Aplinkos ministerija neseniai paskelbė apie įsigaliosiančius griežtesnius aplinkosauginius reikalavimus.
Transporto priemonėse bus draudžiama įmontuoti išmetamųjų dujų neutralizavimo įrangos veikimą ar veiksmingumą išderinančių dalių, įrangos, komponentų, sistemų.
Skirtų baudas, o vairuotojai negalėtų važiuoti automobiliu
Naujienų portalui tv3.lt Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos politikos grupės vyr. specialistė Renata Gagienė paaiškino, kad nauji reikalavimai įsigalioja nuo kitų metų gegužės 1 d., o šiuo metu galioja Aplinkos apsaugos reikalavimų transporto priemonių techninei priežiūrai ir remontui aprašas, kuriame atskiri aplinkosauginiai reikalavimai nėra nustatyti.
Pasak pašnekovės, kai pakeitimai pradės veikti, bus draudžiamos tam tikros veiklos. Pavyzdžiui, išprogramuoti, atjungti ar kitaip modifikuoti DPF filtrus, kurių pagrindinė paskirtis – išvalyti automobilio išmetamųjų dujų kietąsias daleles ir suodžius.
„Paaiškėjus, kad automobilio išmetimo sistema perdaryta, išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema atjungta ir jei automobilio valdytojas nurodys, kas tokią paslaugą suteikė, atsakomybė galės būti taikoma ir paslaugos teikėjams“, – pastebėjo pašnekovė.
R. Gagienė taip pat atkreipia dėmesį, kad tuo atveju, kai automobilio sistema, susijusi su išmetamųjų dujų mažinimu, bus išprogramuota, vairuotojai galiausiai tokiu automobiliu naudotis negalėtų, mat tokiai transporto priemonei bus panaikintas techninės pažymos lapas.
„Kadangi toks automobilis bus laikomas techniškai netvarkingu, bus panaikintas jo privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas ir automobiliui reikės atlikti pakartotinę techninę apžiūrą.
Automobilio išmetimo sistema, išmetamųjų dujų neutralizavimo įranga turės būti sutvarkyta taip, kaip numato gamintojas ir teisės aktų reikalavimai“, – teigė specialistė.
Sustabdžius kelyje, irgi gali panaikinti techninę apžiūrą
Tuo metu Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolenda tikino, kad nuostata dėl techninės apžiūros panaikinimo nėra nauja, tačiau ji, kaip teigia pašnekovas, įgavo naują pavidalą, akcentą, susijusį su taršos mažinimo sistemomis.
„Dabar, jei techninės apžiūros metu nustatoma, kad sistema yra perdaryta, ar neveikianti, vadinamas „žalias lapas“ suteikiamas nebus.
Taip pat ir patikrinimų kelyje metu, jei būtų nustatyta, kad ši automobilio sistema yra „modifikuota“ – techninė apžiūra bus panaikinta“, – kalbėjo LTSA atstovas.
Tiesa, T. Kolenda užsimena, kad nors šiuo metu techninė apžiūra ir gali būti panaikinta, tačiau tik tuo atveju, jeigu trūkumai kelia pavojų saugiam eismui, bet ne aplinkai. Dėl šios priežasties yra rengiamas atskiras Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projektas.
Sprendžia, kokia bauda grėstų
R. Gagienė paaiškino, kad Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnai netikrins transporoto priemonių techninės būklės dalių, įrangos, ar kitų komponentų, susijusių su išmetamosiomis dujomis.
Pasak specialistės, minėtus patikrinimus iki šiol atlieka techninių apžiūrų centrų specialistai. Be to, teisę kelyje sustabdyti transporto priemones ir patikrinti jų taršą gali policija, LTSA specialistai.
„AAD tikrins paslaugos teikėjus (autoservisus), t.y., kaip jie laikosi atliekų, nuotekų tvarkymo reikalavimų, ar turi reikalingą įrangą taršai matuoti, ar įranga turi atitinkamus dokumentus ir pan., o ne pirkėjus (transporto priemonių savininkus, t.y. transporto priemones) ir kas jų automobiliuose įmontuota ar ne.
Techninė būklė tikrinama techninių apžiūrų metu. Draudimas įmontuoti minėtą įrangą yra draudimas teikti paslaugą ir įrašytas todėl, kad autoservisams taikomuose teisės aktuose iki šiol to nebuvo aiškiai nurodyta ir tokios paslaugos teikiamos“, – kalbėjo pašnekovė.
Aplinkos ministerijos atstovė teigė, kad šiuo metu yra rengiamas atskiras projektas, pagal kurį būtų nustatyta atsakomybė fiziniams ir juridiniams asmenims, jeigu šie nesilaikys nustatytų reikalavimų ir toliau perdarinės sistemas, kad šios neatliktų pagrindinių savo funkcijų, t.y. mažintų taršą, išmetamą į aplinką.
„Projektus planuojame pateikti svarstyti Seimui šių metų rudens sesijoje.Galimybė lengviau identifikuoti paslaugų teikėjus ir atsakomybės jiems nustatymas, taip pat tikimybė prarasti teisę eksploatuoti techniškai netvarkingą automobilį turėtų mažinti draudžiamų paslaugų pasiūlą“, – sakė R. Gagienė.
Palapinių, siūlančių papildyti kondicionierių, nebeliks?
Be to, reikalavimai griežtės ir tiems paslaugų tiekėjams, kurie transporto priemonių oro kondicionavimo sistemas pildo F-dujomis (fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis – aut. past.).
Tokie pakeitimai, pasak ministerijos atstovų, padės mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir užtikrins, kad šią paslaugą teiks tik kvalifikuoti specialistai techniškai tvarkingai įrangai.
Tuo metu Lietuvos autoservisų asociacijos vadovas Mantas Musnikas sako, kad pakeitimai išties yra sveikintini, mat tokiu keliu žengia ir kitos valstybės.
„Lietuvoje imtis tokių priemonių reikėjo jau seniai. Šioje srityje Lenkija taip pat turėjo didelių problemų, tačiau galiausiai suprato, kad taip elgtis yra blogai. Todėl jie sudėliojo labai aiškius žingsnius.
Pavyzdžiui, vykdė akcijas kartu su aplinkosaugininkais, policija, tam tikros markės automobilių atstovais – keliuose stabdydavo transporto priemones, tikrindavo, ar sistemos nėra išprogramuotos“, – kalbėjo pašnekovas.
M. Musnikas teigė nesuprantantis, kodėl iki šiol gatvėse galima pamatyti atskirų palapinių, siūlančių pasipildyti kondicionierius.
„Autoservisams keliamos labai didelės aplinkosauginės sąlygos, o čia, prašau, palapinę pasistatei ir gali vykdyti veiklą.
Juk negali taip būti, kad pasistatai palapinę aikštelėje. Privalo būti apibrėžtos ir užtikrintos tam tikros sąlygos, kad naudojamos dujos nepatektų į aplinką“, – svarstė autoservisų atstovas.
Nustatyti reikalavimai ir techninei pagalbai
Naujai paslaugų teikimo formai – techninei pagalbai, kuri teikiama kelyje sugedus transporto priemonei ir išsikvietus jos remontą vykdantį specialistą, taip pat bus taikomi atskiri reikalavimai.
Susisiekimo ministerijos naujienų portalui tv3.lt atsiųstame komentare patikslino, kad pakeitimai taip pat įsigalios nuo kitų metų gegužės 1 d.
„Nustatyti pagrindiniai techninės pagalbos paslaugų teikėjams keliami reikalavimai – turėti ir naudoti įrangą, įrankius ir (ar) matavimo priemones, reikalingas konkretiems darbams atlikti, užtikrinti metrologinę naudojamų matavimo priemonių patikrą bei turėti šiai paslaugai teikti reikalingą kvalifikaciją ar kompetenciją.
Tiesa, kol įsigalios minėtas ministrų įsakymas, galios esama transporto priemonių techninio aptarnavimo ir remonto paslaugų teikimo tvarka, nustatyta Lietuvos transporto saugos administracijos įsakymu“, – teigė ministerijos atstovai.
Aplinkos ministerija primena, kad transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugų teikėjo deklaracija turės būti pateikiama Vieningos gaminių pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemai GPAIS iki paslaugų teikimo pradžios, joje bus galima atitinkamai pažymėti sezonines veiklas.
Veiklą einamuoju laiku vykdančių įmonių deklaracijų suvestinė bus viešai prieinama GPAIS svetainėje, jas taip pat bus galima rūšiuoti pagal deklaracijose pažymėtus atliekamus darbus ir kitus duomenis. Tikimasi, kad tai palengvins tam tikrus darbus atliekančių įmonių paiešką tiek įmonių potencialiems klientams, tie šių įmonių veiklą kontroliuojančioms institucijoms.
Taip pat nereikės pildyti transporto priemonių dalių perdavimo ir priėmimo akto, kaip atskiro dokumento, susijusi informacija bus pateikiama paslaugų užsakymo paraiškoje.