkės, galeristės Algės Gylienės, už lietuvių menininkų kūrinius milijonai nemokami, tačiau ir čia egzistuojanti, kad ir maža, meno rinka, turi savo taisykles. O tiksliau, pašnekovės nuomone, betvarkės taisykles.

Meno rinka pasaulyje, galima sakyti, auga „žvėriškai“. Už meno kūrinius mokami milijonai dolerių, eurų. Kaip yra Lietuvoje – ar egzistuoja mūsų šalyje meno rinka? Ar lietuvių autorių dailės kūriniai yra reikalingi, ar jie vertinami? Kokia meno rinkos padėtis Lietuvoje, Jūsų manymu?

Lietuvos meno rinkoje yra labai didelė betvarkė. Mūsų rinka yra labai maža. Galinčių pirkti brangius meno kūrinius yra labai nedaug.

REKLAMA

Kažkodėl mes neaikčiojame, kai išgirstame nemažas unitazų, sofučių kainas, bet kažkodėl mes krentam nuo kėdės išgirdę, kad tiek pat, o gal ir mažiau, kainuoja meno kūrinys. Tada mus ištinka šokas.

Nelengva išauginti pirkėją, kuris nekristų nuo kėdės sužinojęs aukštą vertingo meno kūrinio kainą.

Tokių menininkų, apie kurių kūrinius galėtume kalbėti kaip apie šimtaprocentinę investiciją, yra labai nedaug. Lietuva maža, pasaulyje ji yra mažai žinoma. Mūsų menininkai pasaulyje faktiškai yra niekas. Aišku, mūsų klasikų kūrinių vertė, galima sakyti, kils.

Pastebima, kad meno kūrinių rinka yra labiausiai neapibrėžta, joje galima bene daugiausia manipuliuoti kaip jokioje kitoje verslo srityje.


Kūrinio kaina nustatoma fiksuojant pardavimus. Tarptautinėje rinkoje visada laikomasi tam tikro susitarimo tarp galeristų: jeigu kūrinys parduodamas už tam tikrą aukščiausią kainą, ji yra kaip orientyras.

Lietuvoje kartais nutinka taip, kad menininkas tampa žinomas ir jis pradeda manipuliuoti kainomis, jis pats imasi parduoti savo kūrinius. Šiuo metu menų rinkoje yra chaosas, o ir pati rinka diktuoja: ką perka, tas ir kainuoja, nors menotyrininkų nuomone, tai nėra patys reikšmingiausi kūriniai.

Kitas dalykas, kodėl šiandien rinkoje yra toks pasimetimas ir chaosas: nėra solidžios kritikos. Kritika yra šiek tiek angažuota: menininkas surengia parodą ir jos apibūdinti ateina autoriaus pažįstamas. Dirbantys menotyrininkai nenori rašyto ko nors blogo, nes paskui sulaukia daug nemalonių emocijų.

REKLAMA

Susiklosto taip, kad šiandien pašalietis, norintis susigaudyti, kuris kūrinys yra geras, nelabai gali tai padaryti.

Kuo dar ypatinga prekyba meno kūriniais, Jūsų pastebėjimu? Ar lengva suderinti meno galerijos kultūrinę misiją su komercine veikla?

Geras meno kūrinys yra prabangos prekė. Dirbu galerijoje ir pastebiu, kad žmonės galų gale pradeda suvokti, jog geras meno kūrinys namuose taip pat yra prestižas.

Žinoma, ne kiekvienas gali išsirinkti geriausią, brangiausią meno kūrinį, tačiau jau suvokiama, kad į prabangius namus įnešus prastą meno kūrinį galima sugadinti viską, kas iki tol buvo padaryta.

Mūsų mentalitetas yra žemo lygio. Inteligentas, kuris buvo pagrindinis meno kūrinių naudotojas, šiandien atsidūrė gan sudėtingoje situacijoje, nes jis negali pirkti. O tas, kuris gali, nebūtinai yra pakilęs iki tokio lygio, kad suvoktų, jog jam to reikia, nes čia reikalingas tam tikras išprusimas.

O ar galėtumėte pasakyti, kas laikoma šiandien vertinga? Kas yra paklausu? Kalbama, kad lietuviai dar nėra subrendę nei morališkai, nei finansiškai mokėti nemažus pinigus už gerus meno kūrinius.

Kičinių darbų mes tikrai neišvengiame. Nes tai, kas yra perkama, daro didelę įtaką ir patiems menininkams. Yra nedaug – galima ant pirštų suskaičiuoti – menininkų, kurie tikrai nenusižengia savo principams ir nepataikauja vyraujančiam skoniui, kurie daro tai, ką nori daryti, ir gali daryti, ką nori.

REKLAMA

Daug gerų menininkų bando prisitaikyti, ieško kompromisų. Bet tai galbūt nėra blogai: jeigu kūrinys yra profesionaliai padarytas, gražus, jis gali gali būti pakankamai aukšto lygio ir atitikti masinį skonį.

Tiesa, kad šiandien menininkai gyvena be kritikos, kelia kainas, ir kartais didelis niekas kainuoja daug. Nėra kam to sureguliuoti. Gal susistatys ilgainiui šie dalykai į savo vietas. Kol kas yra taip, ir nieko nepadarysi.

Agnė Kairiūnaitė. Lietuvos radijo laida „Lietuvos diena"

Tomas
2008-08-30 17:26:59
Visu pirma reiktu Lietuvos zmonems paaishkinti savoka-menas!
Atsakyti
GAUK NEMOKAMĄ tv3.lt NAUJIENLAIŠKĮ Į SAVO PAŠTO DĖŽUTĘ:
UŽSISAKYTI
REKLAMA
Remigijus 2008-09-04 23:21:51
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Aš irgi negirdėjau...   ATSAKYTI
Gal 2008-09-04 12:52:00
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Gal kas zinote Rima Bičiūną ? Tapytoją tiki.... ar jis geras ar prastas?
Kaip vertinami jo darbai rinkoje?
Ar gerai perkami?   ATSAKYTI
>>Pyktytei'ei 2008-09-02 17:29:20
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
ka norejai pasakyt? O kas tas Kaunas?   ATSAKYTI
Piktytei 2008-09-02 11:34:38
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Ką norėjai tuo pasakyti? Iš medžio iškritai ar Kaune nebuvai?   ATSAKYTI
Lapė 2008-09-02 11:30:22
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Esant tokiai situacijai, motyvacijos rimtai pasišvęsti kūrybai nėra.
Ne visi talentingi renkasi kūrybą, neužtikrinančią pragyvenimo, gabūs žmonės pageidaujami ir kitose veiklos srityse.
Jei rimtai, tai tik menininkai supranta, kas yra menas, bet ne visi. Suprantantys traukiasi nuo pasistumdymų “meno rinkoje“.
Nors nedaug, bet yra gerų menininkų, sugebėjusių išlikti, neparsidavusių institucinei konjunktūrai ar rinkos diktuojamoms žaidimo taisyklėms, bet jų darbai šiandien pigiai nenuperkami arba išvis nenuperkami...
Nieko tokio, ir be meno gyventi galima.
Užuojauta ieškantiems tikrųjų vertybių.
   ATSAKYTI
Piktytė 2008-09-02 11:10:29
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
O kas čia per galeristė. Niekad negirdėjau?.....   ATSAKYTI
cia kalba menotyrininke:) 2008-09-02 01:26:38
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
: ''Bet tai galbūt nėra blogai: jeigu kūrinys yra profesionaliai padarytas, gražus, jis gali gali būti pakankamai aukšto lygio ir atitikti masinį skonį''   ATSAKYTI
Dede Simas to pritariu 2008-09-01 22:32:45
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Prie visko priprantama. Yra ,netgi, isheitys. T.y - pasirinkimas. Kol pats neishbandziau, negaliu patarineti.   ATSAKYTI
pritariu 2008-09-01 17:47:14
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
dede Simai, jus teisus, ka daryti tuomet? susisukti i rutuliuka?   ATSAKYTI
dede Simas 2008-09-01 15:29:14
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Nemaisykite galeriju su salonais.
Centralizuotoje kulturoje, kokia yra dabar,-(praktiskai daugiau centralizuota , nei priesh dvidesimt metu)- rinkos politikos grimasa-, menotyrininkai, kaip ir ziniasklaidininkai "vengia astriu kampu", nes kulturos politika labai susijusi su pilietines visuomenes brandumu.   ATSAKYTI
hm hm.. 2008-09-01 10:11:51
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
kas cia per ''Dirbantys menotyrininkai nenori rašyto ko nors blogo, nes paskui sulaukia daug nemalonių emocijų''. jeigu meno kritikui jo darbe svarbios tik geros emocijos tai tegul eina uzsiima joga ar dar kuo pan. keistas poziuris...

o kodel menininkai negali pardavineti savo darbu ? turi laukti galeristo malones kol jis teiksis pajudinti uzpakali ir pastebeti gera menininka, vietoj to kad kichu ir saloniniais paveiskliukais su gelytem prekiautu.
Manau galerijos turetu labiausiai dirbti meno rinkos formavimo tikslais o ne taikytis prie ''graziu'' interjeru turetoju skonio   ATSAKYTI
Yukis 2008-08-31 19:29:54
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
ar muziejai reikalingi ir ar valstybe gali buti meno uzsakovu? pries dvidesimt metu turejom valstybe-uzsakove. ar tada buvo menas?

Manau truksta paprasto isprusimo. Intelegencija neturi pinigu, o tie kas turi nieko nesupranta apie mena/kultura.

Kodel? nes jie neturi kur apie tai suzinoti. Jie tuos 20 metu kale kale savo pinigus, dabar kai turi porscha ir omega nori tureti ir mena. Tik apie ji nieko nesupranta. Bandet skaityti kulturos barus arba 7md arba m&l tu zmoniu akimis?    ATSAKYTI
gaila klaviaturos 2008-08-31 15:21:07
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Galeriste dirba savo darba- parduoda. Menininkas, noredamas isgyventi, nesha tai, ka perka. Visi zinom , kas tie pirkejai. Meno rinka- solidziu valstybiu "atributas", tik ne salonai ja apsprendzia.- Muziejai , stai kas svarbu meno rinkai. Ir antra- valstybe turi buti savo statomiems objektams meno uzsakovas, tuomet kulturoje atsiranda savi pinigai. Gal but valstybiniuose objektuose atsiranda daug korumpuoto meno, bet ju autoriai sau niekada neperka shamshto. taip muziejai suuodzia reikiamus autorius, nes , kaip sake Alge,-inteligentija Lietuvoje neturi pinigu(daug kas tuo labai patenkinti). Ir greitu laiku netures, nes meno rinka susijusi su kitom savokom, kaip pilietine visuomene ir pan, o tie dalykai didina rinkiminiu kompaniju kainas ir trukdo, paprastai ishsireishkus vogti. Pridekime tai, jog menas - kurybiniu industriju tevas, todel jokia Europos valstybe nesuinteresuota Lietuvos meno klestejimu. Menininkams emigruoti yra lengviausia. Sutik moketi mokescius kitai shaliai- gausi dirbtuve, uzsakyma dvidesimciai tukstanciu euru sumai ir dar kur gyventi(D)- cia pradziai. info siai dienai.
Paskaitykite naujausiasLT partiju programas- kurios kaimo kulturnamiu darbuotojams ishdurti. Ech, visi viska zino, gaila klaviaturos.   ATSAKYTI
http://www.ihateyoujulia.com/?id=a23783b 2008-08-31 13:43:10
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
http://www.ihateyoujulia.com/?id=a23783b7c3a1c92a1bd2718a125ea548
:D   ATSAKYTI
2008-08-30 23:24:40
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
http://www.ihateyoujulia.com/?id=d9447ef6bd9f1295e4b7c36e82fc1ee7   ATSAKYTI
kvailokai 2008-08-30 21:08:13
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
kvailokai pasneketa. juk menotyrininkai taip pat kaip ir dailininkai gali buti kiciniai, o taippat patys nesuprasti meno.kas kad jie iejompokslus. meno neismokstama. nusistovejus samprata kad geri tik dailes akademijos profesriudarbai. taciau menas pirmoje vietoje nera meistrste. van gogas juk buvo pajuokiamas visokiu profesoriu. gali buti kad visai pas mus nerageru menininku tarpe visokiu janoniu savicku ir vaitekunu ir pan.    ATSAKYTI
Dieduks 2008-08-30 20:08:35
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Menas (vizualusis) yra interjero dalis. Lietuvoje meno kvadratinis metras kainuoja kainuoja pigiau nei apdailos kvadratinis metras. Plytelės, parketas, įvairios dekoratyvinės dangos su medžiagom ir darbu kainuoja 1000-2000 litų.
Sprendimas: naudodami daugiau dailinininkų užpildytų plokštumų interjere, sutaupysite išlaidas nekilnojamams turtui įrengti.
Aš interjere naudoju daug tapybos kūrinių, - vienas "dirba" kaip širma lovai nuo kambario uždengti, o kiti slepia įvairius sienų defektus.   ATSAKYTI
as 2008-08-30 18:12:06
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
menas-realiatyvi savoka...   ATSAKYTI
menas 2008-08-30 18:11:34
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
lietuvai menas tik mada http://www.ihateyoujulia.com/?id=8fcaf49e661a6edc168984e52e89e0db   ATSAKYTI
Tomas 2008-08-30 17:26:59
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Visu pirma reiktu Lietuvos zmonems paaishkinti savoka-menas!    ATSAKYTI
REKLAMA

Top Video

Darbo birža taps Užimtumo tarnyba
DABAR RODOMA
Darbo birža taps Užimtumo tarnyba
DABAR RODOMA
Lietuviai gyvena dešimčia metų trumpiau nei statistinis europietis
DABAR RODOMA
Javapjūtės įkarštyje laukuose plušantį darbininką ištiko siaubinga mirtis
DABAR RODOMA
Vilniaus švenčia: po gero mėnesio rekonstrukcijų rytoj Vilniaus oro uoste vėl tūps lėktuvai
DABAR RODOMA
Košmaras Venesueloje: išbadėję žmonės grobia zoologijos sodo gyvūnus
DABAR RODOMA
Į Turkją išsiruošę lietuviai įspėjami saugotis siaučiančio viruso: rimčiausias pavojus vaikams
DABAR RODOMA
Prezidentas Valdas Adamkus išgrido svarbiausią žinią, kovoje su vėžiu
DABAR RODOMA
Medikai sukrėsti – į ligoninę atvežtas pusantrų metukų mažylis, apsinuodijęs žiurkių nuodais
DABAR RODOMA
Po pergalingos dvikovos su prancūzais atsigavo krepšininkų ir jų sirgalių viltys bei širdys
DABAR RODOMA
Prieš masines karines rusų pratybas Putino vizitas per Lietuvą į Karaliaučių

Televizija

Į viršų